bestämd ponny

Skänkla. DU förstår vad jag menar. Vi har aldrig varit elaka mot våra hästar.
Om jag ber om hjälp så svara gärna utan att vara dryg.
Nej, det gör jag faktiskt inte :). Rider du så?
Jag har lärt mitt barn mjukt krama eller vrida på benet, samt smacka. Eftersom jag inte vill att hon ska få för sig att det är ok att sparka på djur, och jag vill träna henne och hästen med finare hjälpgivning från början. Vår shettis reagerar på extremt små hjälper, han kan signalen.

Det är därför han bockar av barn som sparkar han, med min glada tillåtelse 😛. Av med ungen, och hen får aldrig kliva upp igen.

Det gör ont, varje häl som bankas mellan revbenen. Hästen känner det. Och er ponny lär inte tycka det blir roligare att umgås med er om den blir riden på det viset.
 
Nej, det gör jag faktiskt inte :). Rider du så?
Jag har lärt mitt barn mjukt krama eller vrida på benet, samt smacka. Eftersom jag inte vill att hon ska få för sig att det är ok att sparka på djur, och jag vill träna henne och hästen med finare hjälpgivning från början. Vår shettis reagerar på extremt små hjälper, han kan signalen.

Det är därför han bockar av barn som sparkar han, med min glada tillåtelse 😛. Av med ungen, och hen får aldrig kliva upp igen.

Det gör ont, varje häl som bankas mellan revbenen. Hästen känner det. Och er ponny lär inte tycka det blir roligare att umgås med er om den blir riden på det viset.
Om det var ett problem så skulle jag inte fråga er. Vi tar hand om våra hästar om jag återigen behöver förtydliga det.
Jag är emot att ligga och nöta med skänkeln. Lyssnar inte min häst så ger jag den skänkeln hårt en gång och så lyssnar hon. Det gör inte denna och min dotter kan heller inte skänkla till henne hårt och direkt, det blir mer nötande.
Jag har inte lärt ut ngt illa till mina barn om du tror det. Våra andra hästar lyssnar direkt så jag struntar nog i om din shettis lyssnar på hjälper. Det gör dem flesta. Dock inte denna.
När jag köpte henne hade hon stått i en grusad ruta i 7 månader utan hästsällskap. Nu går hon i tre hektars skogshage med flock.
Jag vill få henne att älska livet och arbete igen. Du behöver alltså inte motarbeta - har du inget vettigt att svara så svar inte alls.
 
Det fina med forum, du kan inte styra vem som svarar. Alla svarar efter sin tolkning av din text.

Det fina med att vara medmänniska - man kan respektera när någon annan säger att det är nog, det kostar ingenting alls. TS har förtydligat hur TS vill att ridningen och relationen till hästen ska se ut, det kanske inte behövs fler exempel på "bättre" barn och ponnyer? Det låter ju som att ponnyn får betydligt mer stimulans i sitt nya liv än i sitt gamla så man behöver kanske inte dra de allra värsta slutsatser.

Hade jag varit du TS hade jag låtit barn och ponny rida lektion för någon duktig tränare som kan lägga ribban lagom högt så båda två får känna att de lyckas med uppgiften.
 
Det fina med att vara medmänniska - man kan respektera när någon annan säger att det är nog, det kostar ingenting alls. TS har förtydligat hur TS vill att ridningen och relationen till hästen ska se ut, det kanske inte behövs fler exempel på "bättre" barn och ponnyer? Det låter ju som att ponnyn får betydligt mer stimulans i sitt nya liv än i sitt gamla så man behöver kanske inte dra de allra värsta slutsatser.

Hade jag varit du TS hade jag låtit barn och ponny rida lektion för någon duktig tränare som kan lägga ribban lagom högt så båda två får känna att de lyckas med uppgiften.
Man kan också filtrera vad man vill ta in och inte. Oavsett vad man skriver så tolkar alla saker och ting olika. Antingen får man acceptera det eller låta bli att skriva på nätet och ta hjälp irl istället.
 
Men största problemet är att hon vägrar gå fram på ridbanan och min dotter sparkar och sparkar (förmodligen för löst) och får ingen reaktion alls

Min äldre dotter som är duktig att rida har ridit henne och då går hon fram men blir irriterad av kraven och sparkar mycket mot skänkeln.

Din äldre dotter har mer kraft i benen, gissar jag, och då får ni alltså en stark reaktion av hästen. Är du säker på att din tolkning av att den blir "irriterad av kraven" stämmer? För mig låter det nämligen som en smärtsignal, kanske en eskalerande sådan efter att ignorera den svagare skänkeln som hos din yngre dotter inte fungerar.

Jag tycker personligen inte att det där med att hästar är "lata" eller "inte vill arbeta" är ett givande perspektiv att använda när man tolkar ett djurs beteende. Jag tror liksom inte att bristande arbetsmoral är problemet.

Har hästen ont? Hon reagerar ju redan när ni kommer in i boxen. Har hon lärt sig att det betyder att smärta/obehag/tråk väntar så är det ju ett rätt begripligt beteende. Jag undrar om hon utvecklat magsår när hon stått i den där grushagen.

Om det inte rör sig om smärta så är det som andra sagt en god idé att visa hästen att tråkigare saker leder till roligare saker.
 
Ja, det föreligger nog ingen större risk att @Hästmamman-78 söker hjälp på buke nästa gång :D
Ibland kanske folk tar illa upp, men ibland så kanske folk blir upprörda i stunden, men sen tänker till i framtiden eftersom någon sa till. Ringar i vattnet. Att man beskriver man sparkar till sig häst tycker jag låter halvsunkigt, oavsett hur man då bortförklarar det sen. Ponnyn tycker ju tydligen inte det är kul & jag har sett massor med folk som beter sig så mot sina hästar "fast dom älskar dom". Samma med folk som sitter och lirar dressyr på en graman, ja dom tycker säkert om sina hästar, men kul hästliv- not so much. Ibland så får man faktiskt ta åt sit kritiken, beskriver man saker på ett visst sätt så brukar det avspegla sig i hur man hanterar sina djur och då kanske man behöver tänka om som hästägare.

Att ta illa åt när man betet sig dumt är en del av livet, många hästmänniskor har varit i en liknande sits, men det viktigaste är ju faktiskt att man lär sig av sina misstag. Om man tycker man skall sparka till hästar och ponnyer så tycker jag man är helt fel ute. Vad TS gör vet jag inte, kan bara se vad hon har skrivit. Beskrivningen låter dock inte särskilt rolig varken för ponny eller barn.
 
Men det var väl inte irrelevanta saker folk tog upp? Det är väl väsentligt för diskussionen att det klarlades att barnet inte bokstavligt talat sitter och sparkar på hästen. Det finns det ju massor med barn som gör. Och vuxna för den delen.
Möjligt, men jag kan tycka att det räcker med en kommentar om det. Jag fick uppfattningen av TS att det upplevdes som det ”tjatades” och när det kommer till den punkten då slutar man generellt att lyssna även om viljan bakom det upplevda ”tjatet” vill väl.

Jag tror budskapet gick fram redan vid första inlägget som handlade om att inte sparka, tror inte vi behöver älta det vidare, om inte annat kanske starta egen tråd å ta den diskussion där kanske.
 
Min mammas häst vägrar gå framåt när lillebror rider om hon känner att han sitter snett eller om utrustningen sitter fel eller klämmer. Hon brukar även växa fast i marken när hon är less och tycker att allt är dötrist, då oftast på ridbanan. Kan det vara att hästen tycker att det är tråkigt att vara på ridbanan?
 
Vissa hästar stänger av när det blir för tjatigt. Min häst är sådan. Hon är också en häst som reagerar på dålig balans genom att helt enkelt sakta av.

Nybörjare som inte gör så mycket åker på henne utan problem. Hon tar det lugnt och försiktigt och tar det väldigt piano, men kan gå i alla gångarter utan några protester.
Hon är inte förtjust i nybörjare/"kunniga" som försöker rida på henne - folk som sitter och skänklar lite obestämt, alternativt försöker gunga fram henne med sitsen, kan hon bli seg som sirap med. Ju mer tjat, desto mer oengagerad häst.

När jag rider henne så sitter jag still. Jag säger till om jag vill något, men annars är mitt fokus mest att hålla oss välbalanserade, vilket mest innebär att hålla mig själv balanserad och inte störa henne när hon jobbar. Hennes känslighet ser jag som en fördel, för i takt med att vi lär oss mer är det bara trevligt att ha en häst som faktiskt reagerar även på små skillnader.

Hade det varit mitt barn hade jag sett till att det fick rida för en tränare. Jag hade också hjälpt barnet med hemmadressyren, med fokus på att få hen att vara en trevlig och balanserad ryttare för hästen. Exempelvis genom att låta barnet träna sits och balans utan att driva. Du kan ta hästen på lina och vara den som sätter tempot, samtidigt som barnet får släppa klämmandet och bara hitta balansen i rätt takt. Om barnet har dålig balans och t ex blir hängande i tygeln så kan du under en period ersätta tygeln med halsrem, till dess att barnet har hittat en egen balans. Du kan även tömköra ponnyn under den här perioden och jobba på att hitta en framåtbjudning, till exempel genom att jobba med bommar eller kul saker, och även jobba på ljudkommandon. Genom att till exempel lära hästen att trava på ett "Sss" så kan ni sedan ta med det i ridningen, och undvika att hästen behöver tjatas på med skänkel. När hästen har ljudet, så kan den också lättare förknippa en lätt skänkelhjälp med kommandot, och ni har kommit ut ur den onda cirkeln.
 
Jag brukar försöka tänka "varför ska hästen göra x" när det gäller att hitta motivation och samförstånd. T.ex varför ska hästen vilja gå fram? Ska den tycka det är kul? Hur gör vi det isåfall kul för hästen? Hur gör vi så att det jag föreslår att vi ska göra tas emot som en bra och vettig idé? Varför ska hästen bli glad av att jag kommer in i boxen? Är det för att jag ger den space när den ber om det?

Det kan tänkas flummigt, men det öppnar upp för tankeställningar som jag tycker är nyttiga (och ibland obekväma).
 
Vi har en ungponny som inte har lärt sig framåtbjudning på ridbanan ännu och segar som tusan. Jag har fått rådet av erfaren unghästutbildare att förstärka barnets skänkelhjälp med longerspö. Det fungerar, vi behöver spöt i början av varje ridpass på banan än så länge men det blir kortare stund för varje gång. Jag behöver inte använda spöt direkt på hästen utan liksom swishar med det i luften snett bakom den när barnet ber om mer fart. Vår ponny är också av den smarta sorten, men peppar, peppar så funkar det.
 
Har ni samma utrustning ute/vid hoppning som vid dressyren?
Om inte kanske det är värt att prova om ni får samma problem med hopputrustnigen?

Har ni möjlighet att dressyra ngn annanstans än på banan, tex på ngn äng? Får ni samma problem då?

Om hästen tycker bommar är kul använd dem på marken även i dressyren. Finns mängder med övningar för dressyr även med bommar.

Kan ni använda den andra hästen som draghjälp åt ponnyn? Gäller det alla gångarter? Är det skillnad på om dottern rider lätt eller sitter ned i traven? Sitter hon på rätt nedsittningsben?
 
Jag tror inte att det är barnets kraft som är för dålig utan snarare att hästen inte fattar/accepterar sådan typ av skänkling. En välutbildad häst gör liksom inte det. En häst som är utbildad rids med sätet, en häst som inte är utbildad kan också ridas enbart med sätet inom fem minuter. Jag har ännu inte träffat på någon häst som inte blir helt annorlunda inom några minuter när den börjar ridas med sätet istället för med underskänkeln. Det är så vanligt att människor skänklar så hårt att hästen går fram av ren smärta istället för att hen förstår vad som menas och i de lägena är det ju inte kul att vara häst. En underskänkel ska dutta enbart, aldrig hårt och duttningen ska vara av samma kaliber som du kan dutta på ett spädbarn utan att det gör ont på hen. En häst känner en fluga som går på hen. Det är bra att ha i åtanke när man börjar fundera på att ta till hårdare tag. Det är inte hårdare tag som behövs utan en tydligare och för hästen förståeligare kommunikation.

Jag hade därför i ditt läge gett barnet ett antal ridlektioner för en riktigt duktig tränare som kan lära barnet finliret, att rida med sätet och där hjälperna inte syns utan enbart märks av att hästen dansar fram. Det kommer göra ridningen så mycket roligare för både häst och barn och barn brukar inte ha så särskilt svårt för att lära sig det heller om de får rätt hjälp.

Väldigt många hästar tycker att det är dötråkigt att gå på bana och då tycker jag de kan slippa det. Vill din äldre dotter avsluta på banan så kan ju din yngre bara stå där och titta på den stunden. Vem vet, om något halvår eller så när hästen har fått bli häst igen genom att få leva som en häst hos er så kanske det blir roligt att avsluta på bana igen.
 
Har ponnyn blivit riden innan den kom till er? Hur är den i hull?
Vårt russ ska inte ha mycket övervikt innan det märks på orken och arbetslusten.
Det är en svår balans med lagom med mat, men tillräcklig stråfoder.
Har den stått i grushage innan hade jag funderat över magsår också. Ponnyer kan vara ganska duktiga på att maskera att de har ont.
 
Jag skulle ge hästen och ryttaren möjligheten att träna på det de tycker är kul. Ut i skogen, hoppa lite om de tycker det är kul, du som vuxen tömkör ponnyn som komplement till den övriga ridningen för att jobba med hästen i form osv. Jag misstänker att varken ponnyn eller den lilla ryttaren tycker att dressyrträning är särskilt skoj. Allt behöver inte vara så förbaskat uppstyrt.
Min dotters ponny var också lurig, men älskade uteritter. Dottern red ut (för det tyckte hon också var kul) hoppade lite skutt på banan då och då. Jag tömkörde (något ponnyn också tyckte var stenkul).
 
Hej
Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst.
Denna 13-åriga Welsh ponny har en vilja av stål. Hon kommer från att ha fått göra lite som hon vill (så vi var medvetna om det vid köpet), tex visa tydligt att ingen får gå in i hennes box. Det har jag ignorerat och det funkar rätt bra att gå in till henne. Hon har många tricks för sig, tex drar ner huvudet så att ryttaren förhoppningsvis åker av etc. Det har vi också sagt till direkt om och nu gör hon inte det så ofta.

Men största problemet är att hon vägrar gå fram på ridbanan och min dotter sparkar och sparkar (förmodligen för löst) och får ingen reaktion alls. Hon bryr sig inte. Vi varierar ridningen väldigt mycket, i skog har hon energi och även vid hoppning - men det måste ju gå att få henne att lyssna vid ett dressyrpass också. Jag är generellt emot att min dotter ska börja rida med sporrar. Energin måste ju komma inifrån hästen. Ska jag kanske longera medan min dotter sitter på? Hon är vetcheckad och varit hos tandläkare precis.

Min äldre dotter som är duktig att rida har ridit henne och då går hon fram men blir irriterad av kraven och sparkar mycket mot skänkeln. Och vi båda tycker att hon är lite för tung för B-ponnyn så det är ingen långsiktig lösning.

Hur hade ni gjort? Jag är rädd att min dotter ska tappa sugen, hon älskar så sin lilla ponny men får verkligen inget gratis...
Ponnyn är alltså inte traumatiserad på nåt sätt, supersmart och kan bli riktigt fin men lärt sig att komma undan.
Lär dottern använda skänkeln korrekt. Det måste hon ju ändå lära sig i något skede, så lika gärna nu? Dvs, inte sitta och gnata och sparka med skänkeln, utan ett lätt tryck, händer inget, förstärk med spö. Tydligt och konsekvent.

Till en början kan en vuxen gå bredvid och sköta spöet, så att timingen blir lätt. Viktigt är att dottern inte fortsätter skänkla i varje steg fast ponnyn går framåt, utan det måste vara tydligt vad ni vill. Inte att ponnyn får en spark i magen oavsett vad den gör.

Att sitta och sparka på en stillastående ponny lär den bara att ignorera skänkeln fullkomligt, så att den blir ännu svårare att rida.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Min dotter har skolios och ska inom några månader genomgå en operation av ryggen. Ett antal ryggkotor kommer att stagas ihop, och...
Svar
9
· Visningar
1 291
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp