Håll oss Uppdaterade - Igen!

Vart har ni tagit vägen allihopa? Känns som detta är
Min egna uppdateringatråd :laugh:
Är många som läser den iaf:p


Lille Brun och jag var på P&J förra helgen. Går bättre och bättre med galoppen. Nu kunde vi värma upp på stora volten i galopp, flera varv utan pass åt båda håll med fler hästar samtidigt, rekord för oss:D Rev ett hinder när han föll till pass i en tight kurva precis innan hindret.

Idag blev det tömkörning och släpa däck i både skritt, trav och lite tölt. Han mindes allt från i somras :)
Annars går ridmotivationen lite dåligt i mörkret och blötan:meh:
 
Jag har ju egentligen inte skrivit så mycket här i tråden men jag kan uppdatera. ;) Min gamle trotjänare Ofsi fick vandra vidare för 1 månad sedan. Vi skulle haft 12-årsjubileum nu i jul. Usch vad tungt det var.
:cry: Tvi för PPID och COPD. :(

11046360_10156267693140596_2137746513644594116_n.jpg


Men nu rider jag ett par hästar i stallet och börjar få tillbaka ridglädjen! :love:
 
Vart har ni tagit vägen allihopa? Känns som detta är
Min egna uppdateringatråd :laugh:

Hej! Jag är ju en av de trogna läsarna av tråden, alltid redo med gilla-knappen :)
Jag har faktiskt en del hästar också, men sen vi fick barn för snart tre år sedan har det blivit väldigt dåligt med ridningen. Inte direkt hans fel eftersom jag pluggat på en intensiv utbildning och haft lång resväg också. Kombinationen har lämnat ganska lite ridtid, och vi står still i utvecklingen, inte så kul att uppdatera om.

Men nu är har jag bara ett par veckor kvar av studier :bump: går visserligen direkt in på heltidsjobb, men inbillar mig att kvällarna kommer att bli lediga på ett annat sätt utan "läxor".
Sen har jag ju börjat lära sonen att rida, köpte en barbackapad till honom som han sitter väldigt stadigt i, skönt att slippa trassla med stigbyglar! Har försökt att släpa ut honom på en häst en gång i veckan iaf, han får välja själv i hagen :p. Än så länge leder jag och han har inga tyglar, men vi har börjat trava/tölt/grisepass (beroende på vilken häst det blev) och klättrar runt i skogen. I början tyckte han det var läskigt att gå branta nedförsbackar "ramla ne, ramla ne" elaka mamma ser ju att ungen sitter på och säger "whiiii!". Så nu är nedförsbackar bara roliga :D. Hoppas kunna sitta upp själv någon gång i vår/sommar och ha sonens häst som handhäst.

Nä, mitt barn får inte välja, att spendera tid med mamma är att spendera tid med hästar, då måste man kunna rida hjälpligt.
 
Dag var Frenja ruggigt pigg och stark och tog förhållningarna riktigt dåligt. Kändes som jag fick hänga hela min kroppstyngd i tyglarna å hennes mungipor sträcktes upp till öronen..... Typ. :meh:

Men på vägen hem när hon var lite trött gick hon ruggigt bra och travade så mjukt och avslappnat, då tog hon minsta förhållning. :love:

Så både ris och rosor idag, men tycker inte om att behöva ta så "hårt" i henne, vilket tyvärr va nödvändigt idag då det gick alldeles för fort och hon Lyssnade inte alls när jag bad henne trots upprepade sjyssta förhållningar.
Samtidigt vill jag inte betsla upp henne heller, men det är riktigt jobbigt när man får 450 kg häst i armarna som bara ligger på.... :banghead:

Usch, ja. Mycket häst i tyglarna är inte kul.
Och jag tror att du egentligen har en välriden och bra grundriden häst.
Men de få dagarna jag tycker att jag får för mycket häst i handen (händer egentligen bara med en häst och då gör han sig framtung dock utan att springa iväg) börjar jag som regel om i en långsammare gångart för att få loss bettet. Och är hästen "jättetung" så blir det bara skritt och böja, böja om böja om, böja om för att få tillbaka eftergiften. Inte så kul, men vissa dagar alltså "bara" skrittarbete när hästen är otillräckligt lätt för förhållningar och sitshjälper.
Betsla upp för att hästen är otillräckligt lyhörd skulle jag inte göra - däremot kan jag betsla upp på utbildad häst.
 
Jag har ju egentligen inte skrivit så mycket här i tråden men jag kan uppdatera. ;) Min gamle trotjänare Ofsi fick vandra vidare för 1 månad sedan. Vi skulle haft 12-årsjubileum nu i jul. Usch vad tungt det var.
:cry: Tvi för PPID och COPD. :(

Beklagar. :( Är alltid lika tungt att måsta ta bort en kär vän.
Vi fick också ta bort vår Snótt som vi haft i 11 år här i slutet på sommaren p.g.a. SI-leden. Det var tydligen orsaken till alla problem hon haft de senaste åren - synd bara att ingen veterinär kollade upp det förrän det var för sent.
Som tur har vi våra pojkar kvar. Förutom att Örnen lyckades bocka omkull sig på planen här för lite på en vecka sen (utan ryttare ändå). Nu just verkar det bara ändå som att han har försträckt/skadat någon muskel, så borde bli bra med ordentlig vila.

Suck med de här hästarna som inte kan hållas i skick. :/
 
Beklagar. :( Är alltid lika tungt att måsta ta bort en kär vän.
Vi fick också ta bort vår Snótt som vi haft i 11 år här i slutet på sommaren p.g.a. SI-leden. Det var tydligen orsaken till alla problem hon haft de senaste åren - synd bara att ingen veterinär kollade upp det förrän det var för sent.
Som tur har vi våra pojkar kvar. Förutom att Örnen lyckades bocka omkull sig på planen här för lite på en vecka sen (utan ryttare ändå). Nu just verkar det bara ändå som att han har försträckt/skadat någon muskel, så borde bli bra med ordentlig vila.

Suck med de här hästarna som inte kan hållas i skick. :/

Precis samma som min Odinn, som avlivades i augusti i år pga SI leden. Som oxå troligen legat till grund för alla våra problem genom åren. :(
Fy så Trist det är. Att en sådan liten grej kan orsaka så Mycket smärta :(
 
Precis samma som min Odinn, som avlivades i augusti i år pga SI leden. Som oxå troligen legat till grund för alla våra problem genom åren. :(
Fy så Trist det är. Att en sådan liten grej kan orsaka så Mycket smärta :(

:( När det är så svårt att veta varifrån problemen kommer. Om hästarna bara kunde tala. :(
 
Jag har börjat att tömköra ca 2 gånger i veckan och min häst blir bara så fin att rida dagen efter :D har också börjat att låta honom trava över cavaletti i samband med tömkörningen :)

Är det fler här inne som tömkör sina islandshästar? Den lille röde börjar efter få gånger få kläm på det :love: han behärskar skänkelvikning, framdelsvändning, öppna och ryggar fint :) bakdelsvändning börjar komma på plats också :up: han tycker det är skitkul :up:
 
Jag har börjat att tömköra ca 2 gånger i veckan och min häst blir bara så fin att rida dagen efter :D har också börjat att låta honom trava över cavaletti i samband med tömkörningen :)

Är det fler här inne som tömkör sina islandshästar? Den lille röde börjar efter få gånger få kläm på det :love: han behärskar skänkelvikning, framdelsvändning, öppna och ryggar fint :) bakdelsvändning börjar komma på plats också :up: han tycker det är skitkul :up:
Jag är för dålig på tömkörning för att det ska ge något för islänningarna.
Den tömkörning jag gör/gjort syftar till att lägga grund för inkörning (av fjordingar).
 
Jag har börjat att tömköra ca 2 gånger i veckan och min häst blir bara så fin att rida dagen efter :D har också börjat att låta honom trava över cavaletti i samband med tömkörningen :)

Är det fler här inne som tömkör sina islandshästar? Den lille röde börjar efter få gånger få kläm på det :love: han behärskar skänkelvikning, framdelsvändning, öppna och ryggar fint :) bakdelsvändning börjar komma på plats också :up: han tycker det är skitkul :up:
Jag älskar att tömmköra. :)
Både i paddock och ute, tycker det är ett ypperligt sätt att arbeta hästen på.

Tyvärr kan jag inte jobba Frenja så mycket i paddocken ännu, bara i skritt, men innan hon blev skadad så tömmkörde vi en hel del över bommar.
Just nu kör vi skritt över förhöjda bommar så hon får lyfta ordentligt och arbeta med hela kroppen. :)






 
Jag har börjat att tömköra ca 2 gånger i veckan och min häst blir bara så fin att rida dagen efter :D har också börjat att låta honom trava över cavaletti i samband med tömkörningen :)

Är det fler här inne som tömkör sina islandshästar? Den lille röde börjar efter få gånger få kläm på det :love: han behärskar skänkelvikning, framdelsvändning, öppna och ryggar fint :) bakdelsvändning börjar komma på plats också :up: han tycker det är skitkul :up:
Jag blir galen på de superlånga snörena och att inte ha några ben att hålla om med! Mao jag suger på tömkörning.
 
Jag anmälde mig här om dagen till en tömkörningskurs för anders eriksson senare i vinter :) Jag tömkör endel men är inte så bra på det som jag önskar. Jag kan få islänningen i öppna och skänkelvikningar i skritt på töm. Började här om dagen med bakdelsvändningen. Kör även lite smått, släpa däck, dra harv, med mål att köra in så småningom.
 
Idag klippte jag pålle igen då det blev jättevarmt ute. Tänkte rasta honom lite lös på banan efteråt. Ett hinder stod framme så han tyckte vi skulle löshoppa istället. :D
collage-1450619689846.jpg

Han testade i alla gångarter tror jag. Svårt att hoppa högre när han byter gångart precis innan han hoppar..:cautious:
 
Jag blir galen på de superlånga snörena och att inte ha några ben att hålla om med! Mao jag suger på tömkörning.
Jag arbetar både med kortare linor och längre linor :) tyckte också att det var svårt att hålla reda på den långa linor till en början, men har fått hyfsad teknik på det nu :)
 
Jag anmälde mig här om dagen till en tömkörningskurs för anders eriksson senare i vinter :) Jag tömkör endel men är inte så bra på det som jag önskar. Jag kan få islänningen i öppna och skänkelvikningar i skritt på töm. Började här om dagen med bakdelsvändningen. Kör även lite smått, släpa däck, dra harv, med mål att köra in så småningom.
Kul!! Återkom gärna med hur du tyckte han var :) skulle också vilja gå tömkörningskurs för honom, men lite bökigt att ta sig till Sverige...
 
Jag anmälde mig här om dagen till en tömkörningskurs för anders eriksson senare i vinter :) Jag tömkör endel men är inte så bra på det som jag önskar. Jag kan få islänningen i öppna och skänkelvikningar i skritt på töm. Började här om dagen med bakdelsvändningen. Kör även lite smått, släpa däck, dra harv, med mål att köra in så småningom.
Jag gick en tömkörningskurs för AE för några år sedan med min då 2-årige fjording. Intressant att se, men min "vanlige" tränare gjorde ett ännu bättre jobb (AE kände till den tränaren och ändrade inget i upplägget).
 
@macken ska försöka komma ihåg att recensera

Jag gick en tömkörningskurs för AE för några år sedan med min då 2-årige fjording. Intressant att se, men min "vanlige" tränare gjorde ett ännu bättre jobb (AE kände till den tränaren och ändrade inget i upplägget).

Kul :-)
Jag var på någon typ av clinic med honom för säkert 15år sen så minns inte mycket :-P
Denna gång råkar han komma till grannridhuset så vill passa på att lära mig mer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 576
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
990
· Visningar
65 321
Senast: Sel
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 606
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp