hagbenskydd

quigley

Trådstartare
Jag letar efter ett par bakbenskydd med "hål" i. Fanns på Hööks för något år sedan men inte nu. Det behöver ju inte vara deras men något liknande. Det viktiga är att de skyddar mot "slag" på insidan och ventilerar väldigt bra för övrigt. Ena pållen ska ha den hela sommaren och jag vill inte att han ska få värme problem.

Så någon som har några tips?

Sv: hagbenskydd

hm. vad svårt! men vanliga stryck kappor då ?

Dom är inge bra, kommer sand in i dom. Jag har testat massa olika hagskydd, och Shires Jo Boots är överlägset bäst!! :bow:

Mjuka, skyddar mkt, skaver ej, sitter stadig. Och enda skydden som min häst accepterar att ha på sig, vanliga strykkappor eller senskydd gör han allt för att få av sig, så det är tydligt att dessa skydd är bekvämare. Ett plus att dom är så billiga också, ligger runt 170kr/paret! :)

Har bruna strykkappor från hööks som pollan gillat.
Annars visar hon det, men dessa har hon inte fått skav av och de är lätta att göra rent.

men är det inte dåligt att ha med hål i ?
det kan väl komma pinnar rätt in i benet eller ngt sådant ? :s

Dom är inge bra, kommer sand in i dom. Jag har testat massa olika hagskydd, och Shires Jo Boots är överlägset bäst!! :bow:

Mjuka, skyddar mkt, skaver ej, sitter stadig. Och enda skydden som min häst accepterar att ha på sig, vanliga strykkappor eller senskydd gör han allt för att få av sig, så det är tydligt att dessa skydd är bekvämare. Ett plus att dom är så billiga också, ligger runt 170kr/paret! :)

Kollade på dem på nätet men släpper de igenom värmen som bildas under skydden varma dagar? För han har klarat sig bra med clif barnsby hela vintern. Tror de är lika mjuka.

Och min är snäll nog att inte ha personliga åsikter om dem han låter skydden vara ifred.:D

Vf ha skydd i hagen för?

//Diana

För att jag vill kunna rida på hästen. Men du kanske tycker att det är bättre att inte låta honom gå ute alls?:mad:

Eller tycker du att det är häst vänligt att inte skydda dem mot sår när man kan? Och strunta i att ta hand om de sår de har när de kommer in? Varför annvända vetrinär alls, ja menar skadar de sig får de ju skylla sig själva. De måste ju lära sig var de har benen någonstans. Eller?:cool:

men är det inte dåligt att ha med hål i ?
det kan väl komma pinnar rätt in i benet eller ngt sådant ? :s

Det är inte så stora "hål" det är ett nät eller vad man ska säga. Tänk dig ett kvadratiskt hål på ca 3 mm2 sen lika brett mellan varje hål. Och skydden är någonslags gummi material tror jag. Är faktiskt bra. Men vill ha ett par till.

För att jag vill kunna rida på hästen. Men du kanske tycker att det är bättre att inte låta honom gå ute alls?:mad:

Eller tycker du att det är häst vänligt att inte skydda dem mot sår när man kan? Och strunta i att ta hand om de sår de har när de kommer in? Varför annvända vetrinär alls, ja menar skadar de sig får de ju skylla sig själva. De måste ju lära sig var de har benen någonstans. Eller?:cool:

Ursäkta att jag frågade då. Tycker bara att det är extremt onödigt, kan inte hästarna få "vara hästar" nån gång? Eller ska de till och med ha en massa saker på sig ute i hagen. Täcke i hagen kan jag förstå ifall hästen är klippt, inte annars. Men skydd? :/

//Diana

Jag har skydd på min häst när broddarna är i.... tog in henne blodig en gång och har lovat mig själv att aldrig mer.

Jag förstår inte riktigt varför du tycker det är illa att hästar som behöver skydd inte ska ha det!? Jag tycker det är bättre att ha skydd än en skadad häst.

:)

Håller med dig till en viss del. Är de inte nödvändigt så,,
Men de finns också dme hästar som skadar sig väldigt lätt.
Min häst tex, han trampar sig ofta på ballarna, så därför får han ha boots, balltramp är ju inge skojj.

Mjuka, skyddar mkt, skaver ej, sitter stadig. Ett plus att dom är så billiga också, ligger runt 170kr/paret! :)

var? hur? bild? detta skulle behövas till mitt klantarsle till häst :love:

:banana: :bump:

Ursäkta att jag frågade då. Tycker bara att det är extremt onödigt, kan inte hästarna få "vara hästar" nån gång? Eller ska de till och med ha en massa saker på sig ute i hagen. Täcke i hagen kan jag förstå ifall hästen är klippt, inte annars. Men skydd? :/

//Diana

Varför tror du jag svarade? För att jag tycker inte det är snällt mot hästarna att låta dem skada sig själva men du kanske gör det?

om hästar ska å vara hästar....hmm antar att du inte rider på dina hästar o de går på lösdrift.
hoppas att du inte borstar på dom eller herregud du verker o skor väl inte. vildhästar blir inte skodda....

:eek: SUCK!!:eek:
låt människan ha skydd på sin häst o kom med förslag på bra sådanna i stället!

-----------------------------------------------------------------------------

till TS

jag gillar hööks bruna bara för de e så billiga, o prisvärda då de inte går sönder direkt.

men de flesta strykk. o senskygg släpper ej genom värmen.

hoppas du hittar bra skydd snart, då sommaren närmar sig med stormande steg!

jag tycker eskadrons damsaker är super som hagskydd! :)

till TS

jag gillar hööks bruna bara för de e så billiga, o prisvärda då de inte går sönder direkt.

men de flesta strykk. o senskygg släpper ej genom värmen.

hoppas du hittar bra skydd snart, då sommaren närmar sig med stormande steg!

Tack!

Jo det är just det. Han har vita tecken på benen också. Vet inte om det spelar in jag ser det mer där iaf.

Men jag får leta mer helt enkelt.

Jag har skydd på min häst när broddarna är i.... tog in henne blodig en gång och har lovat mig själv att aldrig mer.

Jag förstår inte riktigt varför du tycker det är illa att hästar som behöver skydd inte ska ha det!? Jag tycker det är bättre att ha skydd än en skadad häst.

:)

Ta ur broddarna kanske vore en bättre idé? Jag tror inte att någon häst behöver skydd faktisk, i alla fall inte i hagen. Bara för att e trampar sig/sparkar sig en eller två ggr betyder det ju inte att den behöver gå med skydd jämt. Skulle du tycka att det var skönt att gå med t.ex ett fotbollsskydd hela tiden (tänker på knäskydd)?

//Diana

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 148
Senast: Mint
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: __sofia__
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
647
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka