Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

:eek: :eek: :eek:

Lakrits! Nu får du snart gå med i Hafloholics Anonymous! Det är bara att PM:a mig om du känner dig kvalificerad för inträde, jag är ordförande ... :D

Jag signerar in mig redan nu :rofl:

*lakrits skriver en signatur*


Jodå...ett köp av sto är det som ligger närmast men jag får vänta ett litet tag. Har ju redan 3 stycken hästar men jag kollar annonser varje dag. Fast tills det är dags och det rätta stoet dyker upp så har jag ju tid till att läsa linjer och stammar ;)
 
Sv: Haflinger

Oj..men jösses....jag har ju glömt att berätta om dagens kiropraktorbehandling.

Idag var det alltså dags för andra behandlingen och det var tummen upp. Han såg mycket bättre ut än första gången och det som rättades till då är "fortfarande på plats".
Han reagerade fortfarande kraftigt vid tryck vid höftknölen men det kändes bra så jag tror mycket sitter i huvudet på honom.
Han kändes mycket fin i bakbenet på den sidan, han var rak i höfterna och ryggen.
Det som återstår är diagonala fram men stretchning och massage kommer få bukt på det.

Så nu är det bara att köra på....*vroooom* :bump:
 
Sv: Haflinger

Näe, inte lerfux. Snarare kolfux! :)

Tänker man efter så finns det ju många olika varianter av just fux. Kollar man på tex Lipizzaner så blir ju 2% aldrig vita. Tror att i detta fallet så rör det sig om ett litet genetiskt fel bara. Vet en welsh som hade denna färgen med för massa år sedan. Även den var reggad som fux.
 
Sv: Haflinger

Saken blev ju inte sämre heller när han är av sådan modell som jag gillar...lite mer maffig hade inte gjort nåt men han duger gott och väl :d
 
Sv: Haflinger

Jag är med! Inte för att jag kommer att ha råd att skaffa fler flingor(om jag inte träffar någon storbonde eller så:D) Men jag kan ju bara tänka flinga o inget annat!/L
 
Sv: Haflinger

Jag är med! Inte för att jag kommer att ha råd att skaffa fler flingor(om jag inte träffar någon storbonde eller så:D) Men jag kan ju bara tänka flinga o inget annat!/L

Arna vi kanske kan annosera på nån större haflinger sajt!

"" haflinger frälsta brudar söker passande män, med stora plånböcker och enormt haflinger intresse!"":D

träffa ju på en nere i ebbs, tyvär glömde jag ju att ta vktig info såsom namn mm...:crazy:
 
Sv: Haflinger

Tack för infon!
hittade bilder på honom för flera år sedan och har sen dess försökt hitta dom igen utan resultat, men igår lyckades jag!:)

kolfux, det ska jag lägga på minnet!;)
 
Sv: Haflinger

Näe, inte lerfux. Snarare kolfux! :)

Jag hittade en gammal bok i bokhyllan "Hästens färger" skriven av Bo Furugren. Där fanns en massa fuxfärger beskrivna. Bland annat dessa:

Kolfux- mycket mörk mörkfux, nästan svartröd med samma färg på man och svans.

Lerfux - lerfärgad hårrem och samma eller ljusare man och svans.

Sotfux - mycket mörk mörkfux med ljus/grå man och svans.

Svartfux - mörkfux med ljus/grå man och svans


Så en fux kan tydligen se ut lite hur som helst :).
 
Sv: Haflinger

*knapplån*

Sådär, nu har Eldfuxen, som inte gillar att gissa och så, kollat upp det här med bruksprovspriser och regler i olika länder:

* Tyskland: 30-dagars stationstest i Moritzburg, Münster-Handorf och München-Riem. Ridning och körning ingår. Lite olika kostnader på de olika ställena, men i Moritzburg kostar det c:a 8 000 SEK (omräknat från Euro då). Vad klagar de över egentligen? Det var ju inte alls särskilt dyrt ju ... Men det är klart, klagomålen på priserna som jag hörde var ju på den tiden de hade obligatoriska 50-dagarstest, och det var förstås dyrare. Utländska hingstar är välkomna till alla tre stationerna.

* Italien (Sydtyrolen): 30-dagars stationstest enligt tyska modellen och med både ridning och körning. Kostnad för sydtyrolare c:a 5000 kronor, andra c:a 10 000 kronor. Testet är alltså öppet även för hingstar från andra länder. Detta test godkänns av Tyskland då allt som krävs i det tyska provet även ingår i det italienska.

* Danmark (HAD): 1-dagars test med veterinärbesiktning, gångartsprov (med egen ryttare och testryttare), löshoppning, hoppning under ryttare och uthållingehtsprov, alltså som en utökad svensk kvalitetsbedömning eller lite mer avancerat än de svensk bruksproven för connemara, new forest och ridponny. Kostnad drygt 3000 danska kronor. Vet ej om utländska hingstar får delta. Detta räknas som ett "lynnestest" precis som det svenska bruksprovet. För "sportraserna" finns 30- 70- eller 100-dagarstest, som naturligtvis är mycket dyrare.

* Österrike (utom Nordtyrolen): 30-dagarstest enligt tysk modell. Ridning och körning. Kostnad c:a 6500 svenska kronor för österrikiska hingstar. Utländska hingstar får delta men det är dyrare. Detta prov godkänns i Tyskland, precis som det italienska, eftersom det innehåller alla moment som krävs.

* Nordtyrolen: Har ju Linea pea redan berättat en del om. Jag har frågat men inte fått svar på om "icke-HPT-hingstar" är välkomna. Detta test godkänns inte i Tyskland, eftersom det inte innehåller allt som krävs (fick ingen specificering av vad som fattades, men jag vet att det fanns tyska hingstägare som försökte få sina hingstars "Ebbs-test" godkända för några år sen, och det gick inte.

Jag har även frågat om holländska bruksprov men ännu inte fått svar.

Åtminstone i Tyskland kan beruksprovet ersättas av tävlingsmeriter på en tillräckligt hög nivå.

Sen tog jag mig en titt på den svenska "hingstlistan" och kan konstatera att de svenska hingstarna faktiskt inte är så tokiga ur brukssynpunkt! :devil:

Alphaville, Wacker och jag tror även Nilton har tävlats i L:A dressyr. Det de skulle behöva för att kunna godkännas på tävlingsmeriter i Tyskland vore placeringar i LA, men OK, de har i alla fall nosat på gränsen! Både Alphaville och Wacker har dessutom tävlats i körning, Alphaville tror jag även i distans. Martin tävlas i hoppning (upp till 120 cm mot stor häst, rätta mig om jag har fel!). Även Anér tävlas i hoppning men jag hittar inga kvalificerande resultat ännu. Wirbelsturm kvalade till SM i brukskörning. Anger och Agilo har tävlat på SM-nivå och internationellt i körning. Harras och Striker har godkända stationstest i Tyskland. Av de "gamla" hingstarna så tävlades Nelson i körning - deltog i det första ponny-SM! Winterson har godkänt stationstest i Tyskland. Andi kvalade till SM i körning.
 
Sv: Haflinger

Jo, det finns många fuxvarianter. Numera ska vi i Sverige hålla oss till "fux", ev. med tillägg t.ex. "ljus man och svans".

Eldfuxen, ID-kontrollant och f.d. registrator
 
Sv: Haflinger

:bow: för att du kollade upp det!:)
Är det vi svenskar(i europa) som har det lättaste bruksprovet då?

satt också och kollade på den svenska hingstlistan igår och såg att det är ju inte direkt nån som inte har nån merit, förutom nykomlingarna.

idag var däremot hingstlistan fattig!:eek:
 
Sv: Haflinger

OJ! :eek:

Jag har ju inte fått svar från Holland än, Luxemburg och Belgien har jag inte kollat, Frankrike vet jag har supercoola bruksprov (bl.a. ingår lastning i transport), Schweiz har jag inte heller kollat, England läste jag om för flera år sedan, då var bruksproven frivilliga, men det kan ju ha ändrats sedan dess. Hur det är i Spanien, Jugoslavien, Polen och andra "mindre" länder vet jag inte. Så frågan kan jag inte svara på. Däremot har SHF vad jag vet världens mest omfattande veterinära krav. DET gillar jag.
 
Sv: Haflinger

Åh, Linea pea, nu kom jag på att jag håller med dig! :devil: Misstolkade dig nog i ditt första inlägg. :o Förlåt!
Det är så lätt att misstolka därför debatterar jag inte gärna i ett offentligt Forum. Du är förlåten, jag vet att vi är eniga om ganska så mycket till men pratar förbi varandra ibland!:rofl:

Angående WHVs 30 dagars test, den man använder på Fohlenhof så erkänner helt korrekt Tyskland inte den då det är skillnad på "vad vet jag".
Frågan var uppe på WHV mötet i somras. Jag och min man deltog i det vilket var ytterst intressant.
Ett möte mellan WHV och det tyska FN (altså ridförbund) skulle äga rum för att diskutera saken. Resultatet har jag inte men kan återkomma. Jag tror det är det vanliga käbblet!;)
Både W. Krikenbohm och C. Kuhlmann tog upp problemet som dikuterades livligt.
Nåja, jag tvekar inte, vi väljer WHVs och Fohlenhof till vår hingst, är man tyrolare så är man hela vägen ut.:D och det går inte att hatta mellan de olika förbunden, min mening.
Oj, vad flitig du är!!! Måste sluta nu innan vi blåser bort och strömmen går. Ut och rädda hästarna, "jäklar" vad det blåser!!!!:banana::bump:
 
Sv: Haflinger

Ja, ett busfrö det har jag också :D! Jag hängde upp en filt framför ett stallfönster en dag, för jag ville att pållarna skulle gå precis vid stallet en stund, men ändå inte komma åt fönstret. När jag höll på att hänga upp stod pållan och pillade mig i håret, och självklart var hon väldigt nyfiken på vad matte gjort. Så fort jag hängt filten, och tagit två steg bakåt, slet Belle ner filten igen i en enda rörelse. Inte skulle den hänga där inte! Trams :D!
 
Sv: Haflinger

Ha ha, dom är för goa, lämnar man ryggen åt dom så har dom på en sekund hittat på nåt jäkelskap!:)

satt på huk och fotade hästarna i hagen, när jag vände kameran och tog ett kort fastnade det här! dom är inte alls nyfikna och påträngande:rofl:



Ser ni likheten på mig och hästen till vänster!?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 569
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 144
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
804
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp