Hagkompis-problem

Jag hade velat vända på det argumentet och säga att om man har en häst som stoet ovan så borde man överväga att inte stå i kollektivstall där den hanteras av icke-anställda.
I detta fall är det stallägarens häst och denne har nog större intresse av att isf välja inackorderingar som kan hantera hennes häst om dom ska stå där isf. Hästfolk tror gärna att dom gör stallägaren en tjänst genom att stå där och att stallägaren är den med skyldigheter. Hon har den häst hon har, hemma hos sig, det finns möjlighet att inackordera sin häst tillsammans med den eller så får man hitta en annan stallplats - ja i detta fall kan hon tom ordna en egen hage. Jag hade aldrig anpassat det så hemma hos mig för att min inackordering inte vågade hantera min häst. Då hade jag sagt lär dig av mig hur man gör eller tack och hej, hitta en annan plats. Om man har en normal funtad häst vill säga, vilket är sannolikt att hon har. Men det vet vi inte. Hurcsom helst har stallägaren ingen skyldighet - även om hon nu ordnat ett alt ändå. Jag tycker att man som hästägare har en skyldighet att göra det bädta för sin egen häst. Stanna kvar och lär dig hantera kompisen, eller hitta en annan stallplats med hästkompisar du klarar av.
 
Prata med ägaren till den andra hästen, vad tänker denna om hästens uppförande?

Min erfarenhet är att en nöjd och frisk häst aldrig är "dum" och elak sådär.... Kanske ägaren har en tanke bakom att flytta in den på box, och har påbörjat behandling av vad det nu är som fått hästen att bli sådär aggressiv (låter som den minimum borde ha magsår bara av stressen, utifrån vad du skriver). Eller kanske ägaren inte är så erfaren att denna ens har tänkt över varför hästen beter sig sådär..?

@Yrja jag tolkade trådstarten som att stallägaren och stoets ägare är två olika personer?
 
I detta fall är det stallägarens häst och denne har nog större intresse av att isf välja inackorderingar som kan hantera hennes häst om dom ska stå där isf. Hästfolk tror gärna att dom gör stallägaren en tjänst genom att stå där och att stallägaren är den med skyldigheter. Hon har den häst hon har, hemma hos sig, det finns möjlighet att inackordera sin häst tillsammans med den eller så får man hitta en annan stallplats - ja i detta fall kan hon tom ordna en egen hage. Jag hade aldrig anpassat det så hemma hos mig för att min inackordering inte vågade hantera min häst. Då hade jag sagt lär dig av mig hur man gör eller tack och hej, hitta en annan plats. Om man har en normal funtad häst vill säga, vilket är sannolikt att hon har. Men det vet vi inte. Hurcsom helst har stallägaren ingen skyldighet - även om hon nu ordnat ett alt ändå. Jag tycker att man som hästägare har en skyldighet att göra det bädta för sin egen häst. Stanna kvar och lär dig hantera kompisen, eller hitta en annan stallplats med hästkompisar du klarar av.

Nja, gör en tjänst gör dem inte men de köper en. Om ett kontrakt innehåller "intag" men TS inser det istället vara "intag med fara för egen hälsa" så kan hon ta upp detta med stallägaren och de i sin tur komma fram till lösning. Sen om den lösningen är skilda vägar så är det ju så men att som stallägare ha den attityden med "bara vänj dig" när en inackorderad känner sig osäker på ganska reella grunder är väldigt oempatisk (och personligen inte en stallägare jag hade velat stå hos).
 
I detta fall är det stallägarens häst och denne har nog större intresse av att isf välja inackorderingar som kan hantera hennes häst om dom ska stå där isf. Hästfolk tror gärna att dom gör stallägaren en tjänst genom att stå där och att stallägaren är den med skyldigheter. Hon har den häst hon har, hemma hos sig, det finns möjlighet att inackordera sin häst tillsammans med den eller så får man hitta en annan stallplats - ja i detta fall kan hon tom ordna en egen hage. Jag hade aldrig anpassat det så hemma hos mig för att min inackordering inte vågade hantera min häst. Då hade jag sagt lär dig av mig hur man gör eller tack och hej, hitta en annan plats. Om man har en normal funtad häst vill säga, vilket är sannolikt att hon har. Men det vet vi inte. Hurcsom helst har stallägaren ingen skyldighet - även om hon nu ordnat ett alt ändå. Jag tycker att man som hästägare har en skyldighet att göra det bädta för sin egen häst. Stanna kvar och lär dig hantera kompisen, eller hitta en annan stallplats med hästkompisar du klarar av.

Fast det står ju noga förklarat att hästen attackerar folk på rutin på ett väldigt agressivt sätt. Det är väl inte särskilt normalt och inom normen. F.ö så ser jag ingenstans att det står att TS behöver "hantera" några andra hästar, det handlar om att TS endast vill kunna hämta sin egen häst ur hagen. Jag har heller inte tolkat det som att den ilskna hästen tillhör stallägaren?
 
Hur kan stallägaren och hästägaren till den elaka hästen utsätta sina hyresgäster för detta? Jag skulle aldrig vilja behöva hämta min häst i en sån hage inte ok alls.
 
Nja, gör en tjänst gör dem inte men de köper en. Om ett kontrakt innehåller "intag" men TS inser det istället vara "intag med fara för egen hälsa" så kan hon ta upp detta med stallägaren och de i sin tur komma fram till lösning. Sen om den lösningen är skilda vägar så är det ju så men att som stallägare ha den attityden med "bara vänj dig" när en inackorderad känner sig osäker på ganska reella grunder är väldigt oempatisk (och personligen inte en stallägare jag hade velat stå hos).
Fara för sin hälsa är ngt man får räkna med i hästvärlden. Min häst har trängt sig ut genom grinden vid hämtning av annan häst. Därför att man inte hade erfarenhet att förutse situationen och hantera den. Pga okunskap. Med knstruktion om hur man läser av hästen var problemet ur världen. Bara ett av många exempel på farliga situationer som existerar i hästsammanhang. Det finns otaliga okunniga hästägare, jag som stallägare tar erbjuder en plats på mina förutsättningar. Och den erbjuds endast till någon som har kunskap och erfarenhet att hantera dessa förutsättningar. Det jag säger är dock att det inte bör gå ut över hästen. Jag tycker inte att hästen ska bli själv. Flytta då hädten till ett stall med mer lätthanterade hagkompisar.

@mackan Hantera andras hästar, i fråga att man måste kunna hantera mötet med den i hagen. Kalla det vad du vill. Jag har också varit med om en häst som attackerade i hagen, den attackerade hästar som leddes in från hagen - eller eg attackerade han hästar som avvek ur hans kontroll. Det var inte en elak häst, han blev stressad av situationen. Det gick att lösa det också, och han slutade ganska tvärt med det hela när de som hade häst i hagen lärde sig att läsa av hästen och styra upp situationen. Ganska snart slutade han att ens försöka och vem som helst kunde ta in hagkompisarna. Han var en trevlig häst både före och efter detta.
 
Prata med ägaren till den andra hästen, vad tänker denna om hästens uppförande?

Min erfarenhet är att en nöjd och frisk häst aldrig är "dum" och elak sådär.... Kanske ägaren har en tanke bakom att flytta in den på box, och har påbörjat behandling av vad det nu är som fått hästen att bli sådär aggressiv (låter som den minimum borde ha magsår bara av stressen, utifrån vad du skriver). Eller kanske ägaren inte är så erfaren att denna ens har tänkt över varför hästen beter sig sådär..?

@Yrja jag tolkade trådstarten som att stallägaren och stoets ägare är två olika personer?
Okej! Då kan jag ha misstolkat det hela. Jag trodde det var stallägarens häst. :) Men ff har ju stallägaren givit hyresgästen 3 val. Ställ den med den elaka hästen, ställ den ensam eller flytta. Vad är eg problemet?
 
Fara för sin hälsa är ngt man får räkna med i hästvärlden. Min häst har trängt sig ut genom grinden vid hämtning av annan häst. Därför att man inte hade erfarenhet att förutse situationen och hantera den. Pga okunskap. Med knstruktion om hur man läser av hästen var problemet ur världen. Bara ett av många exempel på farliga situationer som existerar i hästsammanhang. Det finns otaliga okunniga hästägare, jag som stallägare tar erbjuder en plats på mina förutsättningar. Och den erbjuds endast till någon som har kunskap och erfarenhet att hantera dessa förutsättningar. Det jag säger är dock att det inte bör gå ut över hästen. Jag tycker inte att hästen ska bli själv. Flytta då hädten till ett stall med mer lätthanterade hagkompisar.

@mackan Hantera andras hästar, i fråga att man måste kunna hantera mötet med den i hagen. Kalla det vad du vill. Jag har också varit med om en häst som attackerade i hagen, den attackerade hästar som leddes in från hagen - eller eg attackerade han hästar som avvek ur hans kontroll. Det var inte en elak häst, han blev stressad av situationen. Det gick att lösa det också, och han slutade ganska tvärt med det hela när de som hade häst i hagen lärde sig att läsa av hästen och styra upp situationen. Ganska snart slutade han att ens försöka och vem som helst kunde ta in hagkompisarna. Han var en trevlig häst både före och efter detta.
@Marty har dock haft egen häst sedan hon var litet barn, även i eget stall, så jag vågar nog lova att hon har hyfsad koll på sådana saker iaf.
Så det är nog inte frågan om att inte kunna läsa av situationen.


Vi måste verkligen sluta tänka att det *ska* vara farligt bland hästar. Man ska vara medveten om risker så att man kan minimera dem, inte acceptera dem rakt av.
Håller med i varenda stavelse. Det ska inte vara farligt att umgås med hästar per automatik!
 
Fara för sin hälsa är ngt man får räkna med i hästvärlden. Min häst har trängt sig ut genom grinden vid hämtning av annan häst. Därför att man inte hade erfarenhet att förutse situationen och hantera den. Pga okunskap. Med knstruktion om hur man läser av hästen var problemet ur världen. Bara ett av många exempel på farliga situationer som existerar i hästsammanhang. Det finns otaliga okunniga hästägare, jag som stallägare tar erbjuder en plats på mina förutsättningar. Och den erbjuds endast till någon som har kunskap och erfarenhet att hantera dessa förutsättningar. Det jag säger är dock att det inte bör gå ut över hästen. Jag tycker inte att hästen ska bli själv. Flytta då hädten till ett stall med mer lätthanterade hagkompisar.

@mackan Hantera andras hästar, i fråga att man måste kunna hantera mötet med den i hagen. Kalla det vad du vill. Jag har också varit med om en häst som attackerade i hagen, den attackerade hästar som leddes in från hagen - eller eg attackerade han hästar som avvek ur hans kontroll. Det var inte en elak häst, han blev stressad av situationen. Det gick att lösa det också, och han slutade ganska tvärt med det hela när de som hade häst i hagen lärde sig att läsa av hästen och styra upp situationen. Ganska snart slutade han att ens försöka och vem som helst kunde ta in hagkompisarna. Han var en trevlig häst både före och efter detta.
Du har uppenbarligen aldrig träffat på en häst som går till attack mot en människa, det handlar inte om att komma i vägen om det är riktat mot andra hästar, det handlar om att man ska kunna gå in i hagen utan att attacken är riktad mot ens person. Människor dödas av hästar, även hästkunniga människor.
 
@Marty har dock haft egen häst sedan hon var litet barn, även i eget stall, så jag vågar nog lova att hon har hyfsad koll på sådana saker iaf.
Så det är nog inte frågan om att inte kunna läsa av situationen.
Så kan det vara, det kanske är så att få kan hantera den aktuella hästen förutom övriga i just detta stallet. Varför då stå kvar? Hitta en annan stallplats. :)

@Mia_R Jag påstår inte att det inte finns farliga hästar. Men varken du eller jag vet om så är fallet här. Eller bedömer du det också genom några inlägg, precis som du kunde bedöma vad jag har för erfarenheter? ;) Det jag svarat till ts är att jag förespråkar alternativet att lära sig hantera den här hästen, eller alternativet att flytta till ett annat stall, före alternativet att ställa hästen ensam. Sen får ts själv bedöma om risken att hantera denna hästen är för stor. Det kan varken du eller jag göra som inte har träffat den i verkligheten, eller känner ts. :)
 
Så kan det vara, det kanske är så att få kan hantera den aktuella hästen förutom övriga i just detta stallet. Varför då stå kvar? Hitta en annan stallplats. :)

@Mia_R Jag påstår inte att det inte finns farliga hästar. Men varken du eller jag vet om så är fallet här. Eller bedömer du det också genom några inlägg, precis som du kunde bedöma vad jag har för erfarenheter? ;) Det jag svarat till ts är att jag förespråkar alternativet att lära sig hantera den här hästen, eller alternativet att flytta till ett annat stall, före alternativet att ställa hästen ensam. Sen får ts själv bedöma om risken att hantera denna hästen är för stor. Det kan varken du eller jag göra som inte har träffat den i verkligheten, eller känner ts. :)

Fast du har förmedlat rätt tydligt vad du tycker om folk, upplägg och situationer rätt så drastiskt med tanke på att du nu påtalar att ”det kan ingen av oss veta” 😎
 
Vi måste verkligen sluta tänka att det *ska* vara farligt bland hästar. Man ska vara medveten om risker så att man kan minimera dem, inte acceptera dem rakt av.
Det är nog få som tycker att det ska vara farligt. Men den som tror att det inte är det är naiv enligt min mening. :) Det är farligt att hantera stora djur, att köra bil, att göra många saker. Men med rätt kunskap kan vi minska riskerna. Även den mest fromma häst kan bli rädd. Och även en häst i kedja kan skada. Vi skyddar oss bäst genom att förstå hästen, och läsa av den. Då kan vi lättare förebygga situationer som kan bli farliga.
 
Det är nog få som tycker att det ska vara farligt. Men den som tror att det inte är det är naiv enligt min mening. :) Det är farligt att hantera stora djur, att köra bil, att göra många saker. Men med rätt kunskap kan vi minska riskerna. Även den mest fromma häst kan bli rädd. Och även en häst i kedja kan skada. Vi skyddar oss bäst genom att förstå hästen, och läsa av den. Då kan vi lättare förebygga situationer som kan bli farliga.
Bil var ett bra exempel. Även om det är farligt att köra bil så innebär det inte att jag sätter mig i en gammal 740 och drar på i 200 km/h utan bälte och tänker att det är ju farligt att köra bil även med bälte, krockkuddar och hålla hastigheten.
 
Så kan det vara, det kanske är så att få kan hantera den aktuella hästen förutom övriga i just detta stallet. Varför då stå kvar? Hitta en annan stallplats. :)

@Mia_R Jag påstår inte att det inte finns farliga hästar. Men varken du eller jag vet om så är fallet här. Eller bedömer du det också genom några inlägg, precis som du kunde bedöma vad jag har för erfarenheter? ;) Det jag svarat till ts är att jag förespråkar alternativet att lära sig hantera den här hästen, eller alternativet att flytta till ett annat stall, före alternativet att ställa hästen ensam. Sen får ts själv bedöma om risken att hantera denna hästen är för stor. Det kan varken du eller jag göra som inte har träffat den i verkligheten, eller känner ts. :)
Utifrån vad du skriver så har du aldrig hanterat en häst som är farlig. Det finns ingen som helst anledning att någon ska behöva hantera farliga hästar när de vill hämta sin egen i hagen. Om en häst är farlig får den flytta, det är ägarens problem helt enkelt.
 
Min säkerhet går först. Sedans hästens välmående. Ligger jag six feet under kommer min häst välmående att få stryka foten ändå, så min säkerhet=bra välmående för min häst. Jag hade letat nytt stall, alternativt bett stallägaren om nya förutsättningarna.
En häst som stegrar sig, tränger in människor i hörn, sparkas och bits är jag för gammal för.
Vi har en mindre trevlig dam i stallet, men läser man av henne och låter henne vara så låter hon mig vara. Vi har en sådan uppgörelse, stallchefen och jag. Jag hanterar henne minimalt. Skulle hon aktivt söka upp mig i hagen och använda sin kraft emot mig då skulle jag skita knäck.
 
Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst inte är det som känns rätt för mig.

Står i ett stall där min häst senaste åren levt ett drömliv (ur hennes synvinkel) då hon fått stå på lösdrift under dagtid och box nattetid (förutom under varmare perioden då hon fått gå på lösdriften heltid). Hon trivs bra på lösdriften men vågar inte ligga ned inne i lösdriften, och blir därför ganska trött och ofokuserad när det blir kallt ute. Anledningen till att hon haft sån lyx är att det inte funnits någon hagkompis åt henne.

I lösdriften har det gått ett sto som jag själv inte alls kommer överens med. Hon är en otroligt elak häst, mot människor framförallt. Hon har hittills aldrig lyckats skada mig allvarligt, men det hör till vardags att hon sparkar mot mig, hugger mot mig, tränger in mig i hörn och stegrar mot mig. Hon har även jagat ut mina vänner från hagen, och försökt ge sig på min sambo. Hon gör inte detta varje gång, men tämligen ofta. Mina tidigare medryttare har jag tvingat ha hjälm och långpisk när de tar in, vilket inte känns så hållbart.

Nu har detta stoet lämnat lösdriften och står på box. Nu finns det en ”lämplig” kompis åt min häst, men jag vill inte. Jag vill inte ha min häst endast med den dumma hästen. Jag vill kunna gå ut till min häst i hagen utan att ständigt behöva passa min rygg, och jag vill kunna släppa ut min sambo eller mina vänner i hagen utan att vara rädd för att någon skadas.

Stallägaren och stoets ägare har tagit för givet att jag ska ha min häst tillsammans med den dumma hästen. Stallägaren har sagt att jag inte får ha kvar henne på lösdriften på samma sätt som tidigare. Alternativen jag har är alltså:

1. Min häst med den dumma hästen.
2. Min häst får gå själv.

Jag känner att jag hellre har henne själv än att behöva vara orolig i hagen. Det känns som ett väldigt själviskt beslut dock. Tänker jag helt tokigt när jag gör såhär? Stallägaren försöker få mig att känna mig elak, så att jag ska ändra mig, men är jag verkligen så elak? Hur skulle ni resonerat om ni ställts inför detta?
Jag hade nog först kollat om elaka hästen bättrar sig när den får gå med din häst, och samtidigt försökt bli vän med den medelst mat och godis. I hink, om man inte vill gå nära.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp