Hål i hoven?

Sv: Hål i hoven?

Mina hästar hade aldrig haft bärrandsröta, innan vi fick in en häst som visade sig ha det, alla blev smittade, men vi upptäckte det snabbt så vi kunde hejda det. Hagen de gått i plöjdes upp o efter det har vi inte haft några problem

Man kanske skulle kolla hovarna på nya hästar som kommer till stallet så de inte smittar ner hagarna:p
 
Sv: Hål i hoven?

Tja, varför inte? :) Jag kommer i alla fall inte ta in några hästar här till oss. För jag vill inte bli anklagad att mina hästar skulle smitta ner någon annans häst.
 
Sv: Hål i hoven?

Kanske ska förklara lite närmare det här med "smitta". Det är som flera andra nämnt inte en smitta på det vis att det smittar häst-häst. Men eftersom de flesta hästar i ett stall delar hagar "sprids" dessa bakterier/svampar. De går helt enkelt på samma marker - där smittan frodas och sprids.

Vad jag förstår av vad jag fått veta av hovslagare och veterinärer är att - täta besök av hovslagare (hur täta är beroende på illa angreppen är), håll hovarna rena = kratsa ur varje morgon + skrubba med stålborste runt "vita randen". Gör om på kvällen. Spraya med Vircon. Det är detta som "gör det". Bak/svamp dör av syre och torrt underlag. Så mina går bara på grus på dagarna, kalkat spån på nätterna och ett evigt borstande av hovarna.

AGRIAS vet. anser att det räcker med att skrubba med stålborste varje dag och att Virkon inte skulle göra vare sig till eller eller från. Jag sprayar med Virkon i alla fall två till tre gånger i veckan. Tror jag snart har fixat problemet med mina hästars hovar. Frågan är nu vad jag ska göra med mina gräshagar? Plöja upp och kalka eller bara låta dom vara över vintern?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 653
Senast: skiesabove
·
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: moster_punk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 989
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp