Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Joyze

Trådstartare
Usch ja, nu behöver jag verkligen lite rådgivning känner jag. Går sista året på gymnasiet och har fortfarande inte bestämt vad jag vill göra efter studenten :crazy: Jag tror att jag vill jobba med hästar i framtiden, men som vad? Mitt första mål var att bli hästveterinär så jag valde naturvetenskaplig linje men eftersom jag har två hästar att ta hand om och jag alltid låter dem gå i första hand så ligger inte mina betyg på mycket högre än 17,0-17,5. Och det kommer jag ju aldrig in på i Uppsala! Vet att jag kan plugga utomlands men tror att mina betyg är för dåliga över allt...
Jag behöver helt enkelt lite tips och råd om vad man kan jobba med inom hästlivet. Hippolog har jag hört att det ska vara skitsvårt att komma in på men vad är det egentligen som krävs? Finns det inga andra liknande utbildningar i Sverige, eller är hippolog det enda inom häst man kan läsa? Snälla, bara brainstorma alla hästyrken och utbildningar som ni kan komma på så kanske jag kommer på vad jag vill göra med mitt liv :p:bow:
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Alla vill verkar vilja jobba med hästar. Hästjobb är med något enstaka undantag låglöneyrken med dåliga arbetstider och mycket yrkessjukdomar.

Mitt tips till alla som vill hålla på med hästar är att skaffa sig ett välbetalt arbete med fria arbetstider. Då har man råd och tid att låta hästarna bli en trevlig del av vardagen istället för ett tungt slit. Man slipper också vara vänlig mot konstiga hästägare som man ska få att betala för det jobb man utför åt dem!
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Du kan ju alltid bli dräng hos en travtränare
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

nu kanske det här inte hör till tråden, och ts får isf ursäkta mitt inhopp :D men ungefär vad tjänar man genomsnittligen inom olika hästyrken? har också fått för mig att många är (väldigt) lågavlönade men har aldrig sett ngr siffror.

till ts:
du har inte funderat på att tenta upp vissa kurser (man får ju inte läsa om på komvux om man har betyg, men man får göra slutproven och ha möjlighet att höja betygen)? om du verkligen vill in på den linjen kanske du kan ta ett år och bara satsa på att höja dina betyg där det behövs.
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Jag är precis som du, går sista på natur och har för dåliga betyg för att bli veterinär i Uppsala. Har tänkt prova i andra länder... för att se om jag har tur. Men jag har tänkt skriva högskoleprovet, har jag tur i det så kanske jag faktiskt kan bli veterinär :) Annars får jag väl välja ngt annat yrke :(
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Vad behöver man egentligen för betyg för att komma in på veterinärutbildningen i Uppsala? Är det 20,0 och 2,0 på högskoleprovet som gäller? Hur blir det när de tre extra meritpoängen som man får för matte & språk och sånt börjar räknas in?
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

meritpoängen börjar gälla först år 2010, går nu i 1an på gymnasiet och det är inte lätt att välja vad jag ska läsa på indivuella valet eftersom man måste tänka på meritpoängen.
Men man får iaf, meritpoäng för. Morderna språk steg 4, Matte B,C,D beror på vad intagningskraven är. Är kraven Matte B får du 0.5 meritpoäng var för matte C och D.
Engelska B och C är det ocå merit poäng på samma som på matten.
Tror oxå det är meritpoäng på filosofi.
Har man läst Fy B,B B eller Ke B och intagningskraven bara är Fy A, B A eller Ke A ¨å får man meitoäng för B-kurserna oxå tror jag.
Är inte helt insatt i det där även om jag borde var det ;)
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Hästmassör och hästskötare skulle jag iaf stryka direkt. Hästmassörer finns det tyvärr för många av så det kan bli svårt att tjäna pengar (många som utbildat sig till det som inte ens utövar yrket pga det.?) hästskötare är för mycket skitjobb och slavjobb i regel i förhållande till lönen.

Något annat inom behandling kan man utbilda sig till, men man bör ha ett kapital eftersom i princip alla utbildningar är privata ( =kostar pengar). Djurvårdare är väl lite samma som hästskötare men iaf lite bättre villkor som jag förstått.
Stallchef? Ridlärare? Är väl de yrken som inte direkt är välbetalda men hyfsade villkor och hyfsad stabilitet jämfört med resten :p
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Mitt tips till alla som vill hålla på med hästar är att skaffa sig ett välbetalt arbete med fria arbetstider. Då har man råd och tid att låta hästarna bli en trevlig del av vardagen istället för ett tungt slit. Man slipper också vara vänlig mot konstiga hästägare som man ska få att betala för det jobb man utför åt dem!

Något tips om vilket yrke det skulle vara :crazy: låter som rena drömmen...

Min erfarenhet är att:
Välbetalt arbete: Jobba ihjäl dig, jobba jämt jämt jämt
Mindre betalt: Gå hem när du gjort dina timmar och åk till stallet
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Något tips om vilket yrke det skulle vara :crazy: låter som rena drömmen...

Min erfarenhet är att:
Välbetalt arbete: Jobba ihjäl dig, jobba jämt jämt jämt
Mindre betalt: Gå hem när du gjort dina timmar och åk till stallet

Jobb inom byggbranchen? Elektriker eller dylikt "hantverksyrke"? Bra betalt, en kompis´ bror utbildade sig till rörmokare och fick sisådär 35000:- i ingångslön för en utbildning på 2 år eller vad det är nuförtiden.
Välbetalt betyder för mig att man får bra betalt i förhållande till det arbete man utför. Ibland kan det vara för att det är i en branch det alltid behövs folk, ibland för att man får mycket ansvar. Sen får man väga det lite utifrån hur pass mycket man måste utbilda sig. Veterinärer t ex får ju egentligen inte så bra betalt (runt 25000:- i ingångslön?) med tanke på hur länge de pluggat och hur mycket studielån man kan hinna dra på sig under den tiden.
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Hästskötarjobb: jobba ihjäl dig, jobba jämt jämt jämt för skitkass lön! ;)


Jo, been there, done that...

Men du har rätt ang jobbval, jag tänker alltid på chefjobb med mycket ansvar = välbetalt men man jobbar ju så mycket att man inte inner göra av med några pengar...:crazy:

Hantverksjobb är ju bra och flexibelt faktiskt! Man kanske skulle bli rörmockare! :)
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Jag funderade faktiskt på att utbilda mig till elektriker eller liknande av just den anledningen - att få ett hyfsat välbetalt jobb utan att plugga arslet av sig och sen jobba arslet av sig.
Kanske blir någon gång framöver. (Långsiktigt satsar jag på att jobba med hästar och går faktiskt en kurs - PM:a om du vill ha info, men vill ändå ha tryggheten av ett fast jobb eftersom jag även ska spara till en annan utbildning.)
Även så har jag funderat på att åka till Norge och jobba ett tag bara för att få in lite kapital och ha mindre pengastress (förhoppningsvis) när man kommer tillbaka.

Jobbar på kundservice nu vilket inte är så välbetalt. Här har vi inte ens särskilt välbetalt för att vara kundservicejobb :angel: men det funkar än så länge i lite avvaktan på vad pojkvännen planerar med sitt liv.
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Det finns massvis med välbetalda arbeten som inte tar så mycket tid, jag skulle inte säga att Hantverks yrket är så smart eftersom att det redan är sjukt många som utbildar sig till snickare och liknande. Satsa istället på arbeten som är snäppet före, arkitekt, VVS-konsult(ritar in vatten, värme och sanitet på kartor och inspekterar lägenheter och hus, tjänar sjukt mkt), Civil ekonom, civil Ingenjör(ofta en ingångslön på 50.000)

Arbeten som har hög lön behöver inte ta så mycket tid. Om du väljer att arbeta mindre timmar eller att ta mindre uppdrag så hinner du nog med arbete också ;D
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Jag funderar på att bli kiropraktor för hästar och hundar! :idea: Om man dessutom utbildar sig på människor också så är det inte så jäkla dålig lön :)
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Är kraven Matte B får du 0.5 meritpoäng var för matte C och D.
Engelska B och C är det oxå merit poäng på samma som på matten.
Tror oxå det är meritpoäng på filosofi.
Är inte helt insatt i det där även om jag borde var det ;)

Du verkar ha koll, så du kanske kan svara på min fråga:

Jag ska plugga till djursjukskötare, och då krävs områdesbehörighet 15 (matte b, natur b, sam a) Jag har läst matte c, engelska c och svenska c, får jag meritpoäng för alla dessa eller bara för svenskan (det vet jag iaf) och matten?
 
Sv: Hästyrken, vilka finns det? Hjälp!

Det finns massvis med välbetalda arbeten som inte tar så mycket tid, jag skulle inte säga att Hantverks yrket är så smart eftersom att det redan är sjukt många som utbildar sig till snickare och liknande. Satsa istället på arbeten som är snäppet före, arkitekt, VVS-konsult(ritar in vatten, värme och sanitet på kartor och inspekterar lägenheter och hus, tjänar sjukt mkt), Civil ekonom, civil Ingenjör(ofta en ingångslön på 50.000)

Skämtar du eller?
Min mor är civilingengör och har en lön som ligger runt 25. Det är inte särskilt lågt och det är inte någon ingångslön.
Överdriv lagom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 668
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej gänget, Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid. Och det verkar vara en helt orimligt slingrig...
2
Svar
25
· Visningar
3 933
Senast: fickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp