Bukefalos 28 år!

Transportfrågor...

Sv: Transportfrågor...

Vet man vilken häst man ska köra med och denne står snällt och lugnt prioriterar jag inte säkerhetsbom. Jag hade det inte på mitt enkelaxlade.

Numera kör vi olika hästar, jag har själv bytt häst ett par gånger och känner mig INTE bekväm utan bra panikutlösning på frambommen. Ser man till andrahandsvärde tror jag definitivt att det om 5 år kommer att spela ÄNNU större roll huruvida man har säkerhetsbom eller inte.
 
Sv: Transportfrågor...

Jag har fyra krav som är extremt viktiga för mig när jag väljer transport. Dessa krav har med säkerheten och välbefinnandet för min häst att göra.

* Boggie
* Ventilationen
* Panikbommar
* Fast matta, hellre gummimassa än limmad matta.

Om det sedan är utländskt el. inte, spelar inte mig någon större roll.
 
Sv: Transportfrågor...

Min pålla har i hela sitt liv åkt lugnt som en filbunke. Även när förra ägaren drog omkull transporten så ponnyerna låg lite huller om buller.

Då tittade hon mest argt på föraren och undrade vad hon eg höll på med!?

Så panikbommar var inte prioritet.

Med unghäst kanske det blir det, får se. Men bebis ska få lära sig åka med mamsen så det går säkert bra.
 
Sv: Transportfrågor...

Hur viktigt tycker ni att det känns med säkerhetsbommar fram?

Jag gillade thule trane väldigt mycket, MEN inga säkerhetsbommar fram...

Hur resonerar ni? Pålle har inte åkt så mycket, men de gånger han gjort de så har han stått lugnt och inte bråkat någonting.

Jag hade helbom i mitt gamla släp och hade inga problem med det under de 8 år jag hade släpet. Jag var sugen på att köpa ett Trane igen eftersom jag visste precis vad jag fick för pengarna. Efter mycket funderande bestämde jag mig för att prioritera säkerhetsbommar.

Min häst har hittills varit en dröm att resa med och vi har åkt mycket och långt. Det märks knappt att han är med. Förhoppningsvis kommer vi aldrig att behöva använda panikutlösningen. MEN, jag vet inte vad jag kommer att ha för häst nästa gång om jag blir tvungen att byta häst innan det är dags att byta släp. Jag vet inte heller om jag kommer att köra någon annans häst någon gång. Därför gick släp med helbom bort.
 
Sv: Transportfrågor...

Jag har kört lite olika sorters släp, Värmlandsvagn, Star, Läckö och nu nyligen har jag köpt ett Henra. Det som är viktigt för mig är ventilation, hästens säkerhet om det skulle hända nåt, att släpet skall vara stabilt och skönt att dra, att det skall vara lätt att sätta fast bommarna bak när hästen väl gått in samt självklart att det är ett prisvärt släp. Om man köper begagnat får man alltid räkna med en mindre buffert för sånt som behöver fixas, även om man köper ett sk kvalitetssläp...

ps. har varit oerhört nöjd med det Läckö-släp jag har haft, önskar bara att jag inte hade en så stor häst :o
 
Sv: Transportfrågor...

Det faller på sin orimlighet! Det går inte att få något 100 % tätt om det finns skarvar, även om dom är tätade. Fukt hittar alltid hål att ta sig in. Hur lång tid det tar innan man märker det är ju olika beroende på hur mycket fukt som tar sig in.
Den trp jag hade med helgjutet gummigolv hade iaf fritt fram ner till träet i fästet för mellanväggen....Det såg vi EFTER att vi tvättat ur trp invändigt med högtrycken.....Hade vi vetat detta hade vi aldrig tvättat ur trp på det sättet vi gjorde!

//Alice

fast är det aluminium under så finns det lixom inte så mkt för fukten att leta efter :angel:
 
Sv: Transportfrågor...

fast är det aluminium under så finns det lixom inte så mkt för fukten att leta efter :angel:

Nja, aluminium korroderar/ärgar, FFA om det skulle vara kiss som letar sig ner (vägsaltet gör sitt underifrån....). Hur kollar du stabiliteten/hållbarheten hos ett aluminiumgolv som blivit några år??? Ett plyfa golv kollas ju enkelt med kniv/skruvmejsel....

//Alice
 
Sv: Transportfrågor...

:rofl:
Ja, det har du rätt i!

Boj skriver följande om sitt alu-golv "Saltvattens- och urinbeständigt aluminiumgolv"
Tillåt mig småle! :smirk:

Okey, på samma sätt som dagens "rostskyddsbehandlade" bilar alltså. Men visst f*n rostar dom ändå!!!! Det tar bara längre tid....

Undrar hur det är med kompositgolven...? :confused:

//Alice
 
Sv: Transportfrågor...

Allt handlar egentligen om tycke, smak och förtroende.

Vad man tycker om materialet, vad man anser är bra och vilket förtroende man har för tillverkaren. Jag hade aldrig kunnat tänka mig alu-golv från annan tillverkare än Boj. Vi beställde t o m ny släp med plyfagolv (Westfalia) just för att jag var tveksam till alu-golv.

Men drömsläpet (Boj Classic) kommer med alu-golv och jag fick helt enkelt läsa på och efter det reviderade jag uppfattningen om alugolv. Lite.
 
Sv: Transportfrågor...

Allt handlar egentligen om tycke, smak och förtroende.
Absolut! :bow:
Huvet på spiken!

Du som läst på....är "Saltvattens- och urinbeständigt aluminiumgolv" ungefär som motsvarighet till plåtens galvning? *nyfiken* Eller har man blandat upp aluminiumet med annan metall för att göra det beständigare?

Ber amalia om ursäkt för trådkapning! ;)

//Alice
 
Sv: Transportfrågor...

Jag personligen tycker det är viktigt med panikutlösning fram.
Även om hästen är lugn, kan allt hända.

Det är ungefär som att rida utan hjälm, för hästen är ju världens lugnaste.
Men den kan bli rädd ändå!
 
Sv: Transportfrågor...

*kliar mig i huvudet* På det viset har jag aldrig tänkt. Men det är ju helt rätt resonemang! Bara för att det aldrig har hänt hittills betyder inte det att det aldrig kommer att hända :idea: ska nog smörja upp panikutlösningen som inte använts sen vagnen var ny = för 5 år sen :angel:
 
Sv: Transportfrågor...

Min har åkt i släp som vält. Oc då stirrade hon bara surt på föraren av ekipaget. Hon har även mer än en gång rullat fast riktigt ordentligt (så man fått ringa brandkåren). Då brukar hon mest sucka trött och sen sova med huvudet i famnen på vem det nu var som i panik hittade henne :rofl:

Så med just den madamen jag har nu känns det som om vi kommer klara oss. Hon skulle dessutom inte ORKA hänga sig över bommen :cool:

(Ja jag använder hjälm fast jag inte ramlat av henne på tio år.)
 
Sv: Transportfrågor...

Jag vet att det finns många transporttrådar just nu, kanske det kan vara aktuellt att slå ihop trådarna, det får moderatorn i så fall gärna göra för min del!


Jag ska köpa ett släp och funderar fram och tillbaka över några saker som jag gärna skulle vilja få svar på av er som har transport.

1. Aluminiumgolv kontra plyfagolv... vad är bäst? Med tanke på skötsel, underhåll och ev renovering.

2. Hellimmad matta, vulkaniserad gummi (är det samma sak??) eller vanlig matta? För, nackdelar önskas

3. Många verkar vara emot värmlandsvagnen, körde häromdagen ett relativt nytt som var vitt och fräscht invändigt, bra bommar och kändes bra bakom bilen och hästen verkade nöjd... Vad anser du som har egen erfarenhet av släpet? (De nyare då!)

4. Glasfiber/Plyfa vad är bäst? För- nackdelar...

5. Svenska märken/Utländska märken, vad är bäst med tanke på vårt vinterklimat?

6. En del lite billigare släp har inte fönster (vv, thule equiliner...), hur beroende är hästen av fönster eg?

7. Ventilation, ex vv har inga öppningsbara fönster, antar att ventilationen inte går att jämföra med ex henra eller thule star... Men om man mestadels ska köra 30-40 min med släpet hur stor roll spelar det?

Slutligen: Om du hade runt 50-55' att lägga på ett släp, vad skulle du valt för något? Nytt eller begagnat?

Ett stort tack till er som orkar svara på alla/några utav frågorna!! :bow:


jag tycker själv inte att alu/plyfa golv spelar så stor roll när jag letar släp. alla tycker olika så jag tycker det går jämnt upp.
matta har jag bara haft lös eftersom jag hade ett äldre släp förut, men jag kommer nog att välja gjutet denna gången. där skiljer sig åsikterna också vilt åt, men jag vet med mig själv att riva ut mattan varje gång för att lufta gör inte jag.
ingen erfarenhet av vv.
kommer välja ett glasfibersläp för jag tycker det är snyggast. tycker alla plyfa släpen ser gamla ut på något sätt. finns nog för och nackdelar med bägge alternativen där med. plyfan går ju hitta betydligt billigare som i och för sig hade dugit gott åt mig det pyttelilla jag kör. men där är det nog enbart utseendet jag går på.
jag känner att det går precis lika bra med ett utländskt som svenskt.
fönster går ju montera in i efterhand om man skulle vilja.
ventilationen är jag inte så insatt i men jag tror jag kommer sätta in en taklucka i det släp jag tittat på och det har nog öppningsbara fönster. men det hade nog gått utan också eftersom jag kör mest fram och tillbaka till ridhus 4 km bort och till träning 3 mil bort.

jag skulle helt klart valt ett nytt släp, då i plyfa eftersom glasfibern är lite dyrare. tycker det är skönt att veta hur det är skött och att jag kan ha det inomhus från början. tror de flesta här skulle välja ett begagnat boj eller ume efter hur jag har fattat i tidigare trådar, men jag vill sköta det själv från början.
jag har fastnat för atec olympialine!
hoppas du hittar något!
 
Sv: Transportfrågor...

Tja TS ska åka in med sin häst till strömsholm på fredag för hältutredning. Därav har transportplanerna helt stannat upp tills vi vet vad som händer med pålle. Förhoppningsvis ska det inte vara något allvarligt. Hjälp gärna till att hålla tummarna på fredag! :)
 
Sv: Transportfrågor...

Oj då! Det var tråkigt. Då håller vi tummar och hovar för att det går bra.
 
Sv: Transportfrågor...

Nu såg jag din tråd... Hoppas det går bra med hästen!
Mitt släp är sålt, men hoppas du hittar ngt annat som passar.
 
Sv: Transportfrågor...

Det enda jar har att råda dig i alla transport tankar är att kolla och känn på många olika. Jag hade iaf valt att köpa ett begagnat för som pengarna. 50-55000kr. Men det beror på vilken typ av häst man har, är det en lättare modell så det inte måste vara elefantsäkert osv. Måste det vara idiotsäkert så måste man kanske gå upp i pengar eller storlek på släp. Tänk så här.. Plyfa är lätt att byta, men ruttnar, Aluminiumgolv tar ett bra tag innan det blir dåligt, men blir dyrt. (Jag har valt alugolv)

Jag valde släp eftersom jag har tunga hästar så ska det vara hållbart, lätt att få tag i delar, bra serviceanda och stort.. Snyggt gör det ju inte om det är.

Jag valde då ett Christ Comet Alu, men det ångrar jag bittert. Jag MÅSTE fått ett måndags ex.. Jag kommer aldrig att rekommendera någon detta märke efter den behandlingen jag fått.

Idag har jag köpt ett annat släp, ett begagnat Ifor, en -06:a, i nyskick, så jag slipper att ta ut ett nytt släp igen.. Inte speciellt dyrt, hämtar den imorgon eller övermorgon.

För mig har det stått mellan Boj, Ume, Thule Premium, eller Ifor.

Jag har hyrt ett VV -04 under sommaren för att flytta mina hästar, det har gått bra på vägen, men bilen har dragit mer bensin med detän med mitt andra. Är bara allt rakt och fint på VV:n så är det bra släp för sin peng. Dom har gjort släp under många år och de flesta barnsjukdomar verkar ha släppt. Men till mina elefanter så är inte ett VV att föredra, dom kommer knappt in på längden.. Svansen i bommen och näsan i fönstret fram..:confused::angel:;)

Ursäkta min snurrighet, men hoppas du förstår.. Är stentrött och genomförkyld..

PS. Hoppas pållen blir frisk snart!
 

Liknande trådar

Utrustning Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av...
Svar
1
· Visningar
1 949
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 743
Senast: Bellini
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: Jesna
·
Utrustning Nu är det dags att inköpa en ny transport (ev en begagnad men av nyare årsmodell) och jag behöver tips och åsikter på vad ni tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 078
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp