Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Ett möte mellan WHV och det tyska FN (altså ridförbund) skulle äga rum för att diskutera saken. Resultatet har jag inte men kan återkomma. Jag tror det är det vanliga käbblet!;)

Jag fick min info från AGH:s ordförande idag, så det har nog inte ändrats. Hon brukar vara uppdaterad! :)

Det är inte "käbbel" utan så att inte allt som ingår i det tyska testet ingår i det tyrolska. Precis som tyrolarna inte godkänner våra prov.
 
Sv: Haflinger

Får jag byta ämne lite..
Är det nån av er som rider er haflinger på bettlöst, typ hack eller sidepull? Hur fungerar det och varför har ni det?
Funderar nämligen själv på att pröva det på min lilla pigga tjej eftersom hon är mkt körd tidigare och är lite hård i munnen..:smirk:
 
Sv: Haflinger

Jag rider både med hackamore och sidepull (ja, inte samtidigt då ;)) och det har jag gjort i flera år. Rider väldigt sällan med bett och det är mest för att både jag och hästen trivs bäst med det, sen är hon hopplös att köpa bett till då hon har mycket mun. Sen slipper man en massa arbete med utrustning efter ridning! ;) :D Har bosal också som syns på bilden men det har jag faktiskt inte ridit ut med ordentligt än.
Är hon lite pigg så brukar det bli hack, annars kör vi på Lindell (sidepull) och tömkör med det också. Perfekt vid långturer också, behöver aldrig ha grimma med sig.
 
Sv: Haflinger

Jag rider med ponnyhackamore (har också ett sidepull som jag inte använder så mycket). Anledningen till att jag började var att pållan har vargtänder. Det har inte blivit av att jag plockat ut dem, eftersom hon fungerar så bra på sitt hack. Hon KAN dock bli lite stark ibland om hon är pigg, men det skulle hon säkerligen vara på bett också!
 
Sv: Haflinger

Rider oftast i repgrimma.
varför?
Det finns ingen anledning att använda bett om man inte måste:)
Har ridit ett tiotal hästar i repgrimma eller sidepull, både hingstar och ston funkar enligt mig till och med bättre än med bett!:D

Visst rider jag med bett ibland, men oftast inte!

Eldfuxen

Ha ha härlig film, visar verkligen haflingerns rätta sida!:)
 
Sv: Haflinger

*KL*

Sk*t också :(! Kommer precis från stallet där jag löslongerade och upptäckte att Romeo markerar/är stel höger bak. Det syntes i galoppen enbart. Undrar om det kan vara en sträckning i den j*kla lerhagen?

Nu måste jag åka till Dalarna och hämta barnen så jag får väl se på måndag hur han ser ut :(.
 
Sv: Haflinger

Jag har ridit med hackamore ibland.

Sindy brukade jag rida med hackamore bara för att det var så smidigt, bara att hoppa av henne när vi kom hem, och så kunde vi gå ut på en äng där hon fick beta. Perfekt belöning efter en bra ridtur och mjuk invänjning till betessäsongen på en och samma gång! :) Henne har jag förresten ridit i "vanlig" grimma också, och utan varken sadel eller träns för den delen. :eek:

Wacker red jag med hackamore för många år sedan då han gjort illa sig i mungipan. Det gick alldeles utmärkt det med! Även honom har jag ridit utan sadel och träns (enbart inom inhägnat område dock!), men numera vill han att jag ska använda sadel så då gör jag det. Och tränset får han också ha på sig då. :D

Utte! Håller alla tummar och tår att Romeo blir bra snart!

Och så glömde jag ju att önska Persikan lycka till på kursen!
 
Sv: Haflinger

Vat inte om det är dialektalt men på Göteborska blir det hafflinger..;)

Men haaaflinger är väl mer passande då alla vill haaaa en sådan!:angel::D
 
Sv: Haflinger

Jag säger "hafflinger" eftersom jag tycker det ligger närmast det tyska uttalet! På tyska uttalas det med samma sorts "a" som i "hafflinger" men långt och inte kort. Det svenska "haaaflinger"-a:et finns inte på tyska.
 
Sv: Haflinger

*kl*

Åh,,tack. Då var jag inte ensam om att säga *hafflinger*.
Några runt omkring mig säger *haaflinger* och tyckte det var lite pinsamt om jag som äger en själv och har stort intresse uttalar det fel :rofl:.

Men då fortsätter jag med mitt *hafflinger* :D

Nä...nu ska jag i sängen. Har jobbat i 14.25 timmar varav sovande natt med uppstigning en gång kl. 04.00 för att åter gå upp 7.45.
Man blir trött när sömnrutinen störs ;).
Återkommer till denna trevliga tråd senare under dagen.

*Zzzzzzzz*
 
Sv: Haflinger

Jag säger "haflinger"! ;) Nej men det blir oftast haaflinger av den enkla anledningen att jag hörde en säga "hafflinger" för länge sedan på ett sådant sett att det lät som en svordom - stämde inte alls med verkligheten! :D Det samma gäller stavningen: haflinger med ett eller två f?! Har alltid stavat med ett f, men vet inte hur det ligger till.
 
Sv: Haflinger

Har vart ute på en lång skogstur, som främst består utav att klampa genom sumpmarker...:crazy:
Tinkisen blir bara piggare och piggare sin kula till trots, hon beter sig istället som en kanon kula!
Hmm beter sig som en riktig unghäst, studsar runt och flänger och allt ska gå i 100km/h...
suck, ibland undrar man ju hur stort genomslag arabbloddet haft!
här är iaf en bild på underverket!;)


nån mer som vart ute på en fling tur idag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 569
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 144
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
804
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp