Bukefalos 28 år!

Hage/rum för kattungarna?

F

Fleyta

Vi fick två kattungar här den 050505 och de är alltså snart tre veckor gamla. Mamman födde dem i en låda som är rymlig för henne och de två, men inte så mycket mer. Nu börjar de ju så smått krypa omkring i lådan. De kommer dock inte över kanterna på lådan ännu. Ska man ta bort lådan och göra någon "hage" för dem nu så att de får röra på sig något mer? Eller finns det inte behov för det ännu? När skall man fundera på det i så fall?

Hur löser ni det i takt med att de växer? Man vill ju gärna inte släppa ut dem över hela huset i början, de behöver ju hitta tillbaka till ett tryggt ställe och de behöver väl så småningom ha närhet till toalett osv.

Tacksam för svar!
 
Sv: Hage/rum för kattungarna?

Jag gjorde en "hage" av kompostgaller när min katt hade kattungar, den kan man lätt utöka så att de får mer o mer plats att röra sig på :)
Till sist fick jag även sätta "tak" på den då en av ungarna blev "Bosse klätterkatt" :D
På det sätter har man koll på vart ungarna är samtidigt som de kan röra sig och busa runt :)
 
Sv: Hage/rum för kattungarna?

ia_ skrev:
Jag gjorde en "hage" av kompostgaller när min katt hade kattungar, den kan man lätt utöka så att de får mer o mer plats att röra sig på :)
Till sist fick jag även sätta "tak" på den då en av ungarna blev "Bosse klätterkatt" :D
På det sätter har man koll på vart ungarna är samtidigt som de kan röra sig och busa runt :)

Jag funderade också på detta eftersom jag har kompostgaller över sedan valptiden. Men hur ordnar du så att kattmamman lätt tar sig över? Kompostgallret är ju ganska högt...
Vår katt är både inne- och utekatt så hon ägnar stora delar av dagen åt att vara ute.

När har du upplevt att kattungarna behöver "komma ut" och röra på sig lite mer? Hur ordnade du det med "boplats"? Kanske måste de inte ha något att krypa in i?
 
Sv: Hage/rum för kattungarna?

Min kattmamma hoppade lätt över kompostgallret, när jag sedan fick sätta "tak" över så lämnade jag en hörna öppet där hon kunde ta sig ner till ungarna, där fick jag hänga tidningar över kanten så att klätterkatten ej tog sig över :D

Ungarna hade en ganska så stor låda som sovplats, senare fick de även in en kattlåda i sin hage + en filt till. De lärde sig då uträtta sina behov i kattlådan o sov där det passade dem :)

När ungarna var ca 6 veckor började jag ta ut dem i stallet över dagen så de fick vara i "halmboxen" och busa, sedan på kvällen samlade jag in dem o tog in dem i huset!

Det gäller att vara ganska så uppfinningsrik när man har kattungar för att få det att fungera så bra som möjligt!
 
Sv: Hage/rum för kattungarna?

Jag har också använt mig av kompost galler, har då ställt stolar på var sida om gallret så att mamma katt lätt kan hoppa ut och in.
Dock så kunde mina kattungar lätt ta sig igenom hålen på gallret, så jag var tvungen att "förstärka" gallret med kartongbitar och masonitskivor.
Kattungar brukar ta sig ur födslolådan vid ca 3 veckors ålder, så det är lagom att sätta upp hage nu! Ni behöver dock inte ta bort lådan, den vill de gärna ha kvar att sova i ett tag till. Det är ju "tryggheten" till en början. Tänk på att inte ge dem för stort utrymme, 3-4 kvadratmeter räcker, och sätt in kisslådor åt dem redan nu, för de kommer snart börja gå på låda.
När kattungar är ca 5 veckor så brukar jag utöka utrymmet så att de får ett helt rum (man märker när de börjar försöka ta sig ut ur sin hage, då är det dags). De bör vara rumsrena innan man ger dem större utrymme.
Vid ca 8 veckor så får de vara i hela lägenheten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 552
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 984
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp