Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 5

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nixehen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 004
  • Visningar Visningar 74 338

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Javisst men jag var inte medveten om ändringarna som gjorde att jag gick back på utrop 1 kr. Sålde på Tradera för 10 år sen senast. Tycker oavsett det är ett tråkigt upplägg att man kan gå back på såld vara.
När jag blev medlem där 2011 så var det redan så, så vet inte vad för ändringar du menar. Det står/stod ju tydligt att man betalar minst en minimiprovision.

När jag blev medlem där 2011 så var det redan så, så vet inte vad för ändringar du menar. Det står/stod ju tydligt att man betalar minst en minimiprovision.
Förut var det ingen provision om du sålde för 1 kr, kan dock inte svära på årtal men jag kommer ihåg att det varit så.

Jag fick ett ryck här i helgen och gick igenom lite lådor i garderoben. Rensade ur ganska mycket jeans och shorts som jag inte använt senaste typ 5 åren 🙈 idag kom en vän oväntat förbi med lite kaffe, så frågade om hon ville ha shortsen + ett par fejk skinnbyxor, hon tog allt 😅 så minus 1 byxa, 1 kjol och 4 shorts i garderoben 👍

Javisst men jag var inte medveten om ändringarna som gjorde att jag gick back på utrop 1 kr. Sålde på Tradera för 10 år sen senast. Tycker oavsett det är ett tråkigt upplägg att man kan gå back på såld vara.
Jag håller med om att man inte borde kunna gå back, det tar ju verkligen bort hela poängen. Jag lägger aldrig upp något för mindre än typ 20 kr, då traskar jag hellre bort till second hand-butiken och lämnar in än lägger massa tid på att fota, mäta, väga osv. (Nu behöver man nästan aldrig väga längre, SÅ skönt!)

Är du säker? Jag vet inte när jag blev medlem men det har definitivt ändrats just det att 3 kr är minimum i avgift. Jag har för mig att det förut fanns en gräns, typ sålde det för mindre än 10 kr betalade du inget, men minns inte exakt. Förut var det lite av grejen att man la ut auktioner med start 1 kr, det gör jag aldrig nu och ser nästan aldrig någon annan göra.

Är du säker? Jag vet inte när jag blev medlem men det har definitivt ändrats just det att 3 kr är minimum i avgift. Jag har för mig att det förut fanns en gräns, typ sålde det för mindre än 10 kr betalade du inget, men minns inte exakt. Förut var det lite av grejen att man la ut auktioner med start 1 kr, det gör jag aldrig nu och ser nästan aldrig någon annan göra.
Ja, när jag började 2011 var det minst 3 kr i provision.
Det finns folk som lägger ut saker för en krona fortfarande, har sett flera de senaste veckorna.
Fast nu blev jag lite osäker, minns att jag sålde några halsband för 5 eller 15 kr, men minns inte om det drogs provision. Kommer iaf ihåg att jag fick fakturor på löjligt låga belopp nån gång, typ 4 kr eller så.

Sålde något för tre veckor sedan som köparen inte betalat trots påminnelse på tradera, på mailen och på sms. Stalkade upp personen på fb för att skriva ett (vid det här laget surt) meddelande där också. Då har personen precis lagt upp ett inlägg om att hans mamma dött. 🙈

Känns ju ändå förståeligt om fokus inte är på ett par skor för 150 spänn i det läget. Men nu vet jag inte riktigt om jag ska låta det gå ett tag till eller anmäla utebliven betalning till Tradera, hur hade ni gjort?
På Vinted kan du inte få utebliven betalning. Köparen betalar ju direkt.
Majoriteten av affärerna sker ju helt utan kommunikation mellan köpare och säljare! Det är ju det som gör det smidigt….

På Vinted kan du inte få utebliven betalning. Köparen betalar ju direkt.
Majoriteten av affärerna sker ju helt utan kommunikation mellan köpare och säljare! Det är ju det som gör det smidigt….
Direkt som i att de inte kan genomföra köpet innan de betalat?

Tradera är ju huvudsakligen auktion så det går inte att betala innan man vunnit budgivningen. Tror jag under mina 18 år (var tvungen att kolla upp det, registrerade kontot 2007! :eek:) varit med om utebliven betalning kanske max 5 gånger, så det är verkligen inget vanligt problem.

Sker i normalfallet heller ingen personlig kommunikation mellan köpare och säljare utan budgivning, eventuell samfrakt, betalning, fraktbokning osv sker via Tradera.

Det absolut bästa numera (för onlineförsäljning generellt, inte just Tradera) är att frakten dessutom sker helt utan mänsklig interaktion. 😁 Mina närmaste postombud har så att man själv kan skriva ut fraktsedel och sen lägga paketet i en låda, alternativt använda postskåp, instabox och liknande.

Sålde något för tre veckor sedan som köparen inte betalat trots påminnelse på tradera, på mailen och på sms. Stalkade upp personen på fb för att skriva ett (vid det här laget surt) meddelande där också. Då har personen precis lagt upp ett inlägg om att hans mamma dött. 🙈

Känns ju ändå förståeligt om fokus inte är på ett par skor för 150 spänn i det läget. Men nu vet jag inte riktigt om jag ska låta det gå ett tag till eller anmäla utebliven betalning till Tradera, hur hade ni gjort?
Om köparen inte betalar efter påminnelsemeddelande på tradera brukar jag skicka ett vänligt sms.

Sen blir det rapporterat för utebliven betalning.

Som någon skrev, detta är nackdelen med tradera och fördelen med Vinted.
Det finns både nackdelar och fördelar med båda plattformarna 😊

Ja, när jag började 2011 var det minst 3 kr i provision.
Det finns folk som lägger ut saker för en krona fortfarande, har sett flera de senaste veckorna.
Fast nu blev jag lite osäker, minns att jag sålde några halsband för 5 eller 15 kr, men minns inte om det drogs provision. Kommer iaf ihåg att jag fick fakturor på löjligt låga belopp nån gång, typ 4 kr eller så.

Jag är hemma sjuk och uttråkad så jag har lagt orimligt mycket tid idag på att försöka googla detta. 😬

Det gick inte alls bra....

Förrän jag hittade Ingemars Myntblogg! 🤩🤓

Inlägget är från 2010 och enligt det (jag litar på Ingemar!) så var det gratis att sälja upp till 3 kr. Det kan ju alltså stämma att det ändrades 2011 som du säger, även om det i mitt huvud känns som att det ändrades för max ett par år sen. 🙈

Om köparen inte betalar efter påminnelsemeddelande på tradera brukar jag skicka ett vänligt sms.

Sen blir det rapporterat för utebliven betalning.

Som någon skrev, detta är nackdelen med tradera och fördelen med Vinted.
Det finns både nackdelar och fördelar med båda plattformarna 😊

Ja, det är lite så jag gjort nu men lite längre, skickat en vänlig påminnelse ca en gång i veckan. Känns ju som sagt som förmildrande omständigheter att personens mamma verkar ha gått bort, men när jag kollar hans omdömen verkar detta ha hänt flertalet gånger senaste två åren. Är också sjukt osugen på att lägga upp skorna igen...

Men upplever som jag skrev i ett annat inlägg detta som extremt ovanligt, har du haft många uteblivna betalningar på Tradera?

Ja, det är lite så jag gjort nu men lite längre, skickat en vänlig påminnelse ca en gång i veckan. Känns ju som sagt som förmildrande omständigheter att personens mamma verkar ha gått bort, men när jag kollar hans omdömen verkar detta ha hänt flertalet gånger senaste två åren. Är också sjukt osugen på att lägga upp skorna igen...

Men upplever som jag skrev i ett annat inlägg detta som extremt ovanligt, har du haft många uteblivna betalningar på Tradera?
Många och många.. Allt är relativt, jag har sålt och köpt på tradera till och från i tjugo år :p kanske 5-10 stycken totalt?

Direkt som i att de inte kan genomföra köpet innan de betalat?

Tradera är ju huvudsakligen auktion så det går inte att betala innan man vunnit budgivningen. Tror jag under mina 18 år (var tvungen att kolla upp det, registrerade kontot 2007! :eek:) varit med om utebliven betalning kanske max 5 gånger, så det är verkligen inget vanligt problem.

Sker i normalfallet heller ingen personlig kommunikation mellan köpare och säljare utan budgivning, eventuell samfrakt, betalning, fraktbokning osv sker via Tradera.

Det absolut bästa numera (för onlineförsäljning generellt, inte just Tradera) är att frakten dessutom sker helt utan mänsklig interaktion. 😁 Mina närmaste postombud har så att man själv kan skriva ut fraktsedel och sen lägga paketet i en låda, alternativt använda postskåp, instabox och liknande.
Precis, varan går inte att köpa utan att betala den direkt.

Jag köper ju mest barngrejer och billigt, så det blir inte värt det med frakten om jag inte kan köpa flera grejer från samma säljare. Även den processen är helt automatiserat med blandannat nytt fraktpriset hos Vinted. Det kan ju blivit bättre på tradera sedan jag handlade där, men då var det väldigt manuellt.

Trodde inte vi hade så mycket kläder i storlek 86, så jag har köpt en del på loppis och så. Tittade lite närmare i byrån och hoppsan! En hel låda full 🫣

Less. La ut barbiedockor med prylar som ett paket på tradera för 500kr. Får ett meddelande från en att hon vill köpa allt för 300kr. Jag svarar inte direkt då jag står illa till. Då letar människan upp mig på fb och skickar pm?! Alltså… är jag överkänslig eller är det inte lite gränslöst?! 🙈🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Autistic meltdown
  • Helt knäckt

Barn

Hund

Katt, Andra Djur