Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

tillan

Trådstartare
Vet inte om detta ligger på fel men .. flytta den isf.
hej !
behövr lite tips om en grejj.
När jag började hoppa så fick jag håll? jag började i förrgår.
hoppade idag oxå.
fick håll då med ? när hon började trava? Ja undrar vad det kan bero på? har ni nö tips ?
Tacksam för d isf.
får ni oxå håll? eller är de bara en ovana !?
En sak till !
Hur länge rider ni ? och hur ofta rider ni? varje dag?
hur länge hopptränar ni?? ska man rida så att hästen blir svett om den inte blivit riden på två år utan bara i 1 månad ??
tacksam för alla svar !
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

Förut fick jag ofta håll när jag satt ner i traven länge, men det var nog för att jag spände mig. Håll är egentligen inte "på riktigt" eller vad man ska säga, utan det är för att man spänner sig på ett visst sätt som det gör ont. Så man ska försöka slappna av och tänka på att spänna nått annat typ :p Annars kan du ju skritta lite, få ner pulsen och börja om igen x)
Har också hört att man lättare får håll i tonåren när lungorna växer eller nått sånt :p

Jag är inte hästägare, men ja har medryttarhäst som ja rider 3ggr/veckan (och det är allt han går förutom när en 6-åring skumpar runt på han ibland :p) och då på banan i en knapp timme och ut kan de bli upp mot 1 och ½ timme. När jag hoppar så rider ja ca 1 timme också, mycket skritt på slutet :)

Jag tycker kanske inte att hästen ska bli genomsvettig, men lite på halsen och under sadeln är ju helt okej :)

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

En sak till !
Hur länge rider ni ? och hur ofta rider ni? varje dag?
hur länge hopptränar ni?? ska man rida så att hästen blir svett om den inte blivit riden på två år utan bara i 1 månad ??tacksam för alla svar !


Jag tycker att man definitivt inte ska köra igång med ridningen direkt, galoppera och hela faderullan om hästen har stått i två år. Om jag hade varit du hade jag satt igång hästen försiktigt. Hästar mår i allmänhet inte bra av att vila helt från ridning i något år och sedan plötsligt köra igång igen med hoppning och allt det där..
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

Okej , tack !! dåå behöver ja inte vara orolig :p

till petratetra : hon har inte stått och gått i en hage två år , utan hon har blivit riden sällan om man kan säga så .
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

När jag började hoppa så fick jag håll? jag började i förrgår.
hoppade idag oxå.
fick håll då med ? när hon började trava? Ja undrar vad det kan bero på? har ni nö tips ?
Tacksam för d isf.

Jag fick lära mig att håll beror på vätskebrist. Se till att dricka rejält under hela dagen så att kroppen kommer i god vätskebalans. Det hjälper inte att tokdricka alldeles innan, utan det måste ske gradvis under dagen. Ett glas i timmen ungefär.
:)
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

Jag fick lära mig att håll beror på vätskebrist. Se till att dricka rejält under hela dagen så att kroppen kommer i god vätskebalans. Det hjälper inte att tokdricka alldeles innan, utan det måste ske gradvis under dagen. Ett glas i timmen ungefär.
:)

hmm intressant om det stämmer :), brukar inte få håll när jag rider, men får det väldigt lätt när jag springer och det känns typ som att jag ska spy :crazy: Så är lite svårt att motivera sig till att fortsätta springa då ;)
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

Jag gick på internationell skola i bangkok när jag gick gymnasiet, tränade track & field, det var där vi fick lära oss detta. Det funkar faktiskt, eller så är det bara placeboeffekt :p
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

haha ! okej , men jag har inte håll längre , red idag och de funkade jätte bra.
Kanske berodde de på att jag drack innan ?
ahja , tack för tipsen :)
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

Sluta hoppa med hästen omedelbart. Det du ska göra är att fixa ett bett som passar och som hästen mår bra med. Börja med att gå ut och gå med hästen eftersom hon inte verkar veta vem som bestämmer riktigt ( din andra tråd om att hon stannar i hagen). Visa vem som bestämmer och låt henne lära sig att lita på dig. Börja med att rida ut mycket, skritta och sedan trava. Så som det låter i alla dina trådar så har Tillan absolut inte muskler för varken hoppa eller galoppera. Ta det lugnt med henne och låt henne komma igång i ridningen.

Jag har själv ett varmblod som endast stått i ett halvår tom Mars då jag började rida henne och jag har inte haft en tanke på galopp eller hoppning.

Jag säger inte detta för att vara taskig utan för att du helt enkelt måste få veta sanningen för din häst skull.
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

När jag inte hade ridit på länge så fick jag håll när jag försökte sitta ned i traven.
Din häst tycker jag inte du ska börja hoppträna ännu som det låter på ditt inlägg, kanske rida i skogen åtminstone en månad till och efter det börja med ett lätt dressyrpass på banan varje vecka och kanske öka det till 2 pass/vecka efter ytterligare en månad med lite lägre bommar/cavalletti ibland. Iaf så jag skulle göra om jag började rida en häst som inte var igång utan bara skruttat runt i skogen lite.
Man vill så gärna komma så snabbt framåt som möjligt med ridning och hästar men man måste se till hästen också och dess begränsningar för den är inte smart nog själv att veta att den övertränar sig så att den skadar sig och får ont i kroppen. Många hästar visar inte när de har ont så man får som ryttare och hästägare försöka förebygga det så gott det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

Jag rider rätt sällan men löptränar en mil om dagen och får aldrig håll. Ett tips är att spänna magmusklerna ordentligt.
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

ett till litet tips, försök undvika mat innan du rider, vänta helst 1-2 timmar med att rida efter att du har ätit.:)
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

Hej på dig!
När det gäller håll finns det faktiskt ingen studie som visar vad det är, det finns faktiskt inget svar. I studierna som gjorts har dom närmast kommit fram till att det är diafragman (muskeln för lungorna) som har syrebrist. Därför kan det vara så att man lättare får håll om man är i den åldern då lungorna växer lite extra, eller som i traven att man koncentrerar sig något mer och andas inte ordentligt. Viktigt att andas rätt ;)
 
Sv: Håll när man rider ? :S hur ofta rider ni ..?

Ibland kan jag få håll av att gå lite snabbare än vanligt, ibland kan jag rida ett stenhårt dressyrpass utan tillstymmelse till håll.
Det är helt olika men jag märker själv av att jag ofta får håll om jag antingen, inte ätit på ett bra tag innan motion eller ätit för nära inpå.
Hålla i stenar brukar funka när det gäller löpning, fast det är nog bara placebo.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 335
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: Nova123
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp