Hål i Läppen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Content
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 973
C

Content

Inte så allvarligt som det låter ;)
Jag har en nordsvensk valack som inte kan dricka vatten utan att tappa ut en massa. Han doppar också höt i vattnet så det är vatten i hela stallet på morgonen. Hans ägare berättade att han var så här men jag skulle vilja veta varför han gör det. Ägaren hade till och med tagit bort vattnet under natten men jag vill inte behöva göra det så om ni har nått tips vill jag gärna ha det :D

Sv: Hål i Läppen?

Min häst blöter också gärna höet, därför är det alltid blött mellan höet och vattenhinken. Han verkar tycka att det är gott, helt enkelt.

Nu vet jag inte hur mycket din häst dreglar runt, men om den inte verkar ha något fysiskt besvär av det kanske det är överkomligt? Jag har satt min hink i ett bildäck för att hästen inte ska välta hinken, men det är ju en annan sak.

Prova att fukta höet lite innan han får det. En del hästar tycker om att ha det lite fuktigt. Att ta bort vattnet är ingen bra idé, han måste ju få dricka när han blir törstig.
Andra hästar tycker nog bara om att få stänka och leka med vattnet :banana:

Problemet är att hela stallet blir nerblött och eftersom vi har kallstall fryser det under natten :crazy: Men jag tror inte att det är något han lider av utan att det är något han fått för sig. Tänkte bara att det fanns något knep man kunde ta till :p

Dessutom skvätter han ut allt vatten så det inte finns något kvar ;)

:rofl: Sätt vattenhinken i ett bildäck.
Att han blötlägger höet innan han äter får du nog leva med! Vissa hästar gör så bara...
:)
Du kan ju prova blanda hö och halm så han kan "plocka" lite med det och se om han slutar med det. Det kan ju faktist vara så att han har lite långtråkigt i boxen.

Inte så allvarligt som det låter ;)
Jag har en nordsvensk valack som inte kan dricka vatten utan att tappa ut en massa. Han doppar också höt i vattnet så det är vatten i hela stallet på morgonen. Hans ägare berättade att han var så här men jag skulle vilja veta varför han gör det. Ägaren hade till och med tagit bort vattnet under natten men jag vill inte behöva göra det så om ni har nått tips vill jag gärna ha det :D

Har dessvärre inga tips, men han kanske bara är lite slabbig av sig? Jag var skötare på en morgan/nordsvenskkorsning för herrans många år sedan, och han var precis likadan :) Han var bara slabbig, vatten i höet och massor av salivuppblandad havre var vardagsmat. Lite charmigt tyckte jag att det var ändå :love:

Jo lite sött är det :p
Skönt att veta att det finns fler hästar som han :angel:

En tjej i mitt stall har samma "probelm" med sin arabvalack och har helt sonika ställt in ett badkar under vattenkoppen som hon då lägger höet i. Inget vatten i boxen och hästen kan plaska runt hur mycket den vill. :) Vet inte hur smart det är ur säkerhetssynpunkt, men det funkar bra med hennes häst...

Min gamling gör så nu när hans tänder är nernötta. Han har svårt att tugga hö och krafft, så kraften blötlägger jag med betforn, och hö't blötlägger han själv i vattenkoppen. Varje morgon så är vattenkoppen fylld med hörester.:mad: :)

En del hästar med magbevär(katarr, magsår) gör så...katarrer är väldigt vanligt på hästar, mer än 80% av alla hästar har det eller har haft....när jag får såna hästar så kollar jag det först o främst, sen kan dom även ha problem med fötterna ( främst sulorna)

Det kan låta knepigt men det är en röd tråd på många hästar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 295
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 152
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 295
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 143
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka