Hästtransporter..

E

Egonson

Flytta gärna tråden om den ligger fel, kan nämligen inte hitta någon bättre plats att lägga den på.
Jag vill hemskt gärna ha en egen hästtransport, tycker inte att det känns ok låna grannens vecka hela sommaren.. :crazy: Dessutom är den gammal och ful :angel: ;)

Så, nu har jag några transportfrågor.
Vilken transport, tycker ni, är den mest prisvärda?
Billigast? (ska förstås vara säker att köra med trots att den är billigare).
Det ska gå att köra en häst med B-körkort.

Ni som brukar köra era hästar, hur gör ni? Har ni egen transport, hyr eller lånar ni?

Mvh Álin
 
Om du vill ha en basic transport men fortfarande billig och fyller absolut sin funtion så finns ju Ekerötrailern,jag har för mig att helt ny 1500-släp ligger på 48-50000 och även om du väger ner den så att den passar din bil så har du ändå en hög lastvikt kvar.

Själv har vi tittat på Fautras och Ifor,och ska iväg och hyra en Boj en helg och testköra lite för att se vad vi själv vill ha..
Hittills leder Fautras,men Boj'en är billigare.
 
Hästägaren till "mina" hästar har en transport som jag använder. Men om hästägarens dotter ska iväg samma dag så hyr vi en till transport.
 
Jag var på väg att starta en precis lika dan tråd imorse, men jag ångrade mig. :smirk:

Jag vill ha en billig, fin och funktionsduglig transport som inte väger för mycket. Och eftersom andrahandsvärdet verkar ligga ganska högt kommer jag att lägga några tusenlappar mer än vad jag från början tänkt.

Hästen jag har är lättlastad och står snällt och stilla, så jag tror att jag klarar mig med en enkelaxlad. Jag kommer inte att köra några längre sträckor heller. Jag funderar på en Värmlandsvagn för runt 30 000 kr. Då kan jag få en som är bara några år gammal. Går man ner bara några tusenlappar i pris blir de snabbt många år äldre och bruna...
 
Köpte en ny grön Värmlandsvagn juni 2001. Kan säga att jag inte är nöjd öht. Tycker att själva vagnen är "ranglig" och framförallt så har färgen blivt nästan mintgrön i stället.

Har kollat på en Christ som jag tycker verkar va en rätt bra kärra.
 
Oj då... Men det är klart. Värmlandsvagnen är ju en av de billigaste. Jag kanske ska tänka om...
 
Värmlandsvagnen är ren jävla skit! Köp inte den! Varenda släp som jag har varit med och kört (körde inte själv, hade ej körkort) har börjat svaja när man kommit upp till 80. Härom veckan så vra det en kompis som körde två hästar och ca 5 mil utanför strömstad så fick hon svaj på släpet och det slutade inte utan hela bilen fick transporten på sig. Ponnyerna klarade sig och föraren oxå.

Kosta på dig hellre en dyrare transport!

Kram Favina :bump:
 
Köra på B-kort hänger ju på vad du får dra med bilen. Jag tex får dra 1500 på b-kort & 1800 på BE. Till skillnad från övriga har jag bara positiva erfarenhater från värmlandsv. men rek. mest Ume. Du får en 99 enkel för ca 35-40 beg. och en 00 boogi för 40. :bump:
 
Jag kör min häst på 175cm i en enaxlad dalavagn som jag lånar. Detta känns inte helt bra, vilket jag tror beror på att han är så himla stor. Han står jätte snällt i transporten, men bara han rör huvudet så känns det som att släpet rör på sig och därför tror jag att han behöver köras i boggi för att det ska bli stadigare. Jag har tidigare kört stora hästar på ca 168 cm i detta släp och det har känts bra. Dalavagnen är ungefär samma vagn som ekerötrailern (vad jag kan se är det bara stripesen som skiljer) och i Dalavagnen årsmodell -01 är det fruktansvärt dålig ventilation, så var noga med ventilationen när du köper ditt släp. Hästen är svettigare när man lastar ut den än när man lastar in den :crazy:. I denna vagn som är typad till 1300 kg får vi lasta 730 kg.

Nu i vår tänkte jag köpa nytt släp, så jag har ett eget. Jag har funderat och funderat i ungefär ett år på våra "svenska" märken. Jag var först inne på en billig vagn som ex värmlandsvagen, men man har ju hört att de är skrangliga som många skrivit tidigare.

Nu efter lång fundering har jag kommit fram till att jag ska köpa ett Boj 216 (boggi). De har bra ventilation och jag tycker det känns helt suveränt med aluminiumgolv! Denna trailer som jag avser köpa kommer jag typa till 1400 (eftersom jag bara har b-kort) och då får jag lasta... Nu vet jag ju inte exakt vad som kommer stå i registreringsbeviset, men... 660 kg kommer jag nog att få lasta. Det är visserligen inte så mycket, men vad gör man. Det är ingen mening för mig att ta E kort ännu när bilen ändå inte får dra mer. Men denna transport kan jag typa upp ett par 100 kg om vi köper annan bil i framtiden och jag tar E-kort :).

Lycka till!
 
Bra att få veta det nu då! Nån sån ska jag inte köpa! Vad ska man satsa på då? Jag tänker lägga ca 30 000 kr och vill ha en så ny som möjligt. Hur är Startrailer? Dalavagnen?
 
Dalavagnen vet jag ingenting om. Star trailern är väl sådär. Den jag hyrde låste sig bromsarna på och det är några som haft problem med det, men dom kan ju ha gjort dom bättre nu. Det var ca 4 år sedan jag körde en Star trailer.

Kram Favina :bump:
 
Det verkar faktiskt som om de flesta gillar Boj. Kanske ska undersöka den då...
 
Tycker att värmlandsvagnen har fått oförtjänt dåligt rykte här på Buke. Visst är ex fautras eller Boj bättre och dyrare men det låter på er som om Värmlandsvagnen var en dödsfara. Det är inte sant, de är en prisvärd vagn för oss som inte haft råd med det allra lyxigaste, men vill ha en ok kärra.
Jag har en värmlandsvagn från -95 så den har några år på nacken men jag är nöjd. Jag har underhållit den ordentligt under åren också.
Märker inget av svaj osv utom en gång har jag varit med om att den känns konstig när jag körde hö och då var däcken inte jämna i trycket. :o
Har snälla hästar som står lugnt och är relativt lättlastade kan tilläggas.
Tänker visserligen köpa ny om ett år eller så men det är för att jag vill ha boggie istället.
Det bästa är att testa sig fram helt enkelt. Låna lite olika märken så ser du vad du gillar.
 
Köp en Fautras!!! :love:
Helt klart den bästa och säkraste transporten på marknaden!
Jag är redan inne på min andra Fautras! (Bytte till en större och nyare modell). Super att köra och hästarna älskar den, dessutom är den snygg...!!! :love:
Ifor Williams har trägolv...det är inte lika hållbart.
 
Ifor Williams har aluminiumgolv från och med årsmodell 01. Skulle gärna köpt en Fautras men eftersom pengarna saknades till en ny och begagnatmarknade är mer eller mindre icke-existerande valde vi Ifor Williams iställt. Mycket transport för ganska lite pengar. Vi är nöjda.
 
Var i samma bryderi som du ,när vårt gamla Trane, som såg så fräscht ur, visade sig ha en helrutten lastram ! Kunde ha slutat hur illa som helst med genomtrampat hästben. Huga.
Då bestämde jag mig-aldrig mer en plywoodlåda på hjul till _mina_ hästar. :bump: Så vi tittade runt på alternativ, och kom fram till att UME-släpet var outstanding. Det är aluminium, ruttnar inte- det är isolerat, skydd mot både värme och kyla alltså, det är mycket bra ventilation, det är lätt (600 kg). Jag kan lasta 1400-600= 800 kg på B-kort med min bil.Det är ståltorsionsfjädring, bra åk och dragkomfort. Gott om utrymme framför bommen. Extralång, och bredare än normalbred 2-hästars transport. Ljus och fin inuti. Behöver jag säga mer..Jo vi är såååå jävla nöjda med vårt släp !!
 
Lånar tråden lite. Vad rekommenderar ni för släp till 2 hästar? (två halvblod) Antar att urvalet är något begränsat..? :confused:
 
Jag skulle säga köp en liten lasbil istället! Fast de är väl inte alldeles lätta att få tag på kanske... Den vi köpte, nyombyggd, kostade ca 60000:-, och jag trivs såå bra med den! Man får köra två stora hästar med b-kort, ingen krångel med släp, som jag aldrig skulle våga köra, så jag ser inga nackdelar!
 
Jag har nyligen köpt ett nytt Boj-släp och är än så länge jättenöjd med detta. Jag valde mellan Ume och Boj och att det blev ett Boj var en ren prisfråga.
Mitt gamla Tranesläp var också helt uppmurket i väggarna trots att det såg helt OK ut. Golvet var hyfsat, men på gång att börja ruttna. Och det på ett släp som inte ens var 10 år gammalt! Läskigt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 140
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 061
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 155
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 210
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp