Bukefalos 28 år!

Hävning av försäljning?

cutty

Trådstartare
Vi är delägare i en häst, ekonomisk förening. Övriga delägare röstar för en försäljning, men glömmer bort att meddela oss. Alltså strider försäljningen mot föreningens stadgar och är ogiltig.

Nu till problemet. Familjen som köpt hästen vägra låta köpet gå åter. De har köpt i god tro.

Någon som vet lagrum för att få köparen att låta köpet gå åter? Ex på annan affär som ej varit giltig?
 
Tror det är svårt att kräva att köpet ska gå tillbaka. Hade ni kunnat stoppa köpet om ni blivit meddelade?

Det låter närmast som en kompensationsfråga, d v s att föreningen ska kompensera er för liden skada.
 
Vi är delägare i en häst, ekonomisk förening. Övriga delägare röstar för en försäljning, men glömmer bort att meddela oss. Alltså strider försäljningen mot föreningens stadgar och är ogiltig.

Nu till problemet. Familjen som köpt hästen vägra låta köpet gå åter. De har köpt i god tro.

Någon som vet lagrum för att få köparen att låta köpet gå åter? Ex på annan affär som ej varit giltig?
God tro finns inte längre sedan många år tillbaka, skulle ni gå så långt som till en polisanmälan så är jag övertygad om de tvingas lämna tillbaka den. Frågan är om det är värt bråket med köparna och de andra delägarna?
 
Men det beror ju helt på. Om TS inte hade kunnat stoppa en försäljning ens om meddelad, då har jag svårt att se att det skulle gå att häva köpet med hänvisning till interna problem i föreningen.

Polisen lär det knappast bli tal om, det är ju inget som faller under allmänt åtal.
 
Vi hade inte kunnat stoppa försäljningen, men vi hade kunnat köpa tillbaka hästen. Vår uppfödning. Ytterligare en miss, att hon ej bjöds ut till försäljning via annons. Första som kom och frågade efter häst såldes hon till. Galopphäst.

Så kan försäljningen ogiltigförklaras köper vi henne direkt!
 
Där finns regler för hur det fungerar med andelshästar och försäljning, speciellt om det blir konflikt vid försäljning. Jag tror att du kan få bäst svar av Svensk Galopp när det gäller en galoppör.
Jag har själv en gång köpt en häst som hamnat i en konflikt och där lösningen blev försäljning till tredje part (till mig). Men jag kommer inte alls ihåg reglerna.

Om det skett enligt de reglerna men inte enligt ert avtal, så finns det nog ingen chans att häva köpet utan det blir då istället att driva det gentemot övriga delägare som avtalsbrott, civilrättsligt.
 
Då tror jag faktiskt att det är svårt att häva köpet. Dessutom är det ju bara en del av föreningen som vill häva köpet, inte hela föreningen (säljaren).

Hade ni inskriven förköpsrätt? Eller hade ni varit en del av den öppna marknaden?
 
Vi hade varit en del av öppna marknaden.
Men enligt stadgar, bolagsverket, skall all delägare informeras innan försäljning av gemensam tillgång sker.

Ringde svensk galopp. De visste ej. Har inte längre juridisk hjälp där.

Hela föreningen, majoriteten i alla fall, vill häva då försäljningen strider mot avtalade stadgar.
 
OK, föreningens medlemmar är genom majoritet intresserade av att häva försäljningen - då undrar jag hur beslutet klubbades igenom från början.

Jag tror ni för anlita jurist för att bena ut frågan, vad det kan finnas att hämta där. Vem skrev under köpekontraktet för föreningens del? Hur gick försäljningen till, röstning och sedan försäljning?

Som sagt tror jag det kan bli en rätt dryg och dyr process att driva, så det gäller ju att det är försvarbart ekonomiskt.
 
Majoriteten vill häva med anledning av att försäljningen brutit mot reglerna.

Medlemmarna var inte medvetna om att försäljningen bröt mot stadgarna förrän jag påtalade det.

Röstningen för att sälja gjordes i en fb-grupp. Som vi ej var medlemmar i.

Kontraktet undertecknades av redovisningsansvarige.

Behöver lagrum för att övertala köparen till att låta köpet gå åter. Finns det, så tror jag att de lämnar tillbaka hästen.
 
Då tycker jag du ska lägga pengarna på en jurist, för att få veta OM det finns något lagstöd och hur det i så fall ska tolkas.
 
Vi är delägare i en häst, ekonomisk förening. Övriga delägare röstar för en försäljning, men glömmer bort att meddela oss. Alltså strider försäljningen mot föreningens stadgar och är ogiltig.

Nu till problemet. Familjen som köpt hästen vägra låta köpet gå åter. De har köpt i god tro.

Någon som vet lagrum för att få köparen att låta köpet gå åter? Ex på annan affär som ej varit giltig?

Jag skulle tro att den springande punkten för om ni har möjlighet att häva köpet är om köparen kan anses varit i god tro eller ej:

"En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen." [Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre]
 
Köparen har varit i god tro. Tränaren till hästen fann köpare, fick ja och sålde. Men glömde oss...
Tränaren ägde 40 %, vi övriga 10% vardera.

Behöver lagstöd/lagrum för att kräva att försäljningen går åter. Ingen annan som vet eller varit i samma situation?
 
Köparen har varit i god tro. Tränaren till hästen fann köpare, fick ja och sålde. Men glömde oss...
Tränaren ägde 40 %, vi övriga 10% vardera.

Behöver lagstöd/lagrum för att kräva att försäljningen går åter. Ingen annan som vet eller varit i samma situation?
Om köparen varit i god tro (i juridisk mening) är det nog svårt att få till stånd en hävning om köparen motsätter sig det, den regeländring angående godtrosförvärv som refereras till ovan i tråden gäller bara för stöldgods och liknande. Däremot är det nog inte säkert att köparen kan anses varit i god tro, ägarbeviset för hästen är väl inte utfärdat på tränaren ensamt?

Lagrum gav jag ju i mitt inlägg ovan.
 
Det svåra kan vara hur avtalet är formulerat för vissa ger en person rätten att företräda alla när det gäller hästen. Den personen kan då själv underteckna försäljning och ägarbyte. Om det är ett sådant avtal har köparen ingen anledning att misstänka att något inte skulle vara rätt vid köpet.

Men med tanke på att det är tränaren som "gjort " affären skulle det vara intressant att veta två saker. Dels hur bra är hästen som löphäst och dels om den ska fortsätta som löphäst?
 
Det svåra kan vara hur avtalet är formulerat för vissa ger en person rätten att företräda alla när det gäller hästen. Den personen kan då själv underteckna försäljning och ägarbyte. Om det är ett sådant avtal har köparen ingen anledning att misstänka att något inte skulle vara rätt vid köpet.

Ja, det är detta man får titta på och hade köparen fog för att tro att försäljningen var okej har jag svårt att se att köpet går att häva.
 
...ägarbeviset för hästen är väl inte utfärdat på tränaren ensamt?

Fast föreningen var ju överens om att sälja hästen, men MEDDELADE inte TS. Det ser jag som en stor skillnad, att även om alla kraven för försäljning uppfyllts, hade föreningen fortfarande kunnat rösta igenom försäljningen (TS hade inte kunnat hindra den), om det så vore.

Det är ju nu i efterhand som föreningen insett att de inte meddelat enligt stadgarna, och därför vill föreningen internt ändra sig och häva köpet.
 
Behöver ny hjälp. Ärendet har gått vidare o advokat är inkopplad. men behöver veta lite mer om vad som gäller innan jag går ev vidare.

Innan en ekonomisk förening bildades hölls ett möte. Vid detta möte bestämdes ex hur medlemmar skulle faktureras, informeras. Även hur försäljning skulle ske och vilka regler som skulle gälla. Protokollet skrevs ut, skickades till medlemmarna för yttrande. Därefter registrerades den ekonomiska föreningen på bolagsverket. I registreringen togs ej det som beslutats på mötet upp. Alltså finns det inget hos bolagsverket som formaliserar besluten som togs inför registrering.

Min fråga. Vad gäller för de regler som godkändes vid mötet? Gäller de trots att de ej finns inskrivna på bolagsverket? Ex vilka datum redovisning skall skickas ut.

Mycket tacksam för all hjälp!
 
Tror det är svårt att kräva att köpet ska gå tillbaka. Hade ni kunnat stoppa köpet om ni blivit meddelade?

Det låter närmast som en kompensationsfråga, d v s att föreningen ska kompensera er för liden skada.

Ja vi hade kunnat stoppa försäjlningen. Inskrivet i reglerna att ägare har rätt att köpa ut övriga vid ev försäljning.
Alltså vill alla utom en sälja, har den som vill behålla rätt att köpa ut övriga.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 012
Senast: lundsbo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 543
Senast: Elendil
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 615
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 391
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp