Hästtränare åtalad för djurplågeri

(Corren) En hästtränare åtalades på onsdagen för två fall av djurplågeri. Enligt åklagaren ska tränaren bland annat ha utsatt hästar för elektriska stötar. Den åtalade nekar. Den aktuella tränaren, som är verksam på en gård i Linköpings kommun, polisanmäldes redan i slutet...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Jag trodde att de redan hade gjort det?
Det var ju ett himla liv för ett par år sen i alla fall, jag trodde det gick till rättegång då.
Eller är det ytterligare en som uppfört sig illa?
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Nä jag hänger inte heller med.. Blev inte det avklarat? Är väl islandshästtränaren de menar va??
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Nyfiken i en strut när det handlar om staden jag bor i...vem är det det handlar om igentligen? PM:a mig gärna :)
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Nej byråkratins kvarnar är inte alltid så snabba, minns jag rätt så diskuterades det i december 2009 och det är bara mars nu så det är egentligen dryga året.
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Tror hon blev anmäld då och saken skulle utredas och nu är hon då åtalad.
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Nej byråkratins kvarnar är inte alltid så snabba, minns jag rätt så diskuterades det i december 2009 och det är bara mars nu så det är egentligen dryga året.

Fast december 2009 till mars 2012 är väl ändå mer än dryga året? Det är ju 2 år och 3 månader
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Nej, det är det inte.

*kl*
Att det har tagit en evig tid med detta är jag inte ett dugg förvånad över. Uppenbarligen är djurrättsfall långt ner på listan. Det kan ta flera år från initiering till avslut, och det är jäkligt jobbigt för alla inblandade. Och för djuren, i de fall där deras välfärd inte är helt säkrad under tiden.
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Fast skönt tycker jag att det faktiskt tas upp ordentligt tillslut :bow:
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Samma här!
Är det någon som vet vad en eventuell dom har för påverkan på personens fortsatta verksamhet? Är fallet helt avklarat från SIFs sida oavsett utfall av domen?
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Avstängningen kan inte påverkas direkt då den var på 2 år, osäker på från exakt datum, men den är snart överspelad om den inte redan är det. Det enda jag kan se är om det blir en stämning mot SIF för att pröva om avstängningen föll inom lagens ram. Blir det en fällande dom i djurskyddsmålet känns åtminstone det direkt aktuellt.
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Jag tänker mer på om en fällande dom kan ha några ytterligare påföljder från SIFs sida eller om avstängningen på två år är straffet som delats ut oavsett dom i domstol och att ärendet från deras sida sedan är överspelat?
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

En fråga, skulle det här åtalet kunna leda till djurförbud för tränaren? Tänker på vad som krävs för sådant?

En tränare som döms för otillåtna träningsmetoder, kan denne verkligen få ägna sig åt träning av andras hästar sedan? Eller är det bara att ta ev straff och sen köra på som vanligt?

Ser att tränaren har flera (fina) hästar i träning i dagsläget... hur tänker man där som hästägare?
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Det är många som är övertygade om att personen är oskyldigt anklagad.
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Läste artikeln i tidningen i morse, någon som kan berätta lite mer om vad som hänt?
 
Sv: Hästtränare åtalad för djurplågeri

Det heter ju oskyldig tills motsatsen har bevisats.

Jag hade ju ena unghästen där precis den perioden då detta började, och har lämnat vittnesmål via telefon till polisen (de ringde upp mig).

Det jag hade att berätta är jag osäker på om det är helt olagligt, förutom 2 grejjer, men de 2 grejjerna kan inte bevisas till 100%, så de spelar ingen direkt roll.

Att de har tagit upp det till åtal betyder ju dock att de har så pass mkt att gå på att de tror att de kan fälla henne, och det tillsammans med det jag såg får mig att otvivelaktigt tro att hon är skyldig. Men givetvis kan jag ha fel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 837
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 840
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skriver inte på Buke längre, jag hänger inte här mer än att jag kanske kollar lite lite ibland. Men det är ändå en del som följt mig...
Svar
9
· Visningar
2 699
Senast: GotAsecret
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
921
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp