Hästtransporter..

Jag skrev precis på ett annat inlägg om att jag är så nöjd med min Ifor Williams... så då får jag väl ta och skriva det även här ;)
En superbra transport (helt i aluminium= ruttnar ej) med mkt bra kvalitet! Fiffiga lösningar på det mesta. Luckan är det fjädrar i så man kastar lätt upp den med en hand när man lastat hästen. Reglerbara bommar både fram och bak. Fronturlastning. Boogie. BRA PRIS! Nej jag är inte försäljare, men jag är bara så himla nöjd :D
 
Jag är också mycket nöjd med Ifor Williams. Fantastiskt följsam att köra, ligger bra på vägen. Förhållandevis billig.
Skötardörren går inte att öppna innifrån - kan vara en nackdel om man går och sätter sig i bilen och undrar varför i all världen dottern inte kommer, tills man kommer på att hon står i transporten med uppfälld bakläm och jag har glömt att öppna skötardörren till henne. :eek: Konstruktionen lär vara så för att man i England ofta kör föl lösa och de då inte kan få upp dörren. (Transporten är ju engelsk.)
 
Jag är märkestrogen och kör Ume sen ´92. Bra släp med bra andrahandsvärde. Skulle aldrig köpa en Värmlandsvagnen, har dåliga erfarenheter efter då jag kört kompisars hästar i det. Otroligt instabila och lätta att få svaj på. Och vilken ljudnivå i dem!
 
Jag lånar stallägarens transport när jag behöver.
Vet faktiskt inte exakt vad den väger, men får köra med 945 men inte V70 (för att bilen väger för mkt) på B-kort. Alltså med V70:n blir ekipaget totalvikt mer än 3,5 ton. Typ.
Släpen är en Brenderup, ganska gammal tror jag. Boogie som går stadigt på vägen o funkar bra, men de har behövt byta en del grejer på den.
Vet inte om det finns några nya brenderup o i vilken prisklass de i så fall ligger på.

Star trailer tkr jag är superfina! De är tyvärr rätt dyra, över 100000 för en ny, men jättemånga har ju dem så jag tror de har väldigt bra kvalite. Även Boj tror jag är mkt bra.

Kylingekärran är oxå ganska vanlig - ngn som har en sådan?
 
Nu måste jag försvara Värmlandsvagnen!!
Jag har haft två olika värmlands vagnar och båda två har varit jätte bra. Den första köpte jag för ca 9 år sedan år sedan, en -92a. Den var helt oki, jag underhöll den och den var fortfarande väldigt fin när jag sålde den för 3 år sedan. Det enda jag gjprt med den var att byta ut stripes och sedvanligt underhåll.
Den andra köpte jag för 3 år sedan en 96a, även den lika bra. JAg har kört 110 med den och den har ALDRIG svajat!! Både med och utan häst i. Min sambo gillade inte värmlandsvagnen när vi träffades. Tyckte att det var en skit transport då hans förra hade en Star Diamant. Det var en riktig transport tyckte han. Men jag har överbevisat honom att Värmlandsvagnen inte är någotn skit transport.
Jag har åkt långt med min tailer. Vi har varit till Skåne vid flera tillfällen, Uddevalla.... Ja jag har verkligen åkt mkt och använt den flitigt, inga 2 mils resor utan snarare 65 mil enkel resa.
Enda anledningen till att jag för två veckor sålde min trailer var att jag ville ha en boggie eftersom jag åker så mkt. Hur som helst så står ju hästarna stadigare i en sån.
Jag hade tänkt köpa en GDL Värmlandsvagn, men det blev ett Ume släp denna gång.
Första resan med mitt nya A60 blev en 20 mils resa enkel väg till Sthlm. Vi höll på att vända efter 2 mil. Den slingrade sej bakom bilen som en hal ål. Det var otäckt!!
Vi diskuterade och funderade vad som var fel. Mkt beror nog på bilen då det är dåliga dämpare bak. Detta skall återgärdas och vi får se om det blir bättre.
Vi har pratat med Återförsäljaren i dag ang detta och han berättade att dom fått mkt klagomål just på A60 då den tar vind och blir lätt slingig efter vägen.
Så att gå på det jag tycker så gick min gamla enaxlade värmlandsvagn betydligt bättre efter vägen!
:) :) :)
 
Har man lastbil så har man ju dessutom ett till fordon att sköta och serva. Det är ju dessutom mkt dyrare i skatt och försäkring än en vanlig trailer.
Och vill man ha något större så måste man ta C-kort och det är inte direkt billigt att ta. Helt lätt är det inte heller.
Rätt mkt att läsa och lära!
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Ha, ha... Fick ett gott skratt!!
Hoppas dottern kommer ut oftast iaf....
 
Vi har också varit ute och kollat på släp en tid nu. Efter mycket tittande och tänkande blev det en Ringo Star ifrån Star trailer. Ville ha en stor sadelkammare som man kunde ha alla sina grejor samt foder i. Ska troligen hämta den i helgen om fabriken hinner få den klar till dess!
Kollade även en del på Boj Bravo 216 S som också har stor sadelkammare men tyckte att Star trailern RingoStar hade mer finesser och kändes mer ombonad på nåt sätt. Sen tyckte jag ventilationen var bättre på Ringostar än Boj. Visst kunde man få bra ventilation på boj också men då kostade det därefter eftersom det inte var standard!
 
Har ett Umesläp med boggie. Helt suveränt!! :love:

Ligger stadigt och bra efter bilen. Hästarna står säkert och bra. Ljust och med mycket bra ventilation :)
 
Jag har oxå en värmlandsvagn och är JÄTTE-nöjd med den. Det är en årsmodell 2001, och den ligger helt suveränt efter bilen.
Så jag kommer inte att byta.
 
Någon som har erfarenhet av de "nya" märkena på hästtransporter (Chris, Rausch)? Väghållning? De är ju mkt billiga...
/M
 
Jag har ett tips: Åk till en större tävling och gå runt bland de parkerade transporterna och titta och kläm lite på dom. Då kan du också fråga ägarna vad de är mest nöjda med och minst nöjda med på sina släp.
/nocke
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 140
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 061
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 210
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp