Bukefalos 28 år!

Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

arna

Trådstartare
Hur i hela friden ska jag kunna motivera min pålla att vilja jobba på ridbanan?
Hon är en haflinger-92 som gått som avelsmärr o inte är riden speciell mycket öht. Köpte henne för 2,5 år sedan och vi har mest bara promenadridit i skogen, har försökt att rida på ridbanan men det är lögn i h...te att få henne att gå där.
Hon bockar o sparkar bakut ,går in mot mitten och är kanon sur!
Jag kan envisas med henne o få henne att gå ,men det är hela tiden under protest.
Däremot så gillar hon att löslongeras på banan, då är hon jättepigg o uppmärksam.
Några tips???
 
Sv: Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

Om du rider, så tänk på att variera arbetet väldigt mycket, så hon hla tiden har fullt upp i huvudet. Och beröm henne mycket när hon anstränger sig! Och självklart KORTA ridpass! Sitt inte och harva i en halvtimme, om hon gör en bra sak. Bestäm innan vad ni ska träna på, kknske bara skritta två varv utan tjafs, ex. När hon gör det- beröm och avsluta ridpasset.

Om du vill motivera henne ytterligare kanske du kan lägga ut lite bommar, eller presenning eller sånt som hon får fundera på hur man tar sig över/igenom. Men det viktigaste tror jag är motivation, och att hon vet vad som förväntas av henne. och när hn gjort det- avsluta direkt.
 
Sv: Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

Skulle tro att de blir korta -ridpassen på banan alltså. Jag får henne knappt att gå framåt överhuvudtaget.
Jag tror att hon har bestämt sig för att ridbanan är tråkig att rida på punkt- slut! Och när en enveten hafliger har bestämt sig för något då är det inte lätt att få dem att ändra sig.:o
Men jag ska försöka att ta en liten sväng på banan varje gång jag rider så kanske hon ger sig om hon märker att jag är envisare än hon.
 
Sv: Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

Det låter som en bra idé. kanek kan du göra nåt kul också... hmm. Du kan ha med lite godis, så knackar du på ena sidan bogen för att få henne att vända huvudet mot din hand. bara sådana små saker för att få henne att tycka att det är ett ställe där det händer roliga saker?
 
Sv: Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

Jag har samma problem med min isl häst, och i onsdags skulle jag få ett pass för en väldigt bra o erfaren instruktör - på banan...
Det som saknas är ju lusten, viljan, framåtandan just på banan.
Denne tränare är inte mycket för lull-lull öht, men han satt upp på mitt sto och "väckte" henne. Visserligen fick han fram henne, men det bockades etc, ordentligt.
Han gjorde även en övning som bestod i att växla mellan halter o snabb framåtdrivning. Gör halt, och så fort hästen stannat så driv på, så mycket som behövs (nästan som ett slags överfall), för att göra hästen vaken för hjälperna. Jag kan säga så mycket som att hon vaknade...
Hur som helst, så pratade vi en stund efteråt, och han tyckte att det där med bana kunde väl få vänta tills framåtandan och lusten finns där. Ut i skogen och lek indian, tyckte han. Jag tror att han var väldigt insiktsfull med detta förslag. I st f att ta död på den framåtvilja som finns, så ska jag försöka ha roligt med min häst. Är det så att jag behöver träna dressyrmoment så kan jag lika gärna göra det på grusvägarna som på banan.
Så min fråga till dig blir; varför måste du vara på banan?
 
Sv: Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

Har också ridit en häst som tyckte att det kunde vara jätte tråkigt att vara på ridbanan. Framförallt i traven när man krävde samling...
Jag fick hjälp av en duktig tränare och vi gjorde som så att jag skulle kräva att hon skulle gå ställd och böjd på en liten volt med framåtbjudning. Hon gjorde världens rodeo tur med mig och jag höll på att flyga av men tränaren stod hela tiden bredvid och peppade mig att driva och kräva ställning/böjning och så fort hon gjorde som vi ville mjuknade jag ordentligt=mycket eftergift! Om hon blev sur och försökte igen var det bara att börja om från början på den lilla volten!
Dethär fungerade jättebra och nu är hon en lika trevlig häst på ridbanan som hon är ute! :)
Det fungerar säkert inte på alla hästar och du känner din egen häst bäst.
Hur är hon när du longerar på ridbanan?
 
Sv: Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

Som någon skrev KORTA, men helst dagliga pass, tex före en tur i skogen= belöning när hon inte "tjafsar" så får hon gå ut i skogen...
När du är på banan hade jag nog enbart fokuserat på övningar där hon måste tänka framåt, så länge hon bara reagerar för din skänkel ska hon ha beröm till att börja med....ett lätt tryck m skänkel och om hon reagerar direkt MASSOR m beröm tex godis....EFterhand får du ju utöka kraven till att ha bestämt innan hur många steg hon ska ta utan att tjafsa med dig.....innan berömmet kommer.

Lycka till!
 
Sv: Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

Vill vara på banan för att jag skulle vilja ta lektioner för instruktör så vi kan lära oss nya saker både pålla ,som inte kan något,och jag som kan lite. Svårt att få instruktören att kuta efter oss i skogen tror jag nog.:rofl: / L
 
Sv: Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

Jag förstår!
Jag hade tänkt lösa detta problem, i vinter, med att instruktören får ta en häst och hänga med ut... Vet inte hur det kommer att bli, men jag ska i alla fall prova. Vill inte riskera den framåtbjudning vi nu har kommit fram till.
 
Min tränare gav mej och min lilla pålla en nyttig uppgift förra clinicen! Min donna har ingen bjudning i galopp (pga en massa orsaker) Hon försöker med allt bara hon slipper att galoppera på bana och i ridhus.. I skogen går det som en dans!
Hon sa åt mig att ge låånga tyglar, be om galopp och sedan skita i vilket håll och hur det ser ut. Bara hon galopperade! Så fort hon försökte sakta av så skulle jag öka trycket på henne. Börja med smack och öka till tygeländarna eller pisk om man har det och om det finns behov för såpass hårt tryck!
Men man får inte sitta och hålla tryck hela tiden utan det är pållen som ska galoppera inte ryttaren!Så släpp efter så fort du fått din vilja igenom. (Tänk dej att du har en volymratt som går till tio, trycket ska ligga så lågt som möjligt när det är rätt9

Och jag kan ju säga att det kändes som att det var ens sista stund i livet..:crazy:
Men det hjälpte! När hon väl sluta att lägga energi på skit kom hon på att det var inget jätte krav jag hade på henne egentligen! :)
Nu galopperar hon snällt på och väntar på att att jag ber henne att sakta av! Så nu kan jag jobba henne i galoppen tack vare att hon har fått bjudning!

Det går att göra i alla gångarter, men det är ju bra om man är inom en inhängnad eller i ridhus.. (kruka på huvudet och säkerhetsväst rekomenderas!)

Vet ej om det kan vara till någon hjälp eller om det bara blev svammel:confused:
 
Sv: Hästskrället vägrar att gå på ridbanan!

Har du ingen tillgång till ovalbana (du vet en sån som man tävlar islandshästar på)?
Hade samma problem med min gammelgubbe (vi har det inte längre eftersom vi kom fram till att han är så pass gammal att kan bara ska få ha kul i skogen) Som alltid är det svårare att arbeta bort ett problem än att förebygga det (Ny bebisen ska aldrig tycka det är tråkigt där :D )

Men jag upplevde att han tyckte att ovalbanan var roligare.
Det är ju en bana där tränaren kan stå i mitten men ändå inte så "trång" och "inhängnad" som en ridbana. Lite mer rakt fram, lite mer yihaa.
Man kan iofs inte jobba på volter men för att få upp humöret och kanske som en övergångsfas till ridbanan?
Grannarna byggde ett ridhus i närheten och där var det också roligare att vara för honom. Kan det vara lite roligare med något nytt ställe?

Har du provat att ha sällskap av en annan häst? Kanske bara följa efter den och lura hästen att hon/han inte arbetar :D

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp