Bukefalos 28 år!

Transportfrågor...

Sv: Transportfrågor...

amalia:

Försvann Henra från listan eller? ;)

Nja, håller på att räkna lite granna... Får för mig att det kan kännas trångt i ett en-hästars, men det kanske inte pålle tycker alls. Henra har ju den mest överlägsna garantin!

Får nog ta mig en tur och kika lite på släpet irl och se vad jag tycker, annars är det ju mycket för pengarna!

Det är verkligen en djungel...

Sedan fick jag helt plötsligt för mig att svenskt kanske är bättre och började kika lite på thule horseline, men måste få lite prisuppgifter på det för att kunna göra en rättvis jämförelse, dock så är den bara 2,84 långt men 16 cm kanske inte gör så stor skillnad...



Men listan på tänkbara släp just nu:

(Ingen inbördes ordning)

Christ Cortez
XX-trail
Henra Caliber 1-häst
Thule Horseline
Möjligtvis vv
 
Sv: Transportfrågor...

Hmm, funderade lite igår och kom på ytterligare tre kandidater :p

Tänkte åka till Thule återförsäljare och kika lite på equiliner och horseline och se hur de verkar vara...

Sedan är ju inte vv scandinavia så tokig eg.
Bättre mått än vv classic och bra utrustning i grundpriset! Dock kanske lite dyrare än vad jag tänkt mig, men är ju bättre att lägga till några tusenlappar om man hittar ett bra släp!

Funderarde även lite på atec, någon som har erfarenhet av det släpet? Såg att man nu fick med sadelkammare på köpet!
 
Sv: Transportfrågor...

Jag var till Täby galopp idag och kikade lite på thule... Thule trane är inte så tokig faktiskt. Den enda nackdelen är att det inte finns några säkerhetsbommar fram.
Annars ett himla trevlig släp. På sätt och vis känns det lite tryggare att köpa "svenskt", även om henra är ett stort märke. Det är synd att det är så himla långt till åf för henra från mig, skulle vilja se ett live så jag kan jämföra!
 
Sv: Transportfrågor...

När du ändå var i Täby skulle du åkt till Brottby, det är INTE långt däremellan...

Thule Trane gillar jag och ridskolehästarna.
 
Sv: Transportfrågor...

Vi köpte nyligen en Värmlandsvagn-07 (boggie) som vi är jättenöjda med.
Gummimattan är ju lös vilket jag föredrar då det bara är att tvätta undertill och låta stå luftigt för att torka. en av nackdelarna med hellimmad matta är ju iaf att ifall det kommer in fukt under så har fukten mycket svårare att komma ut än in... Vilket kan resultera i att golvet nån dag rasar samman. Med lös gummimatta kan man hålla koll på golvets kvalité och byta innan någon skada är skedd.
Det är säkerhetsbommar på vårat släp med fönster fram. Tyvärr är ventilationen dålig sålänge man inte har öppet bak... Vilket är lite synd.
Men annars är vi jättenöjda med vår VV... ;P
 
Sv: Transportfrågor...

europaslapet.se har enhästarsmodeller... med sadelkammare dessutom, i plyfa eller glasfiber, fronturlast eller ej osv.. *tips*

christ finns många trådar om så det tänker jag inte skriva mer än att jag åkte och tittade på ett sånt, var där i 10 min och sen åkte jag hem...
sämsta skräp jag sett, men det är ju bara min åsikt =)
 
Sv: Transportfrågor...

När du ändå var i Täby skulle du åkt till Brottby, det är INTE långt däremellan...

Thule Trane gillar jag och ridskolehästarna.

Jaha är det inte så lång emellan... Har så dålig koll på sånt :o. Fast sambon hade nog inte gått med på att åka till ytterligare ett ställe. Finns det ingen som har ett henra släp som bor i närheten av mig, som jag kan få känna och klämma på?? :angel:
 
Sv: Transportfrågor...

europaslapet.se har enhästarsmodeller... med sadelkammare dessutom, i plyfa eller glasfiber, fronturlast eller ej osv.. *tips*

christ finns många trådar om så det tänker jag inte skriva mer än att jag åkte och tittade på ett sånt, var där i 10 min och sen åkte jag hem...
sämsta skräp jag sett, men det är ju bara min åsikt =)

Kikade lite på europasläpet på nätet, men eftersom jag kommer att ha avbetalning en längre tid så känns det nog som jag vill satsa på något svenskt märke som man är säker på finns kvar på marknaden...

Av den anledningen faller nog XX-trail bort med, synd dock då det verkar vara ett trevligt släp eg.
 
Sv: Transportfrågor...

pm:a om du vill veta om mitt Christ släp.. Du bör veta detta INNAN du köper ett sånt isf.. ;)
 
Sv: Transportfrågor...

Ja, jag har läst dina trådar om släpet, även om jag kanske inte är helt uppdaterad...

Jag tror nog att jag gör rätt i att lägga till lite mer pengar för ett svenskt märke just för att jag kommer att betala på släpet i några år och vill därför vara säker på att det funkar.

De som då står på listan är Thule trane och vv scandinavia.

(Vill nog ändå kika lite på henra då det ändå verkar vara ett "stabilt" märke i sverige)
 
Sv: Transportfrågor...

Kikade lite på europasläpet på nätet, men eftersom jag kommer att ha avbetalning en längre tid så känns det nog som jag vill satsa på något svenskt märke som man är säker på finns kvar på marknaden...

Av den anledningen faller nog XX-trail bort med, synd dock då det verkar vara ett trevligt släp eg.

Jag förstår hur du tänker här. Jag resonerade så ett tag, men kom fram till att sådant som är riktigt kritiskt och/eller dyrt på släp är axlar, bromsar m m. Det bör gå att fixa/byta hos i princip vilken släpvagnsfirma som helst så länge det är t ex AL-KO eller något annat vanligt märke på delarna. Skruvar, handtag, fönster, bommar, rullgardin m m är ungefär desamma på flera av "EU-släpen" så där bör man kunna plocka reservdelar från något annat märke om det krisar. Därför vågade jag chansa på ett utländskt släp trots att även jag kommer att få betala på det länge. Det som är osäkert ur ekonomiskt perspektiv är andrahandsvärdet på släpet. Men den dagen den sorgen.;)

Thule Trane tror jag är ett bra släp och ett bra val. Synd bara att de har kvar helbom fram. VV Scandinavia har jag bara sett susa förbi på vägen så det har jag ingen uppfattning om.
 
Sv: Transportfrågor...

Gummimattan är ju lös vilket jag föredrar då det bara är att tvätta undertill och låta stå luftigt för att torka. en av nackdelarna med hellimmad matta är ju iaf att ifall det kommer in fukt under så har fukten mycket svårare att komma ut än in... Vilket kan resultera i att golvet nån dag rasar samman. Med lös gummimatta kan man hålla koll på golvets kvalité och byta innan någon skada är skedd.


Henra har en extra-limmad matta så det absolut inte kommer in någon fukt. Funkat skitbra för oss som inte har tid att tävtta & torka varje gång vi har åkt med den.
 
Sv: Transportfrågor...

Hur viktigt tycker ni att det känns med säkerhetsbommar fram?

Jag gillade thule trane väldigt mycket, MEN inga säkerhetsbommar fram...

Hur resonerar ni? Pålle har inte åkt så mycket, men de gånger han gjort de så har han stått lugnt och inte bråkat någonting.
 
Sv: Transportfrågor...

Henra har en extra-limmad matta så det absolut inte kommer in någon fukt.
Det faller på sin orimlighet! Det går inte att få något 100 % tätt om det finns skarvar, även om dom är tätade. Fukt hittar alltid hål att ta sig in. Hur lång tid det tar innan man märker det är ju olika beroende på hur mycket fukt som tar sig in.
Den trp jag hade med helgjutet gummigolv hade iaf fritt fram ner till träet i fästet för mellanväggen....Det såg vi EFTER att vi tvättat ur trp invändigt med högtrycken.....Hade vi vetat detta hade vi aldrig tvättat ur trp på det sättet vi gjorde!

//Alice
 
Sv: Transportfrågor...

Hur viktigt tycker ni att det känns med säkerhetsbommar fram?

Jag gillade thule trane väldigt mycket, MEN inga säkerhetsbommar fram...

Hur resonerar ni? Pålle har inte åkt så mycket, men de gånger han gjort de så har han stått lugnt och inte bråkat någonting.

Puttar upp då jag gärna vill höra era tankar kring detta!
 

Liknande trådar

Utrustning Köpte för ca 1 vecka sedan en begagnad hästtransport från 2007 från ett företag som säljer hästtranstporter både begagnade och nya av...
Svar
1
· Visningar
1 949
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 743
Senast: Bellini
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 619
Senast: Jesna
·
Utrustning Nu är det dags att inköpa en ny transport (ev en begagnad men av nyare årsmodell) och jag behöver tips och åsikter på vad ni tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 078
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp