Hal sits...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare tintin-1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 799
T

tintin-1

Jag har en westernsadel som är ca 3 mån gammal.med skinn säte.Jag tycker att sätet är så halt.jag stutsar upp å ner som en jojo i sadeln,:bump:just i galoppen.har inga problem i joggen.Har ni någe tips hur man ska kunna göra med sätet???
tanken har jag haft att klä om den med mocka,men det verkar svindyrt och vissa sadelmakare tar inte åt sig att göra det jobbet.Snälla hjälp mig..jag håller på att bli tokig på den..:crazy:

Sv: Hal sits...

Om du studsar som en jojo i galoppen men inte i jogg så kan det bero på att du kniper med knäna:) Försök att slappna av så kanske det inte känns så halt. Vad är det för sadel? Om det är en dyr så ska du inte förstöra den genom att klä om sitsen.. Om du nu ska göra det så lämna den till ett proffs.

/LL

hej
jag kniper inte med knäna...de har jag fått lärt mig av tränare,som har varit sten hård med det:D;).Det är inte bara jag som har problem ,när dom andra rider i den,så studsar dom åxå i den.
det är bob mayhew som har gjort sadeln.

Det kan vara ovana, om du inte haft sadeln så länge? Jag håller med föregående om att det kan vara att du spänner dej. Är man inte van vid en viss typ av sadel kan man sitta och spänna sig omedvetet.
Jag själv hade problem med det när jag bytte från en trailsadel med mockasits till en mer allround med lädersits. Jag studsade runt som en liten boll, haha! Men det blev bra när jag började slappna av igen. Och när jag bytte sadelgjord blev det ännu bättre. Hästen hade haft en vanlig gjord i teddy, så kom vi över en repgjord i mohair. Nu slappnade hästen av på ett helt annan sätt också och fick mycket bättre gångarter överlag.

Det är väl snarare så att man glider i en hal sadel. Att man studsar beror nog snarare på ryttarens förmåga att slappna av i "rätt" muskler.

En avslappnad sits är nyckeln till allt. om du klär om den till mocka kommer den antagligen bli hal under tiden den med:rofl:

Det är väl snarare så att man glider i en hal sadel. Att man studsar beror nog snarare på ryttarens förmåga att slappna av i "rätt" muskler.
Tänkte precis så jag med. Om orsaken varit att den var hal, så hade TS halkat omkring och inte studsat. Ett tips till dig TS om det är halt även när du slutat studsat;)? Helskodda ridbyxor?

Det finns några andra faktorer som också har betydelse för hur bra man sitter i sadeln. Sätets storlek: har du för stort säte är det svårare att sitta i bra balans och du får inte det stöd du behöver. Hur sadeln ligger på hästen: det är viktigt att sadeln passar hästen och ligger i jämnvikt så den inte lutar framåt vilket är ganska vanligt särskilt om hästen är överbygd.

Jag har mockasits på min westernsadel och jag studsar också som en jojo ibland, måste nog se rätt kul ut :rofl:

Men iallafall för min del så tror jag att det är mig det beror på, något gör jag "fel".
Tips skulle ju vara att rida för en W tränare :idea:

Liknande trådar

Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel... 2
Svar
20
· Visningar
6 288
Senast: Terese
·
Ridning jag har precis skaffat min en medryttare. Det känns bra, men ändå inte. Jag har bara sett henne rida en gång, det var när hon... 2
Svar
21
· Visningar
3 949
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke... 2
Svar
33
· Visningar
4 139
Utrustning Nu har den förväntade domen fallit över min sadel :cry::cry::cry: Eller ja, Den kommer bara passa i någon - en till två månader till... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka