Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Femgångare riden som fyrgångare borde vara den bästa beskrivningen, och en beskrivning av tölten på det.Ska sälja en häst. Snart 7 år, lika lött för tölt som för trav. Tölten ganska ren. Passar / grisepassar rejält i hagen, men ej tränat passen under ridning. Mor fyrgångare, far femgångare. Själv byggd som en femgångare.
Jag skulle kalla honom för femgångare, men när passen inte tränats, hur säger man då för att vara så ärlig som möjligt?
Det låter bra och rätt.Femgångare riden som fyrgångare borde vara den bästa beskrivningen, och en beskrivning av tölten på det.
Hoppas att du inte tar illa upp, men har du hört av dig till veterinärerna som undersökt och ville döma ut henne, och berättat hur det har gått? Jag tänkte mest så att de blir mer medvetna om sjukdomen. Känns som om det vore bra med tanke på att inte alla vet att kämpa och söka hjälp så mycket som du har gjort.Hallå här inne. Här var det tomt
Uppdatering från oss: Nu har Frenja ätit dessa kosttillskott, aminosyror samt högt andel protein i över 1 månads tid.
Och hästen är helt förändrad.
Inga hältor, fullt ridbar.
Dock har hon lite muskelspasmer/stelhet/ojämnhet vissa dagar men det beror allt som oftast på vädret. Vid "anfall" så går hon alltid med vintertäcke eftersom hon inte tål kyla - även om hon bara är rakad på hals & bog. Hon behöver täcke för att hålla musklerna varma. Men det är som En piss i Mississippi i jämförelse....
Men det är en så enorm förändring på Frenja så det är inte Av denna värld. Så fortsätter det såhär så ska muskelbiopsi tas i vår här. Då har förhoppningsvis forskningen gått såpass framåt att man kanske har kartlagt vilken gen i PSSM det är Islandshästarna bär på.
Men jag är väldigt glad att ha fått tillbaka den häst jag köpte - även om det visat sig vara en sjuk sådan!
Hallå här inne. Här var det tomt
Uppdatering från oss: Nu har Frenja ätit dessa kosttillskott, aminosyror samt högt andel protein i över 1 månads tid.
Och hästen är helt förändrad.
Inga hältor, fullt ridbar.
Dock har hon lite muskelspasmer/stelhet/ojämnhet vissa dagar men det beror allt som oftast på vädret. Vid "anfall" så går hon alltid med vintertäcke eftersom hon inte tål kyla - även om hon bara är rakad på hals & bog. Hon behöver täcke för att hålla musklerna varma. Men det är som En piss i Mississippi i jämförelse....
Men det är en så enorm förändring på Frenja så det är inte Av denna värld. Så fortsätter det såhär så ska muskelbiopsi tas i vår här. Då har förhoppningsvis forskningen gått såpass framåt att man kanske har kartlagt vilken gen i PSSM det är Islandshästarna bär på.
Men jag är väldigt glad att ha fått tillbaka den häst jag köpte - även om det visat sig vara en sjuk sådan!
Vi misstänker att Frenja lider av muskelsjukdomen PSSM.Jag har fölt er i det tysta här på buke. Har inte riktigt förstått vad hon lider av. Kan du förklara lite?
Mamma var och fotade oss igår. Längesen nu och det är roligt att ha lite bilder att jämföra med från tidigare fotograferingar En sak som jag känt men också såg nu är att vi börjar få ordning på formen i både tölt och trav. Han är inte alls lika orolig i formen och manken kommer upp mera. Att tölta som han gör på bilden här har varit svinjobbigt för honom men nu kommer styrkan mer och mer och vi kan ticka på såhär längre sträckor utan att han slänger upp huvudet, sänker ryggen och blir travtaktig eller börjar rolla. Det är en milstolpe för oss!
Galoppen får mer och mer bärighet och uppförsbacke och det syntes också på bilderna.
Ser tydlig skillnad!
Jag har inte ridit så mycket senaste tiden, tappat intresset lite och haft fullt upp med annat, bara två unghästar på uppväxt på olika håll. Men nu är det ändring på det! Fått två ridhästar på halsen och hittat tillbaka, en yngre förmåga, blir sex år i år och sparsamt riden. Eller ja, riden men inte tränad. Så nu tar vi steget in i vuxenlivet på riktigt. Målet är att träna upp och sälja, förhoppningsvis i vår. Fuxvalack efter Vaki och verkar riktigt lovande.Ja, forumet har tappat fart sista halvåret. Saknar flera användare @kvandi @Lillelorden @Hedinn @Gimlan @kryddelydd för att nämna några.
Själv har jag som mål att ha två ridbara hästar i år. Har tre potentiella som allihop är ur form eller bristfälligt utbildade pga tidsbrist och skador.
Började året med att själv få influensa så då blev det inte mycket ridit.
Men under veckan har jag varit ute ett par gånger på Saela, vi jobbar på formen ffa i skritt och lite lydnad. Tösen vill gärna dra iväg på en del ställen. Idag tränade vi på att komma ihåg vad en ryggning är, gick fint på slutet. Hon visade att hon kunde tölta också, går helst i grisepass annars eftersom hennes medryttare inte är så insatt.