Bukefalos 28 år!

Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

B

BREA

Hej!
Nu är det så att jag ska stängsla in omkring 5 ha och behöver massor med tips!:laugh::bump:

Vad har ni för staket? Vad kostade det kronor meter? Någon bra leverantör pm mig gärna!:bow: Är det hållbart? Någon älskling som skadat sig på något oförutsett? jag vill gärna kunna växla med får i samma hagar med samma staket..fyra trådar blir det alltså vilket som..vilka trådar tycker ni är bäst? leder bäst ström, behåller elasticitet osv.

Jag hoppas att jag med er hjälp kan hitta ett så prisvärt och hållbart staket som möjligt. Alla tankar uppskattas;)

Hur jag bäst fördelar/delar av den här marken för att få minst slitage/parasiter är ochså välkommna tips.

Har en annan hage med som det gått hästar i non stopp två-tre år tillbaka(inte mina, dock förra boendes fem hästar på 2 ha), ser fin ut och inte jätte upptrampat men oroar mig lite för parasiter osv. Några tumregler/tankar? och tror ni det hjälper att släppa ut fåren där ett tag? Den vilar nu under vintern två månader.
Den här hagen ligger närmast stallet så den blir lätt smidigast att använda men är väldigt tveksam med tanke på parasiter..:crazy:

Några tankar?:):banana:
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

Jag har bytt ut alla elband och rep till tunnare eltrådar för ett par år sedan. De brister vid 100 kgs belastning ungefär. Trästolp med 7 m mellan.
Tyckte det var för mycket hagskador häromkring, dock hade jag klarat mig.

Grannen förlorade en shettis som fastnade i elrep och låg död, intrasslad runt ett bakben, i hagen på morgonen. Dödsorsak oklar, men ponnyn hade varit sjöblöt och inte tagit sig loss. Av söndrtrampade marken att döma kämpat ett längre tag. 3 elrep, bra ström och trästolp var det i den hagen.

En annans 3-åriga tillridningshäst låg död i hagen med rep runt halsen. 2 elrep, trästolp och okänt för mig hur elen var i den hagen.

Jag har gott om el på hagarna och hästarna håller sig innnanför mina tunna trådar. Skulle de fastna så sliter de såklart säkert av tråden men lär klara sig någonlunda helskinnade, förhoppningsvis.
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

Det är inte så att dessa skador kommer från ett elrep gjort i Norrköping ?

Dessa Elrep går ju inte av och orsakar stora skador skillnad på ett rep som är nylon /plast ???? vad det nu heter dessa går ju faktiskt av och blir spröda efter ett par år i sol och vind. (Även om dessa också ger skador )



Håller på Lundsbo att elstaketet ska gå av om de nu ändå ska igenom tråden .

Mia
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

Det är inte så att dessa skador kommer från ett elrep gjort i Norrköping ?

Mia
Ingen aning var de är gjorda. Visste inte ens att det finns tillverkare här :confused:
Jag vet inte var repen är tillverkade. Men jag vet att de inte brister så lätt, oavsett tillverkare.
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

Vi har elrep. Men vi har satt säkerhetsskarvar på varje sida, just för att repen lätt ska gå av om någon häst fastnar.

Säkerhetsskarvarna är konstuerade så att man nyper ihop om repet när man skarvar det. Funkar helt suveränt.

Jag sätter även skarvhylsor som jag kan skruva loss, just för att kunna sträcka på repen när de slackar av snö och is.

Har man säkerhetsskarvar tycker jag att elrep är ett bra alternativ. De har bra hållbarhet för väder och vind.

Norrland
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

jag har band, plast/trästolp (håller dock på att byta ut alla till trä) och sällan elen påslagen.. banden går av, men eftersom jag har en häst som brukar trassla in sina ben i tråden så väljer jag att nästan aldrig ha el på. för OM han skulle fastna så kommer han dö pga elen. då är det bättre att han rymmer...

slår på elen nån gång ibland om dom börjar hänga på stängslet, det räcker.
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

Jag har elrep längst upp och elband nedanför, med trästolpar. Anledningen till rep överst och tråd under är att tråden går lätt av om någon trasslar in sig. Vilket har hänt när dom sprungit och lekt och inte sett sig för. Elen är alltid på, men har haft timer som gör att den går av och på beroende när jag behöver ha den på eller av.

Jag harvar mina hagar varje vår när det är riktigt torrt och varmt ute, mina är jätteduktiga och bajjar på vissa ställen i hagarna, vilket gör att det ligger mycket just där och inte så mycket annars.

Ang slitage så är det bra dränering, ju geggigare det blir ju mera sönder går hagen. Och sen antalet hästar i hagen.
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

.

Grannen förlorade en shettis som fastnade i elrep och låg död, intrasslad runt ett bakben, i hagen på morgonen. Dödsorsak oklar, men ponnyn hade varit sjöblöt och inte tagit sig loss. Av söndrtrampade marken att döma kämpat ett längre tag. 3 elrep, bra ström och trästolp var det i den hagen.

En annans 3-åriga tillridningshäst låg död i hagen med rep runt halsen. 2 elrep, trästolp och okänt för mig hur elen var i den hagen..


så hemskt :cry::(
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

Vi har granstolp, som en gubbe i grannbyn karvat till, sen har de impregnerats nertill i nåt "olagligt" oljebad av lämpligt slag, de håller bra, men man måste kolla över ibland, om det är någon stolpe som behöver bytas.(Vi behöver mycket stolp, och det skulle varit ogörligt ekonomiskt att köpa fabriksgjorda, då granstolparna är i stort sett gratis. "Snåljåparna:crazy:")

De stolpar som vetter mot vägen är av plast från Nord***t, där vi köpt storpack och delat med en kompis. De har hållt bra i många år, och tål kyla med, utan att spricka.

Sen har vi två olika sorters trådar. En klenare nedtill och en lite tjockare upptill, så att hästarna ser att det är tråd. Sitter skarvar lite här o var, så att trådarna går av ifall nån fastnar. Kan vara runt 6 meter mellan varje stolpe. I hörnen sätter vi alltid trästolp, plaststolparna lägger sej i hörn.
På en del ställen har vi en extra tråd nertill, pga rymningsrisk från den vige shettisen som kan åla som en kommandosoldat.
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

Vi har granstolp, som en gubbe i grannbyn karvat till, sen har de impregnerats nertill i nåt "olagligt" oljebad av lämpligt slag, de håller bra, men man måste kolla över ibland, om det är någon stolpe som behöver bytas.(Vi behöver mycket stolp, och det skulle varit ogörligt ekonomiskt att köpa fabriksgjorda, då granstolparna är i stort sett gratis. "Snåljåparna:crazy:")


Varför förstöra miljön mer än nödvändigt?
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

Varför förstöra miljön mer än nödvändigt?

Dom brukar doppa stolpen i spillolja, så dom suger upp det. Vet inte om det fungerar, men jag fick rådet av lite "gubbar" att det fungerar.


Jag orkade inte ta diskussionen varför man inte bör göra det, men hade säkert fått ett svar att traktorerna läcker så mycket olja att det kvittar..
 
Sv: Hallå buke-folket!Vad tycker ni är bäst? ?hur fungerar det hos er??

Orkar inte heller diskutera det :eek:, det var ju inte miljön tråden handlade om, utan så här gör vi! Kan bara citera ovanstående talare.
 

Liknande trådar

Anläggning Så ska vi bygga hagar inom kort. Hagarna ska inhysa allt från miniatyr till halvblod. Min tanke är att det självklart ska finnas en föl...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 976
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp