Haflinger Starut

Lejonelle

Trådstartare
Jag ska köpa haflinger men märker att jag har svårt att bedöma vad som är en "bra stam". Finns det uppgifter någonstans om hingstarnas statistik? Gärna även utländska hingstar. Starut, Maraschino. Eller någon här som vill dela med sig av sitt kunnande inom rasen kanske?
 
Sv: Haflinger Starut

Starut är ju norsk så du kan ju prova med att kontakta Norska Haflinger föreningen, dom borde ju ha nån typ av statistik! http://www.haflinger.no/hingsteliste/starut/
http://www.allbreedpedigree.com/starut2

Maraschino är E. Mithras som i sin tur är efter Midas, vilka är BRA hingstar. Maraschino har även på Mödernet bra stam med bland annat Afghan som sägs vara en av dom största Hingstarna genom tiderna inom Haflinger aveln, men som också nästan finns i allas stam! http://www.allbreedpedigree.com/maraschino8


//Sara
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger Starut

Svenska hingstars statistik har http://www.svenskahaflinger.se/ reda på borde kunna få svar genom mail. utändska kan vara svårare att få tag på, Fohlenhof Ebbs är ett av dom mer framgånsrika stuterierna http://www.haflinger-tirol.com/english/index.htm
Ingen statistik, bara vad dom vunnit!

Även Tyska ponypark http://www.haflingerzucht.com/ har många bra hingstar står tyvär inget om statistik utan bara om stam, vad dom vunnit mm
Är man intresserad av nån speciell hingst borde det ju gå att kontakta ägaren, dom har ju förhoppningsvis koll på avkommors resultat..;)

Är man inte insatt i aveln är det svårt att bedöma hingstarna och vad dom gett! Allt som finns på papper stämmer ju inte...:crazy:

Hoppas det hjälpte dig något...;)
 
Sv: Haflinger Starut

Har du någon speciell haflinger på gång redan, eller? Berätta gärna isåfall :D !

Min tjej:

nebellochcloettajuni_06002.jpg


Passar på att stjäla tråden lite :angel: , och fråga om hennes exteriör igen. Vad tycker ni? Vad är bra? Vad är dåligt? Kortet är färskt (taget igår) och hästen är ett 3-årigt haflinger sto.

En bild till, tagen på längre håll:

nebellochcloettajuni_06003.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger Starut

kan ju inte nått om extriör, men jag tycker att din häst är fin :) jag har själv ett haflingersto på 3 år.
 
Sv: Haflinger Starut

Tack!

Hur långt har du kommit med din haflinger, är hon inriden? Har du bild på henne? Hade varit kul att se!

Du bor för övrigt i närheten av mig...bara ca 2,5 mil ifrån. Lite kul :D !
 
Sv: Haflinger Starut

hehe, ja det var ju lite kul.. så vart bor du då? om man får vara lite nyfiken :P nej hon är inte riden än.. har bara haft henne i en månad. Men jag håller på rätt mycket med henne nu.. longerar/tömkör/promernerar å lite så.. så snart är det väl dax :) har bilder på henne men vet inte hur jag får in dem :S kan du nått om haflingerhingstar? min är efter Steglitz.. säger det dig nått?
 
Sv: Haflinger Starut

Vi bor åt Lönsboda-hållet. Eller, rättare sagt, jag bor i Hökön men mina föräldrar bor strax utanför Lönsboda (hästarna är där på bete nu).

Nej, jag är verkligen inte särskilt bra på haflingerhingstar, eller stam, för den delen. Jag väntar dock nyfiket på att snart (förhoppningsvis!) få min hästs pass från haflingerföreningen (förre ägaren skickade in papper december) så att jag kan kolla hennes stam lite mer.
 
Sv: Haflinger Starut

här är en bild på min busa ;) men detta är bara andra dagen hos mig.. hon är lite rundare om magen nu :P

showimage.php
 
Sv: Haflinger Starut

jo visst e hon söt ;) men jag tycker att hon e lite tanig på den bilden.. ser bättre ut nu :P så jag får väl fixa lite nya bilder :)

Hon är väldigt arbetsvillig å lätt att ha att göra med. Jag trivs bra med henne. Hon kommer ju får en turridningsanläggning å de hade ju inte direkt tid med henne. så det är ju inte så mycket gjort med henne, de hade bara tömkört henne å lite så.

Hon hade ju inte åkt transport sen hon kom till sverige (då var hon 3 veckor) de hade aldrig ens försökt lasta henne, men det gick ganska bra, hon är rätt cool av sig... som tur är! Hon har heller knappt sett några bilar.. men vi jobbar med det å det går superbra :) så jag har en del markarbete kvar innan det är dax att hoppa upp :P

Har du haft din sen hon var föl? hur är din i temprament å så? hur hög är din? min är ganska stor.. hon blir nog runt 147 skulle jag gissa.
 
Sv: Haflinger Starut

Nej, jag köpte min i början av mars. Då var hon tömkörd samt inriden (skritt och trav i allafall). Enligt annons är (var?) hon 143 cm när jag köpte henne och förväntas väl växa lite till. Hon är lite överbyggd fortfarande.

Hon har ett UNDERBART temperament. Alltid glad :D ! Snäll, orädd och gör (hittills) allt man ber henne om. Bilar är hon väl inte jättevan vid, men hon är inte särskilt rädd heller (hon kan tycka att en stor vit sten är MYCKET farligare :D ). Jag är jättenöjd med henne, helt enkelt!!
 
Sv: Haflinger Starut

Tack! Ja, jag tycker också att hon har "snyggat" till sig lite nu i sommar. Hon springer jättemycket (och "stylar" :D ) i våra kuperade hagar - det torde ju ge en del muskler? Sommarpälsen är ju också så blank och fin och det gör ju sitt till också.

Jo, förre ägaren TRODDE ju att hon har Starut i stammen (ue?) ialla fall. Hon hade skickat iväg det danska passet och hade väl inga kopior så hon var inte riktigt säker på stammen. Ska bli SÅ kul att få hennes svenska pass så jag kan se hela stammen - spännande!
 
Sv: Haflinger Starut

Har fixat lite nya bilder idag.. tycker att hon ser bättre ut nu :love:

Bild019.jpg


Bild018.jpg


komentera gärna :P
 
Sv: Haflinger Starut

Borde ju inte va så långt bort, vet att styrelsen och registratorn är utbytt, och dom håller på med ansökningarna från december!:)
 
Sv: Haflinger Starut

Fin liten flinga du har! Hmmm letatde efter en bildtråd med Haflinger.. men den verkar försvunnen!:o Synd, tänkte att ni kanske ville fylla på lite...:smirk:
 
Sv: Haflinger Starut

Härliga bilder! Somrigt och skönt. Hon har så vacker VIT man din häst, önskar att min hade det med. Min har ju väldigt mycket grått i manen och det är väl hennes största skönhetsfel kanske... Lite synd.
 
Sv: Haflinger Starut

Tack! jo jag har oxå letat efter trådar med haflingerbilder.. men hittar inte nån :( starta en ny kanske?
 
Sv: Haflinger Starut

Ja det har verkligen varit somrigt å härligt idag. jo hennes man e väldigt vit å fin..hon har tjock man med, på båda sidorna :love: men svansen behöver nog tvättas:angel: tycker att det är lite väl mycket bruna slingor... Jag har nog aldrig sett en haflinger som är så pass grå i manen som din är.. men jag tycker att det är fint :)
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 191
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 868
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp