Hästpass?

T

Tomaten

Har letat efter tidagre trådar men hittar ingen, detta med hästpass driver mig till vansinne, har ingen aning om någonting, har två vbl, vart ska jag vända, behöver någon komma och titta på mina hästar eller ska jag bara fylla i något papper???Vad för papper i så fall?
HJÄLP! :eek:
 
Hej!
Har man än trav-registrerad häst så är detta något lättare än om man har en "vanlig ridhäst" så nu har du tur. Med travhästar räcker det nämligen att en veterinär kommer ut och identifierar din häst, till andra hästar måste man ta ut speciella id-kontrollanter.

Du går in på STC (www.travsport.se) och klickar på "blanketter". Sen beställer du hem en passansökan (eller vad den nu heter) och låter en veterinär komma ut och fylla i den, sen skickar du in den till STC och får sen ditt pass.

Lycka Till!

//Lilla jag :bump:
 
det står kanske på hemsidan, eller kan du väl maila/ringa o fråga?
 
Blanketterna kostar inget! Står du som ägare till varmbloden? Det är bara den som står som ägare som får/kan ansöka om pass till dem. Om inte så får du fixa till det först.

Sen så måste du ta ut en IDkontrollant som är godkänd av STC. Det funkar alltså inte med en som brukar IDkolla halvbloden. Ring STC om du inte kan hitta nån!

En STC-IDkontrollant tar 250kr + reseersättning och sen kostar ett pass 875kr.
 
Den ID kontrollanten jag "hittade" på STC´s sida tog 100.-. Hon bor dessutom i samma by, så jag slapp resersättning. ;)
 
mjee, står och står. Jag har aldrig skickat in dom till STC för ägar byte med dock är pappren på skrivna, skrev om detta till jordbruks verket för att få svar från "chefen" men jag fick bara svar på min andra fråga, så jag kanske får lite problem :(
 
Oj! Vilken skillnad! Kompispris kanske? Jag känner han jag anlitade för IDkontroll på mitt vblsto...och han tog 250kr men lät mig slippa reseersättningen eftersom vi bor i samma kommun.
 
Jag har just fått mitt vbl sto ID-kontrollerat av distriktsveterinär från Flyinge, det kostade 790,- :crazy:. Till det kommer kostnaden för hästpasset som är 875,- så det blev en dyr historia :crazy:.
 
Men kära nån! Varför tog du en distriktsveterinär? Är du dessutom säker på att h*n är godkänd av STC??? Fy tusan vad onödigt dyrt! :eek:
 
Jag tycker det verkar så omständigt bara för att man har ett vbl. STC har en lista över godkända ID-kontrollanter och förutom dem så är veterinärer godkända. Jag hade först kontakt med en godkänd ID-kontrollant men hon var inte godkänd för ID-kontroll av travare, då ringde jag en veterinär men hon hade inte gått den kursen och då ringde jag till distriktsveterinärerna.
 
Ja och jag blir lika förvånad varje gång jag läser artiklar om hästpass där det står att har man hästen redan registrerad så skickar man bara in originalpappren på den och får i utbyte ett hästpass. Ordet "utbyte" tycker inte jag låter som att det ska kosta något.
Och sen ställer man sig frågan varför man ska ha ut en id-kontrollant till en häst som redan är blodtypad, virvelkontrollerad och frysmärkt sedan många år. Den finns ju redan i ett register, med ägarens namn (mitt namn) på. Kan någon förklara det för mig så blir jag väldigt tacksam! :)
 
För att kontrollera att hästen stämmer mot papprena. Och sen så ska ju passet ha ett konturdigram också och det har ju inte travarna.
 
Lånar din tråd lite *hoppas det är okey*

Vad händer om man inte skaffar sig ett pass? Får man böter då eller? Om man ska avliva en häst utan pass vad händer då?
 
men jag har ju redan ett original reg. bevis och det används ju som identifiering på min häst. Hästen är frysmärkt med det nummer som står i regbeviset. Varför ska jag då behöva fylla i ett konturdiagram igen? (Det sker ju ändå när man frysmärker hästen då man fyller i tecken och virvlar m. m).
Det är ungefär som att säga att mitt regbevis inte är gällande isåfall. Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Jag betalade 350 kr för idkontroll samt chip mend et var iof på ponny så priset kan nog variera. Sen betalar jag inte så mycket för passet. Tur man har ponny!!!
Francess, har du fått ditt pass ännu? Nu börjar det komma pass till de som väntat länge. har äntligen fått reg nummret på ena avkomman som föddes förra året så nu kan jag skicka in stuterinamn ansökan :D
 
Grejjen med pass är att man där även fyller i alla vaccinationer, medicinering osv. Det är tänkt att vara en komplett medicinsk historia på hästen samlad på ett ställe.
 
:o Hrmm.. Lånar knappen för ännu en dum fråga. Jag har ett fullblod, och när jag köpte honom för ett år sedan kom en hel liten "instruktionsbok" med vaccinationer, kännetecken etc. Har dessutom för mig att det står något om pass på.
Han fick det redan som föl, är det standard sedan länge att fullblod som galopptränats och tävlats får ett? Eller måste jag skaffa ett nytt?
Det är inte heller jag som står som ägare eftersom jag inte fått tummen ur och anmäla ägarbytet. Måste jag ändå skaffa ett nytt efter reg. ägarbyte?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 559
Senast: SiZo
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 494
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp