halkat i hagen... konstig i bakbenen!! (långt,men snälla svara)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare biven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 884
B

biven

Hej

Jag har en fråga
idag när min kompis skulle ta in sin häst från hagen (går i samma hage som min häst. bara dom två) så såg hon inte min häst.
hon tyckte att hon såg henne stå i dungen mitt i hagen, men hon ville inte komma när hon ropade på henne. så hon tog sin häst och började gå mot ingången.
Då hade min häst börjat rusa panikartat mot ingången, så att min kompis fick släppa sin häst.
väl framme vid ingången hade en annan tjej stått och skulle ta emot hästarna, och då såg hon att min hästs täcke hängde under magen, så hon hade väl fått panik av det. men så undrar jag hur hon har fått täcket dit? väl inne så såg dom att hon hade ett liiitet litet sår på benet nere vid kotan bak... inget allvarligt.
jag kom ut ca 10 min efter att dom tagit in hästarna.
Min häst brunstar något fruktansvärt och var svår att få kontakt med överhuvudtaget.
men jag tog ut henne i gången och märkte att hon gick jättekonstigt med bakbenen. Hon var inte svullen på något ben, eller varm..
men det såg ut som om hon var full.... vad har hänt!!!!!!!!!!!!!!!!!
har hon fått en streckning? har något gått av?
Veterinären kommer ut i morgon, men jag oroar mig sönder redan nu.... usch.. ont i magen....
vet någon vad som kan ha hänt

Sv: halkat i hagen... konstig i bakbenen!! (långt,men snälla svara)

Ja hästar lykas tyvärr få tckena hur som häls, hämtat in hela/knäpta täcken som dom klät av sig, lite konstigt.

Och vad din häst gjort med backbenet kan jag inte svara på, det värsta är om lårbenet gått av då är det inte mycket o göra. Men går hon som vanligt så är det nog inte av i alla fall :smirk:

det kan vara vadsomhelst..ta kontakt med veterinär, be också om blodprov för korsförlamning...det kan dom få av enbart stress också.

Gud vad nervös du gör mig!!

Korsförlamning???!?!?! vad gör man åt det?

:D Tycker du att JAG gör dig nervös :rofl: När den andra har skrivit att lårbenet kan va av :D:D

Näää, korsförlamnig är inget att vara så nervös för...men det behöver ju inte vara det, men att ha det i åtanke om vet är osäker...så kan ni ta ett CK/asat för att kolla bara.

hur är hästen idag då??

Jo idag i morse, när jag kom ut, gick hon runt i boxen utan några som helst symptom om att ha ont.
gick några varv med henne och svängde runt.. inget tecken alls..
så det kan nog mycket väl vara en kortvarig korsförlamning.
ska ge henne B-vitamin och E-vitamin samt be vet ta ett blodprov på henne...
Skönt att kolla för säkerhets skull. Idag har jag tid hos en equiterapeft så jag tänkte att jag åker dit i allafall och så kan hon känna igenom henne också..

tack för ditt mail.
Nä om lårbenet hade varit av så hade det nog synts på ett annat sätt.. hoppas jag!!!

Var inte meningen att skrämma upp dig att lårbenet skulle vara va :)
Min häst hade antagligen gått om kull i hagen och kunde knapt gå, släpade ena back och vet misstänkte att lårnenet var av, då han oxå var öm där. Syntes inget. Men det vissade sig att han bara hade sträkt sig som tur var. Därför skrev jag som jag skrev ;)

Vilken equiterapeft har du, hade en ute till min häst igår nämligen, kanske samma?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 264
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 171
Senast: Egonson_
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 413
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur