häva köp av hästtransport alt reparation

zebelon00

Trådstartare
Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av detta märke.
Då vi tog in transporten i varmgarage för att byta till vinterdäck lossade delar av rampens matta på flera ställen längs kanten. Det visade sig att under matta var det fuktigt, murket samt mögel längs hela vänstra sidan av rampen. Transporten är av glasfiber.
Nu vill inte återförsäljaren ta tillbaka transporten OM vi inte köper ett helt nytt släp utav dem och får då pengarna för detta släp att använda till ett nytt.
De kunde även tänka sig att ta tillbaka släpet och vi har pengarna innestående hos dem. Kan de göra så?
Jag har mail där de skriver att rampen är ok, men de hävdar att det är ett bagagnat släp som man får räkna med skavanker.
Vi behöver verkligen en transport då vi kör minst 2 ggr/v med transport.
Vi har 20 mil enkel väg till återförsäljaren och har redan varit där en gång för uppvisandet av vagnen, men kom tillbaka hem med samma transport
Hur kan vi gå vidare på bästa sätt?
 
Sv: häva köp av hästtransport alt reparation

Kontakta Konsumentvägledaren i din kommun och få råd och vägledning.

Läs själv igen om konsumentköplagen så du vet hur de olika paragraferna ser ut.

T ex kan ju dessa vara av intresse:
---
17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
...
---
20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
...
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
---
Sedan kan det vara bra att veta:
---
Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.
Utan hinder av 30 § första och andra styckena har köparen rätt till ersättning enligt 32 § för den skada han lider genom ett rättsligt fel som fanns vid köpet, om han varken kände till eller borde ha känt till felet.
Påföljder av ett rättsligt fel får även göras gällande, om tredje man påstår att han har en sådan rätt som avses i 21 a § och det finns sannolika skäl för påståendet. Lag (2003:162).

Reklamation
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).
---
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Mycket enkelt uttryckt kan man säga att om transporten sålts som fullt fungerande till att transportera häst, har du rätt att reklamera felet med lämmen eftersom transporten har ett fel som gör att den inte fungerar som det var avsett.

Alla fel som upptäcks inom 6 månader från köpet kan säljaren komma att ansvara för, om denne inte kan bevisa att du åsamkat skadan.

Helt rätt att du snarast möjligt påtalat felet och även visat det, det innebär att du fullgjort din skyldighet och reklamerat i tid.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 701
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 334
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 798
Senast: Bellini
·
Utrustning Jag vet att det finns många transporttrådar just nu, kanske det kan vara aktuellt att slå ihop trådarna, det får moderatorn i så fall...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 711
Senast: fjandus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp