Hästpass?

Hm.. jag har ju ett halvblod som är registrerad och har en svart liten pärm (gröna papper) som följer med honom. Där är stamtavla, konturritningar (tecken, virvlar osv.) Även ägarbyten, vaccinationer osv. nertecknade.. Vad jag har förstått ska dessa papper skickas in och bytas ut mot ett hästpass? :confused: Vad kostar det? Och vad är det som ändras egentligen? Är det bara att det läggs till en "medicinsk" historia i hästpasset, med ev. behandlingar osv? :confused:

Nirak
 
HÄSTPASS
Har Du en svensk ID-bok, utfärdad mellan 1992 - 1999, skickar Du in denna och får den kompletterad till hästpass. Kostnaden är 250: -. Glöm ej att bifoga kopia av köpekontrakt för att styrka att Du äger hästen. Har Du en äldre häst med ett A4-papper, registreringsbevis, måste en signalementsbeskrivning göras. Se www.svehast.se för ID-kontrollanter i Din närhet. Dessa två papper skickas sedan in till ASVH för komplettering tillsammans med kopia av köpekontraktet. Kostnaden är 400: -

För de hästar som är födda eller registrerade under 2000 och som har den gamla sortens hästpass byter vi ut dem kostnadsfritt.

www.asvh.se
 
jag läste artikeln och blev bara förvirrad... Kalla mig trög :p
Men jag nudå som kanske måste ta bort tjejen snart, måste jag ha ett pass för henne först innan jag "får" göra det? (ett vbl) eller kan jag vänta tills att jag får henne friskförklarad?? (om hon nu blir det)
:confused: :confused: :confused:
 
Ja jag är väl också trög då, men det är ju precis det här jag menar. Halvbloden har sina böcker, travarna har sina frysmärkningar. Även om travarens regbevis och vaccinationer inte sitter i samma pärm så är det ju ändå i grund och botten samma innehåll. Jag tycker att vi travhästägare borde kunna skicka in regbevis och vaccintyg och få det "utbytt" (till en kostnad av 250:- då) mot ett hästpass. Jag begriper fortfarande inte varför jag måste be någon identifiera min häst igen, när hon redan är identifierad via sin frysmärkning och skriven på mig. Halvbloden som inte är märkta eller chippade men har en bok får sina papper "utbytta" (till en kostnad av 250:- ) Var är logiken? Snälla kan någon förklara så jag fattar....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
607
Senast: Piaff
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
404
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 085
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp