Bukefalos 28 år!

Häva tingat köp?!

I

IrishCobTinker

Hej! Jag var och kollade på en häst. Sto som skulle föla vilken dag som hellst.. Sa att jag skulle åka hem och fundera.. Fick några dagar senare veta att det blivit ett sto föl.. Då bestämde jag mej att jag ville köpa båda hästarna! Det har gått några veckor nu.. och det var planerat att jag skulle åka och hämta dom nu i helgen som kommer..
Sen igår fick jag ett mail att det inte var ett sto föl utan ett hingst föl.. vilket jag inte alls är intreserad av.
Kan jag nu dra mej ut och säga att jag inte är intreserad längre?

TAcksam för svar!
 
Sv: Häva tingat köp?!

Eftersom du sagt att du ville köpa sto och STO-föl, så kan du ju absolut dra dig ur eftersom säljaren inte kan leverera "rätt" vara.
Men.....ärligt talat känns säljaren oseriös, hur sjutton ser man fel på om ett föl är sto eller hingst??? Det är inte så att säljaren ångrat sig, alternativt fått flera bud?
 
Sv: Häva tingat köp?!

Jag skulle ha undersökt saken endå, jag tror det är större chans att säljaren ljuger nu och säjer att det är en hingst av ? anledning än att h*n missade könet när fölet kom till världen (hur dum är man då :crazy:).
Men är det så att du inte vill fullfölja köpet så är det bara att tacka för sig och leta vidare, du har ingen skyldighet att fullfölja någonting som har varit på falska premisser hela tiden från säljarens sida.
 
Sv: Häva tingat köp?!

Så mysko... Några veckor efter födsel och strax innan hämtning får du ett mail där de skriver att det är ett hingstföl istället för stoföl? :confused:
Jag skulle dra öronen åt mig enbart baserat på det. Om du sen var intresserad av ett stoföl men inget hingstföl så självklart kan du backa. Allternativt ta enbart stoet och återlämna fölet efter avvänjning om du gillar hästen.
 
Sv: Häva tingat köp?!

Att missa könet på en nyfödd fölunge är LÄTT !!! Särskilt om det är en hingst som inte "släppt" ner snorren ännu. Vi kollar alltid under svansen - då vet man säkert !

Men absolut kan TS dra sig ur om det var sto-föl hon ville köpa.
 
Sv: Häva tingat köp?!

hur kan man se fel på om de e är ett sto eller hingstföl? låte lite smått skumt.

Att missa könet på en nyfödd fölunge är LÄTT
är de svårt att se även om fölet är några veckor?

sen ser man väl endå hur dom kissar? har för mej att man såg ganska så tydligt på hingstfölet här hemma att de va en hingst när den kissade.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häva tingat köp?!

Ja,du kan häva det eftersom du tingat sto+stoföl och nu kan det inte levereras annat än sto+hingstföl.

Hoppas du hittar något annat "spännande" istället. :)
 
Sv: Häva tingat köp?!

TAckar! Har nu dragit mej ur affären.. Han blev inte glad.. men men han har ju sej själv att skylla:)
 
Sv: Häva tingat köp?!

TAckar! Har nu dragit mej ur affären.. Han blev inte glad.. men men han har ju sej själv att skylla:)

Först, det var ju bra att det ordnade sig men jag skulle vilja ställa en fråga med ledning av vad du skrev i ditt första inlägg.

Hej! Jag var och kollade på en häst. Sto som skulle föla vilken dag som hellst.. Sa att jag skulle åka hem och fundera.. Fick några dagar senare veta att det blivit ett sto föl.. Då bestämde jag mej att jag ville köpa båda hästarna!

Påtalade du för säljaren redan då att det var ett stoföl du var intresserad av?
 
Sv: Häva tingat köp?!

Står ju att hon betsämde sig efter fölningen då det hade blivit ett stoföl att hon då bestämde sig och ville ha bägge två
 
Sv: Häva tingat köp?!

men de står inget om att hon bestämde sej pga att de blev just ett stoföl.
 
Sv: Häva tingat köp?!

Står ju att hon betsämde sig efter fölningen då det hade blivit ett stoföl att hon då bestämde sig och ville ha bägge två

Min fråga gäller, om köparen påtalade vid sitt besök att det just var ett stoföl köparen var intresserad av?
 
Sv: Häva tingat köp?!

Att missa könet på en nyfödd fölunge är LÄTT !!! Särskilt om det är en hingst som inte "släppt" ner snorren ännu. Vi kollar alltid under svansen - då vet man säkert !

Men absolut kan TS dra sig ur om det var sto-föl hon ville köpa.

Tycker inte det är särskilt svårt alls att se vilket kön det är? Och oavsett - ett par VECKOR tar det inte ens för en okunnig hästägare att upptäcka att det var en hingst och inte ett sto! Eller?? HUR okunnig är då inte denna säljare? Skrämmande... :eek:
 
Sv: Häva tingat köp?!

Nu behöver det ju inte vara så, jag väntar spänt på svaret från TS.
 
Sv: Häva tingat köp?!

Oj ett väldigt sent svar:)

Ja delvis gjorde jag det, jag sa att beroende på vad det blir är jag intreserad av att köpa båda sto och föl.. men den dagen bestämde vi inget utan jag åkte hem och funderade..

Sen när dom berättat att det blev ett sto föl, det var då jag bestämde mej för att köpa båda hästarna.
 
Sv: Häva tingat köp?!

Då har jag fått mitt svar, och tackar för det.

Till de som undrat och ifrågasatt varför vill jag skriva så häst.

Jo det har betydelse hur första besöket utspela sig, om köparen påtalade att de var intresserade men inte enbart pga könet så är det faktiskt av stor betydelse. Då har man liksom ingått i en del av avtalet, trots att den är muntlig.

I det här fallet bestämde sig köparen när det visade sig vara ett stoföl, eftersom det var det som köparen ville ha. Därefter har det visat sig att fölet inte var ett sto, och genom det dragit sig ur köpet. Det kan man då ha rätt att göra, eftersom köpet grundar sig på uppgifter som inte stämmer med verkligheten. Hade köparen dragit sig ur trots att fölet var av rätt kön, men av andra orsaker så hade köparen ett avtalsbrott på halsen.

Därav mina frågor, det framgick inte så tydligt i det TS skrev.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 554
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 348
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp