Det låter klokt, tack!Skicka ett sista mail med att du måste ha betalning inne senast x datum och sen anmäler du utebliven betalning? Så du ger personen en sista chans?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter klokt, tack!Skicka ett sista mail med att du måste ha betalning inne senast x datum och sen anmäler du utebliven betalning? Så du ger personen en sista chans?![]()
Javisst men jag var inte medveten om ändringarna som gjorde att jag gick back på utrop 1 kr. Sålde på Tradera för 10 år sen senast. Tycker oavsett det är ett tråkigt upplägg att man kan gå back på såld vara.Man kan ju välja utropspris själv …
När jag blev medlem där 2011 så var det redan så, så vet inte vad för ändringar du menar. Det står/stod ju tydligt att man betalar minst en minimiprovision.Javisst men jag var inte medveten om ändringarna som gjorde att jag gick back på utrop 1 kr. Sålde på Tradera för 10 år sen senast. Tycker oavsett det är ett tråkigt upplägg att man kan gå back på såld vara.
Förut var det ingen provision om du sålde för 1 kr, kan dock inte svära på årtal men jag kommer ihåg att det varit så.När jag blev medlem där 2011 så var det redan så, så vet inte vad för ändringar du menar. Det står/stod ju tydligt att man betalar minst en minimiprovision.
Jag håller med om att man inte borde kunna gå back, det tar ju verkligen bort hela poängen. Jag lägger aldrig upp något för mindre än typ 20 kr, då traskar jag hellre bort till second hand-butiken och lämnar in än lägger massa tid på att fota, mäta, väga osv. (Nu behöver man nästan aldrig väga längre, SÅ skönt!)Javisst men jag var inte medveten om ändringarna som gjorde att jag gick back på utrop 1 kr. Sålde på Tradera för 10 år sen senast. Tycker oavsett det är ett tråkigt upplägg att man kan gå back på såld vara.
När jag blev medlem där 2011 så var det redan så, så vet inte vad för ändringar du menar. Det står/stod ju tydligt att man betalar minst en minimiprovision.
Det vet jag. Men jag tycker fortfarande att utgångspris borde ligga på 3 kr.Man kan ju välja utropspris själv …
Ja, när jag började 2011 var det minst 3 kr i provision.Är du säker? Jag vet inte när jag blev medlem men det har definitivt ändrats just det att 3 kr är minimum i avgift. Jag har för mig att det förut fanns en gräns, typ sålde det för mindre än 10 kr betalade du inget, men minns inte exakt. Förut var det lite av grejen att man la ut auktioner med start 1 kr, det gör jag aldrig nu och ser nästan aldrig någon annan göra.
På Vinted kan du inte få utebliven betalning. Köparen betalar ju direkt.Sålde något för tre veckor sedan som köparen inte betalat trots påminnelse på tradera, på mailen och på sms. Stalkade upp personen på fb för att skriva ett (vid det här laget surt) meddelande där också. Då har personen precis lagt upp ett inlägg om att hans mamma dött.
Känns ju ändå förståeligt om fokus inte är på ett par skor för 150 spänn i det läget. Men nu vet jag inte riktigt om jag ska låta det gå ett tag till eller anmäla utebliven betalning till Tradera, hur hade ni gjort?
Direkt som i att de inte kan genomföra köpet innan de betalat?På Vinted kan du inte få utebliven betalning. Köparen betalar ju direkt.
Majoriteten av affärerna sker ju helt utan kommunikation mellan köpare och säljare! Det är ju det som gör det smidigt….
Om köparen inte betalar efter påminnelsemeddelande på tradera brukar jag skicka ett vänligt sms.Sålde något för tre veckor sedan som köparen inte betalat trots påminnelse på tradera, på mailen och på sms. Stalkade upp personen på fb för att skriva ett (vid det här laget surt) meddelande där också. Då har personen precis lagt upp ett inlägg om att hans mamma dött.
Känns ju ändå förståeligt om fokus inte är på ett par skor för 150 spänn i det läget. Men nu vet jag inte riktigt om jag ska låta det gå ett tag till eller anmäla utebliven betalning till Tradera, hur hade ni gjort?
Ja, när jag började 2011 var det minst 3 kr i provision.
Det finns folk som lägger ut saker för en krona fortfarande, har sett flera de senaste veckorna.
Fast nu blev jag lite osäker, minns att jag sålde några halsband för 5 eller 15 kr, men minns inte om det drogs provision. Kommer iaf ihåg att jag fick fakturor på löjligt låga belopp nån gång, typ 4 kr eller så.
Om köparen inte betalar efter påminnelsemeddelande på tradera brukar jag skicka ett vänligt sms.
Sen blir det rapporterat för utebliven betalning.
Som någon skrev, detta är nackdelen med tradera och fördelen med Vinted.
Det finns både nackdelar och fördelar med båda plattformarna![]()
men när jag kollar hans omdömen verkar detta ha hänt flertalet gånger senaste två åren.
Många dödsfall tydligen.Att han inte betalat alltså, inte att hans mamma dött.![]()
Många och många.. Allt är relativt, jag har sålt och köpt på tradera till och från i tjugo årJa, det är lite så jag gjort nu men lite längre, skickat en vänlig påminnelse ca en gång i veckan. Känns ju som sagt som förmildrande omständigheter att personens mamma verkar ha gått bort, men när jag kollar hans omdömen verkar detta ha hänt flertalet gånger senaste två åren. Är också sjukt osugen på att lägga upp skorna igen...
Men upplever som jag skrev i ett annat inlägg detta som extremt ovanligt, har du haft många uteblivna betalningar på Tradera?
Precis, varan går inte att köpa utan att betala den direkt.Direkt som i att de inte kan genomföra köpet innan de betalat?
Tradera är ju huvudsakligen auktion så det går inte att betala innan man vunnit budgivningen. Tror jag under mina 18 år (var tvungen att kolla upp det, registrerade kontot 2007!) varit med om utebliven betalning kanske max 5 gånger, så det är verkligen inget vanligt problem.
Sker i normalfallet heller ingen personlig kommunikation mellan köpare och säljare utan budgivning, eventuell samfrakt, betalning, fraktbokning osv sker via Tradera.
Det absolut bästa numera (för onlineförsäljning generellt, inte just Tradera) är att frakten dessutom sker helt utan mänsklig interaktion.Mina närmaste postombud har så att man själv kan skriva ut fraktsedel och sen lägga paketet i en låda, alternativt använda postskåp, instabox och liknande.