Bukefalos 28 år!

Hästproblem *långt*

C

Crusader

Jag och min tjej har ganska nyligen blivit medryttare på två hästar. Jag på en shire och Emelie på en Shire/PRE.
Ägaren till hästarna är jättebra, hon betalade en lektion i horsemanship för en tränare redan andra gången vi skulle ut. Min Shire har full respekt för mig och accepterar mig redan som ledare, d.v.s han hittar inte på några dumheter och gör det jag ber honom om.
Lite svårare var det för Emelie och hennes häst. Det tog lite längre tid för hästen att göra som hon ville, men det gick jättebra senare under lektionen. Följande två ritter vi gjorde gick också jättebra. Lydiga och villiga hästar.
Inför tredje rundan tänkte vi rida en lite längre tur genom skogen för att sedan rida på en cykelbana bredvid en väg tillbaka till grusvägen som gick mot gården. Ägaren hade ridit där själv med hästarna och det hade fungerat jättebra.
För oss gick det finfint tills vi skulle rida ut på cykelbanan. Precis då vi red ut så kom det ett helt gäng med bilar som såklart inte sänkte hastigheten. PRE-korsningen blev rädd och började dansa ut i vägbanan. Min häst kände av den andra hästens rädsla och visade stora tecken på oro. Vi vände genast och gick tillbaka upp till skogen. Inga fler problem den dagen.

Nästa gång vi skulle ut bestämde vi oss för att bara rida ner till vägen och titta på bilarna och sedan vända. Emelies häst vägrade vi flera tillfällen att gå framåt, men det gick med bestämdhet och en del turer att få hästen framåt. Väl nere vid vägen gick allting jättebra. Medan vi red ner mot vägen passade vi även på att om vartannat stanna varsin häst medan den andra red förbi för att träna på att hästarna ska klara av att vara från varandra.

Nästa ridtur gick sämre. Hennes häst vägrade lämna stallplanen så ägaren fick ta henne på släp med grimskaftet. Det fungerade fram tills vi skulle gå över ett krön. Där tog det tvärstopp. Det gick banne mig inte att få hästen framåt. Vi red tillbaka och fick reda på att det skett en vildsvinsslakt dagen innan precis där och att det nog var därför hon vägrade. Ägaren fick återigen ta grimskaftet och bogsera henne framåt. Sedan fortsatte vi själva ett stycke till. Hästen vägrade omvartannat hela tiden och gick med nöd få den framåt med grimskaftet.

Nästa ridtur var det etter värre. Fler vägringar än vanligt. Nästan omöjligt att få hästen bort från gården. Enligt inrådan från horsemanshiptränaren red vi återigen skogssvängen som vi ridit på första gångerna. Jag red och Emelie ledde pre-korsningen i grimma. Första varvet gick sådär med massa vägringar och övertalan. Andra varvet gick mycket bättre.

Nästa gång försökte hon återigen rida ut från stallplan. Det gick inte. övertalning med röst, skänklar och spö resulterade bara i att hästen backade bakåt. Då försökte vi med tömkörning. Det gick inte riktigt så bra. Hästen vägrade och försökte vända tillbaka. Då lät hon hästen ha fullständigt lösa tömmar och bara följa med bakom. Det gick kanonbra. Jag red före och vi travade till och med utan problem.

Idag försökte vi göra samma sak igen. Gick hyfsat bra att komma från stallplanen och ut på grusvägen. När det gick som bäst kommer helt plötsligt en bil. Hästen blir skitskraj och vägrar sedan gå framåt. Förra gången gick det mycket bättre väl vi kommit upp i skogen, så Emelie satte återigen grimskaft på hästen och fick henne att gå ytterligare 100 meter. Sedan gick det inte längre. Hästen vägrar gå framåt och börjar bara backa om man gör hjälper.

Vad är felet?!! Hjälp oss!! Det som gick så bra i början.

Jag måste säga också att hästen är 3 år. Från början hade vi inte så stora förväntningar på den, men eftersom det gick felfritt första två gångerna så ökade ju såklart förhoppningarna lite. Men nu är det som att vi kört fast.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Det är helt klart en ledarskapsfråga. Vad säger ägaren? Det är ju trots allt hon som lånar ut sin 3-åring till en medryttare.

Jag reagerar väldigt på att hästen bara är 3 år gammal - både Shire och PRE brukar man väl rida in lite senare än exempelvis halvblod? Hur länge har hon varit inriden, och vad har hon hunnit vara med om? Man har kanske "busat på" och begärt för mycket och hon kanske skulle må bra av att få vara avställd en tid och smälta det hon lärt sig hittills?

Immer
 
långt svar..

Jag har haft en medryttarhäst med liknande problem, som dock hade var äldre. Jag började träna NH med honom för att få honom att lyssna på mig och även respektera mig och framförallt lita på mig. Var ute och gick mycket med honom, över stock och sten, över branta diken, under grangrenar... Tills han såldes hade jag inte ett enda hinder han vägrade att gå över på marken om jag gick först :)

Till saken var det att han muppade (ja faktiskt) sig på en sträcka från stallplan till en bit in i skogen (ungefär 1 km väg) där han stannade, tvärvägra, vände tillbaka, backade... Jag tror det blev en fix idé för honom då han hos förra ägaren gick överallt när denne red honom. Jag ville undvika att spöa "skiten ur honom" för att få han att gå framåt så började med NH och att tömköra honom. Efter jag tränat han i NH i några månader tyckte jag det var dags att prova och se hur det gick. Jag hade min NH tränare med denna dag för hjälp. Jag hade repgrimma med grimskaft på och träns med tyglar. Innan jag hoppade upp i paddocken (där man utan problem kan rida honom) gjorde vi lite ledarskapsövningar från marken först. För att sedan göra samma från ryggen.

Sedan gick det som det gick :crazy: När han stannade/vände/ryggade skulle jag prova att få honom att tänka på annat så ryggade, bakdelsvändningar, halter etc. Ska säga att jag provade några gånger innan detta pass att snurra honom 30 varv liksom rygga honom 100 meter för att få honom att tycka att det var jobbigt, men det fungerade inte på honom. Hur som, jag vevade med grimskaftet (som jag gör på marken när jag tränar honom) och då gick han tvekande framåt! Någongång fick jag "smälla" till med repet men då gick han framåt på en gång. MYCKET UPPMUNTRAN och glada ord, massor med beröm när han gick framåt. Vilket gick kanon! När han fick för sig att vända vänster var det bara att ta tag i höger och se till att han hamnade med riktningen dit vi skulle (även om jag kände mig hemsk när jag slet i munnen på honom). Detta lärde han sig dock snabbt och slutade med det. När vi väl kommit förbi det partiet gick han som en klocka. Därav att jag tror det var en fix idé. Sedan dess har det behövts övertalning och bestämdhet när vi ska gå den vägen och sista tiden gick han utan tjaffs :D

(Han har inga problem att följa med andra hästar med ut, endast när han är själv som han stundtals vägrar att gå, det glömde jag säga.)

Provade även varianten att ha en person med på marken före honom för det följde han snällt och sen be personen gå längre och längre bak tills denne gick bakom men det gick inte de gångerna vi försökte. Provade även att hoppa av och leda honom bitar och sen hoppa upp men det fungerade inte heller.

Som en tidigare skrev verkar korsningen väldigt ung, och jag har också för mig att shires brukar ridas in mycket senare. Denne unghäst kanske inte är van vid bilar och sånt och blev kanske livrädd? Isf är det bara att backa tror jag... och bygg upp en tillit från marken.

Mitt tips är dock att hoppa av och börja med ordentliga promenader. Jag tror det lönar sig mycket mer än vad folk tror. + att det blir roligare för hästen med variation!

Lycka till!
(Ursäkta svenskan, är trött..)
 
Sv: Hästproblem *långt*

Jag minns inte hur länge hon varit inriden, men det kan ju inte ha varit alltför länge.

Om det är en ledarskapsfråga, hur ska man gå till väga för att lösa det problemet? Varje gång innan vi börjar rykta dem så gör vi ledarskapsövningar och även innan vi ställer ut dem i hagen igen. Jag har ju märkt av en hel del trotsfasoner från hennes sida... vägrar gå framåt o.s.v. Emelie brukar då förflytta hästen istället sidledes eftersom hästen är starkare och vinner "dragkampen". Hon gör likadant mot mig, men eftersom jag är starkare så rår jag på hästen på ett annat sätt.

Hästen har ju som sagt varit inriden en tid och innan dess varit med som handhäst. Det där med att ställa av hästen en tid kommer faktiskt ske nu under sommaren då vi kommer bo på annat håll och inte kan rida dem alls förrän i augusti.

Vi har varit lite inne på det där med bilskräck också eftersom hon reagerade så starkt på bilarna första gången (förmodligen i samband med tveksamt ledarskap). Varje gång efter den händelsen så har det faktiskt kommit bilar på grusvägen som leder från gården upp till skogen, och det brukar gå ännu sämre direkt efter att bilen passerat. Kan det ha blivit så att hästen nu inte litar på Emelie längre eftersom hon plussat ihop två och två och insett att när Emelie är med henne så kommer läskiga plåtsaker som brummar? :cool:
 
Sv: Hästproblem *långt*

När jag läser ditt inlägg så undrar varför man har en medryttare på en så ung häst. När dom är i den åldern så borde dom väl inte behöva ha en sådan komplicerad tillvaro med dom kraven på sig som ni har på hästen. Hästen är trots allt bara 3 år och förmodligen så protesterar hon och trotsar er av den anledningen.
Mvh Xoya.
Detta är inget påhopp eller någon personlig kritik mot er...men ni kanske skulle tänka om att kanske inte ha för stora krav på hästen.:idea:
 
Sv: Hästproblem *långt*

Fast att i sällskap med en kompis kunna gå från stallplanen är väl knappast höga krav? Det bör även en treåring klara av - det är ju just uteritter med hästkompis som man brukar rekommendera som lämpligt för gröna unghästar för att öva upp framåtbjudningen.

Till TS:

Vem av er är mest hästvan? Om du är mer van kan det kanske vara en idé att byta häst ett tag.

Hur går det för ägaren när hon rider ut? Funkar det inte för henne heller är det nog tveksamt om ni kommer kunna lösa problemet på en dag i veckan, om ägaren har samma problem de andra dagarna.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Fast att i sällskap med en kompis kunna gå från stallplanen är väl knappast höga krav? Det bör även en treåring klara av - det är ju just uteritter med hästkompis som man brukar rekommendera som lämpligt för gröna unghästar för att öva upp framåtbjudningen.



Höga krav är i mina ögon att pusha hästen till att inte vilja gå framåt alls...
 
Sv: Hästproblem *långt*

När ni rider...och hästen vägrar gå av stallplanen...har ni försökt med envisast vinner?! :)
Med det menar jag att sitt och vänta ut henne...så att hon själv får vara med och bestämma om denna frågan med och rida ut.
Ge lätt skänkel...vägrar gå kanske...dutta med spöet om hästen är van vid det...ingen reaktion tryck på lite hårdare med skänkeln...får man gensvar så beröm så ini bomben med klapp,ord och kel. :)
Det låter lite udda att göra så... jag har erfarenhet av inridning och tillridning av envisa shettisar.
Och då i min ungdom var det envisat vinner...fick sitta i timmar ibland och vänta ut hästen för att jag hade minsann bestämt att vi skulle upp till skogsbrynet och vända och då skulle vi det där med basta punkt slut. :P
Men det är väl jag det som som är lite udda. :)
Mvh Xoya.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Jag tror erat största problem är att hästen bara är 3 år gammal och ägaren redan satt upp en ny ryttare. Ni kanske inte har så stor unghästvana heller dessutom? Bara att ha en ny ryttare, och ibland bara en ny människa som hanterar (gör NH-övningar o liknande) är på tok för mycket för en så ung häst.

Med unghästar vill man lugnt och metodiskt introducera hantering/ridning och det absolut viktigaste är konsekvens. Unghästar är väldigt villiga att lära och försöka göra rätt och det är jätteviktigt att man själv är såpass van att man vet vad man gör och när man ska berömma/sluta osv. Det blir ALDRIG samma om man är två olika männsikor som sköter utbildningen (utbildningen i detta fall innefattar hantering o dyl som ni nu gör), oavsett hur mycket dialog man har sinsemellen!

Detta gör hästen förvirrad. Antingen så svarar den med att bli stressad/osäker eller så svarar den med att bli mycket mer ouppmärksam/oengagerad - den får så mycket olika signaler den inte känner till så den orkar inte lyssna längre. Båda av dessa fallen leder till problem som man sedan måste jobba mer eller mindre med för att få bort igen. Väldigt onödigt när man bara hade kunnat låta bli att ska problemen från början.

Med min unghäst gör vi så att jag sköter utbildningen och min mamma hanterar honom mer kravlöst. Dvs hon har med honom på promenader och som handhäst när hon rider. Hon har ridit honom 2 gånger (när han var 3 år, är 4 i år) men då var det bara rakt fram i skogen (dock rids alltid våra hästar rätt oavsett var vi rider) för att känna på honom och låta honom ha någon annan på ryggen. Första gången var han märkligt betänksam (jag red med på mammas pålla) men redan andra gången hade det gått mycket bättre. Vilket kändes direkt när jag satt upp gången därpå, han gick som en dröm!

I samma veva hade jag en ovan kompis ute som red mammas häst. Kompisen fick borsta Tiger ena gången och det märktes direkt dagen efter när jag skulle borsta. Trots att jag hela tiden hållt koll oh instruerat. Som sagt, unghästar är väldigt lättlärda, både åt det negativa (;)) och det positiva hållet. Det är synd att ta bort den viljan att lära sig genom att förvirrad hästen.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Att vänta ut hästen går inte. Det har vi försökt med. Det enda som händer då är att hon försöker komma fram och nosa på en... so far so good, men när man försöker gå igen så är det total vägran igen.
Lätt skänkel fungerar ej, ej heller ridspö. Det resulterar i att hästen gör en helomkastning och går åt andra hållet istället. Fastän vi överröser med beröm så fort hästen går rätt så kan hon förbannat stanna igen en meter senare och vägra gå framåt.

Jag vet inte vad du menar med höga krav? De krav vi har på hästen är att den ska hänga med ut i skogen och inte bli utom sig av oro om jag rider 30 meter före.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Jag vet inte vad du menar med höga krav? De krav vi har på hästen är att den ska hänga med ut i skogen och inte bli utom sig av oro om jag rider 30 meter före.

Just detta kanske ÄR alldeles för höga krav för just den hästen? Den kanske inte alls är redo för att lämna ridbanans trygghet och ge sig ut i skogen?

Och 30 m för en otrygg häst kan ju lika gärna kännas som 300 m, eller varför inte 3000 m...
 
Sv: Hästproblem *långt*

tanken påhöga krav" är inte dum, tycker jag.
det känns tuffta att kräva av e3n nyinriden unghäst att de klarar att först gå ut med en kompis och seda "lämnas" i otrygghet mitt i skogen. Särskilt om de inte är bilsäkra och bilar dyker upp. Då stannar de hellre hemma -vilket hästen verkar göra.
Håll ihop istället, så hästen får säkerhet ute. Man brukar regellmässigt ha en "dragkompis" ute - en trygg en som visar hur det ska vara...
däremot, när de är säkra ute med en äldre kompis, kan man börja rida ut ensam i större och större lovar ute. och när det går bra kan man göra det svåraste av allt - först rida ut som flock och sedan sära på den flocken.

Vet många, många hästar som aldrig lär sig denna sista bit (ofta för att folk inte orkar öva detta ordentligt)..... de blir tossiga helt enkelt om man rider ifrån eller stanna. Men det är svårt för hästen när man börjar tillsammans och sedan går ifrån. och att kräva en treåring på detta första och andra gången ute är för mycket att begära i min värld, och har jag ridit in några vid det här laget.De är ju först och främst flockdjur och säkerheten går före allt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästproblem *långt*

Jag vet inte vad du menar med höga krav? De krav vi har på hästen är att den ska hänga med ut i skogen och inte bli utom sig av oro om jag rider 30 meter före.


Jag tycker det är höga krav, inte att den hänger med ut i skogen men varför måste du kunna gå 30 meter före?

Är hästen utbildad ens?

Jag blir jätteledsen när jag läser dina inlägg, jag tror inte den stackars hästen förstår någonting faktiskt.

Inget påhopp på dig men ägaren borde tänka till en gång extra...
 
Sv: Hästproblem *långt*

Hästen har varit utanför ridbanan många gånger förut. Dessutom finns ingen ridbana.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Du, jag tror precis vad den hästen vet vad det handlar om.
Vi fick hjälp från en vi känner. Det handlade enbart om trots. Det tog en timme att gå 100 meter från hagen till stallet. Men till slut gick det.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Du, jag tror precis vad den hästen vet vad det handlar om.
Vi fick hjälp från en vi känner. Det handlade enbart om trots. Det tog en timme att gå 100 meter från hagen till stallet. Men till slut gick det.

Nu är det naturligtvis alltid svårt att tycka ngt när man inte har varit med. Men att det bara skulle handla om trots har jag svårt att tro.
Efter att ha läst igenom tråden tycker jag att det verkar som om ni är alldeles för osäkra för att ha hand om en sådan ung häst. Du ändrar dessutom historien efter hand. först handlar det om att rida ut på den och sedan att ta in den från hagen. Och vad är svaret om ridbana för typ av svar?

För mig verkar det som om hästen blir alltmer förvirrad för varje gång och att det är därför det går allt sämre. Även om ni lyckades få in den från hagen idag (efter en timme!).

Om du undrar varför jag har dragit den slutsatsen så ett ex:
Jag förstår inte (som flera andra) hur man kan komma på tanken att rida ifrån en annan häst om man är ute med den i skogen. Vad är det för bra med det? Vad visar det? Är unghästen van vid att gå ensam i skogen?
Min häst är mkt van vid att gå ensam i skogen. Det bekommer inte henne alls. Hon bryr sig inte heller om att vi möter andra hästar eller blir omridna av andra. Men om hon går ut med sin stallkompis och han går i förväg så protesterar hon och blir stressad av det. Det är ju mot deras flockinstinkt och inte ngt underligt alls. Vi har inte tränat det och jag ser inte ngt behov av att göra det heller.

Jag hade antingen tagit hjälp av ngn kunnig person som var med hela tiden eller också letat efter en annan medryttarhäst.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Du, jag tror precis vad den hästen vet vad det handlar om.
Vi fick hjälp från en vi känner. Det handlade enbart om trots. Det tog en timme att gå 100 meter från hagen till stallet. Men till slut gick det.

Reflekterade du över mitt inlägg över huvud taget? Jag tror INTE ETT SKIT på trots.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Tycker det låter som en huvudlös ägare som sätter upp två nybörjare på en unghäst. Vill hon få den förstörd? Jag skulle aldrig tillåta att ett par klåpare red mina unghästar, ovana ryttare ska rida vana hästar, ovana hästar ska ha vana ryttare.
 
Sv: Hästproblem *långt*

Jag håller med dig, vad är det för nytta med att rida ifrån den andra hästen i skogen?

Jag tycker aldrig att man ska göra det. Rider man ut tillsammans så rider man ju..tillsammans? Tycker det hör till sunt förnuft, då hästar faktiskt'är flockdjur, att inte rida ifrån den andre ute i skogen.
Min häst är t.ex. som en klippa att rida ut på ensam, men jag skulle aldrig rida ut med en annan häst som sen skulle rida iväg? Då skulle hon bli orolig, undra vart den andre försvann? Förstår inte vitsen alls.
Dessutom med en 3-åring!

Tycker att hästen verkar mycket osäker på allt. Den bör nog bara ridas korta stunder, i början på en bana, för att bygga upp ett förhållande och förtroende till ryttaren. Att få en ny ryttare som 3-åring är väl inte att rekommendera, så ni får löra känna hästen helt enkelt steg för steg.
Om h*n dessutom är bilrädd är det ingen idé att utsätta henne för bilar innan ni har ett förhållande med hästen vilket tar tid.

Ta det lugnt är mitt tips.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 491
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 746
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 811
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp