Hästskötarutbildning

Draumsyn

Trådstartare
Jag har en vän som är intresserad av att gå en hästskötarutbildning eller liknande för att få lära sig mer grundläggande om ridning, skötsel, foder ect.
Hon har haft egen häst tidigare men innan hon skaffar en ny så vill hon lära sig mer, hon funderar på en längre tex på ½-1år där man går igenom det mesta (lite liknande gymnasieutbildningarna kan jag tänka mig). Men då hon är 58 år så är gymnasiet lite för sent ;)

Jag har googlat en del men hittar inte riktigt det jag söker, vore väldigt tacksam för tips på utbildningar. Hon har tidigare haft en islandshäst men kan tänka sig att gå en generell kurs. Har ingen egen häst idag så det måste finnas att låna/hyra på plats. Helst i närheten av Linköpingstrakten men hon är villig att röra på sig.

Vad tror ni?
 
Sv: Hästskötarutbildning

Tenhults Naturbruksgymn. (1.5 mil från Jönköping) har en hästskötarutbildningen som är ganska nystartat:), (som jag själv funderar på att gå). Den är på 1 år (43 veckor) och man får välja på inriktning Travhäst eller Ridhäst. Det är bara att googla på "Elithästskötare Tenhult" så hittar man den, man behöver inte ha egen häst då man använder sig av skolans, alt. en lokal proffskusk's hästar om man väljer travinriktnigen. I slutet av utbildningen får man möjlighet att göra yrkesprovet för hästskötare. Väljer man inriktning trav får man även (om man vill) möjlighet att ta Monté & Travlicens. Utbildningen innehåller många olika kurser. tex Häst och Stallskötsel, Ridning & Körning, Hästens Utbildning, Arbete med häst och Pedagogiskt Ledarskap. Det är även några veckors APU.

Kravet för att få söka är att man har tidigare hästerfarenhet, men det ska ju inte vara något problem om hon haft egen häst:).
 
Senast ändrad:
Sv: Hästskötarutbildning

Wången har en hästskötar utbildning som är riktigt bra, eller det var iaf på den tiden som jag gick gymnasium där :) fast det ligger ju uppåt Östersund så det kanske är lite långt bort. Hon kan ju alltid gå in på Wångens hemsida och läsa mer om den. Vet att ända kravet för att söka är att man är 18år o minst 1 års hästvana så det är ju inget problem för henne iaf :)
 
Sv: Hästskötarutbildning

Till bägge: Tack för tipsen, skall vidarebefordra till henne :)
Och fortfarande är fler tips välkomna såklart! :)
 
Sv: Hästskötarutbildning

Komvux i Olofström har en som jag gick när den var nystartad i höstas.
http://www.olofstrom.se/Skolwebb/Komvux/Ovriga_utbildningar/Startsidan

Kan varmt rekommendera den, även om Komvux är ganska kassa på att marknadsföra sig. Jättefina hästar, i princip helt ny anläggning med två ridhus och grymt bra personal. Alla vi som gick den och sedan tog SvRFs hästskötarexamen klarade det :) Man behöver inte egen häst och man får CSN. Jag längtar tillbaka! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej gänget, Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid. Och det verkar vara en helt orimligt slingrig...
2
Svar
25
· Visningar
3 934
Senast: fickan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 523
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp