bestämd ponny

Tack för alla svar.
Vi har nu helt plötsligt en väldigt gladare ponny. Jag tror att hon hade lessnat lite hos förra ägaren men har nu börjat trivas igen. Vi rider mest ut (barbacka - så funderar på om det är sadeln som klämmer) och då lyssnar hon superbra på lilla ryttaren. Min äldre dotter rider till henne då och då och det verkar vara super.

Hästen har helt slutat sura i boxen eller ta ner huvudet i ridningen.
Tror att hon testat oss mycket och vi känner oss nu förväntansfulla inför framtiden med vår lilla Ponny (ska bara helt övertyga henne om lastningen också :))

Dressyrpass är ingen favorit, men det behöver hon heller inte plågas med speciellt ofta.
Härligt att höra att ponnyn verkar gladare!

Jag skulle i er situation försöka fortsätta med att i stort sett uteslutande göra sånt ni vet att ponnyn tycker är roligt, där hon själv bjuder till lite. Funderar också på hur det funkar om din dotter får "leka" med henne lös på ridbanan. Alltså springa på marken, få med sig ponnyn, belöna med godis när ponnyn följer osv. Kan göra underverk för relationen och är ganska "lätt" för båda att förstå. Hjälm på barnet, dock, och bara under uppsikt ifall ponnyn skulle bli väldigt glad! :D
 
Härligt att höra att ponnyn verkar gladare!

Jag skulle i er situation försöka fortsätta med att i stort sett uteslutande göra sånt ni vet att ponnyn tycker är roligt, där hon själv bjuder till lite. Funderar också på hur det funkar om din dotter får "leka" med henne lös på ridbanan. Alltså springa på marken, få med sig ponnyn, belöna med godis när ponnyn följer osv. Kan göra underverk för relationen och är ganska "lätt" för båda att förstå. Hjälm på barnet, dock, och bara under uppsikt ifall ponnyn skulle bli väldigt glad! :D
Att leka sådär är livsfarligt och verkligen inget som barn ska ägna sig åt. Vuxna får skylla sig själva men att lära hästar att springa omkring när människor är inom samma staket är som att be om skador.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Min dotter har skolios och ska inom några månader genomgå en operation av ryggen. Ett antal ryggkotor kommer att stagas ihop, och...
Svar
9
· Visningar
1 263
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp