Bukefalos 28 år!

Bästa staketet

MaRomer

Trådstartare
Så ska vi bygga hagar inom kort. Hagarna ska inhysa allt från miniatyr till halvblod. Min tanke är att det självklart ska finnas en föl och sjukdagar med tröstades. Övriga hagar kommer till största del bestå av ledtråd+ stolp.

Min fundering är nu. Vart hittar man de billigaste stolpen och tråden. Men samtidigt utan att tumma på kvaliteten. Eller skiljer det inget?

Tanken är att slå ner 180 stolp 30 cm. Det ger mig en stolp på 150 cm ovan mark. Sen 4 trådar. Visst borde det funka? Troligtvis kommer jag endast kunna dra tre trådar genom skogeno och kommer då välja lägre stolpar. De kommer nämligen placeras ovanpå en uppröjning, som markerar tomtgränsen.

Jag är inne på re. Tråd skär igenom allt och är svår att se. Band är snyggt när det är nytt, men tycker de går sönder lätt och blir gröna fort.

Runda eller kantiga stolpar? Skillnaden på dem i hållbarhet och pris? Hur starkt aggregat kommer behövas? Det är ca 4 hektar som ska stängslens. Men allt kommer inte ligga på el samtidigt.

Kom gärna med bilder på era staket! Tips om leverantörer osv ges via pm!
 
Sv: Bästa staketet

När du kollar el-/rep/band/tråd kolla efter så lågt ohm-tal som möjligt.

Det skiljer mycket i pris på tråden så kolla att du får så lågt omtal som möjligt för pengarna, ju lägre ohm-tal desto bättre ledningsförmåga! :)

Köper man billigaste tråden på typ H***s eller B****s så är det ett ohyggligt högt omtal, jag är jättenöjd med mina elrep. Det är 5 mm som är köpta på G****gården med lågt ohmtal, inte så billiga men fungerar toppen och är snygga. rep som är grönt och vitt :)

Brukar även binda upp plastremsor på tråden så att den syns ordentligt för både folk och fä :nailbiting:
 
Sv: Bästa staketet

Undviker rep, just för att de inte går sönder OM det behövs!

Aluminiumtråd leder ström bäst, och går av ifall någon häst fastnar. Överlag, spänn REJÄLT så att det brister om de fastnar. Slak tråd/rep/band är rent livsfarligt!

Band och rep bränner hästarna rejält....

Har själv vanlig järntråd, hårt spänd.

Upplever att det leder bättre än band/rep, då kontakten blir omedelbar
 
Sv: Bästa staketet

Jag har slagit ner stolparna mellan 50-60 cm för att de ska stå stadigt så 30 cm kommer inte att fungera. I hörnen rekommenderar jag att du köper ännu längre stolpar och slår ner dem långt och dessutom stagar dem så att hörnen verkligen håller.
 
Sv: Bästa staketet

Är den spänd går den av synnerligen lätt! Har aldrig haft problem med att den inte går av. Är dessutom lättare att skarva utan att tappa effekt. Skarvar med trådspännare, drar ut så hårt att det är som en fiolsträng

Den jag kommer att stängsla med i år har en brottstyrka på ca 80 kg. Blir lite rädd när jag ser elrep som lanseras som bra för att de har en brottstyrka på flera hundra kilo....
ALL tråd är farlig om den inte är spänd, då finns risken att hästarna trasslar in sig...
 
Sv: Bästa staketet

Jag har slagit ner stolparna mellan 50-60 cm för att de ska stå stadigt så 30 cm kommer inte att fungera.

Håller med! 30 cm är för lite!

Ska du ha trästolp så hade jag satsat på ekstolp, kantiga då.

Vi har själva A-staketet, men inte det vanliga "tjocka" med tvärslåer i plast, utan bara själva den smalare stolpen. Vi är väldigt nöjda med detta! Det har stått i 6 år nu och stolparna är fortfarande vita och fina (men det går att köpa i svart också) och vi har inte behövt göra någonting öht med staket mer än att sträcka trådarna ett par gånger.

Trådarna är ett tjockt UV-beständigt elrep köpt via A-staketet. De är skarvade här och där med små metallfästen som ska ge efter ifall en häst fastnar i staketet. Vet inte när man räknar med att få byta ut elrepet? Det har blivit lite grönt, men är fortfarande i fint skick annars och leder bra.

Trådarna går genom hål i stolparna så man slipper isolatorer. Man kan välja ifall man vill ha två eller tre trådar (eller möjligen fyra?), vi har tre och det kändes fullt tillräckligt när vi hade föl.

Köp inte ett för litet aggregat, hellre ett för längre sträcka än den ni har.
 
Sv: Bästa staketet

KL


Tack för alla tips!

*Kommer efter förslag bli hägre stolpar och slå ner minst 50 cm.
*Elrep kommer det bli, vilket kommer ge vika i skarvarna om något händer. Band är inte intressant.
*Hagar kommer byggas i skog och mark och på åkermark. Därav kommer bara vissa partier vara trä. Detta rött. Vitt smälter in för lite i omgivningen. Även huset och stallet kommer ha röda detaljer. A-staket eller liknande går därför bort.
*Ska kolla upp ek stolp. Ett helvete dock att få dit isolatorer;)
 
Sv: Bästa staketet

Och jag har byggt många hagar innan. en nu blir det på vår nya gård och då vill jag ha "riktigt" staket som är nästintill underhållsfritt i några år:)
 
Sv: Bästa staketet

*Ska kolla upp ek stolp. Ett helvete dock att få dit isolatorer;)

Skruvdragare och monteringsnyckel för isolatorer!;)

Personligen tycker jag ekstolpen är för dyra, fast klart mer miljövänliga:)

De äldsta av mina impregnerade stolpar är 25 år, och funkar än:D
 
Sv: Bästa staketet

Skruvdragare och monteringsnyckel för isolatorer!;)

Personligen tycker jag ekstolpen är för dyra, fast klart mer miljövänliga:)

De äldsta av mina impregnerade stolpar är 25 år, och funkar än:D

De var kanske "bättre" på att impregnera förut..? Och/eller att träet var bättre? För jag tycker ofta man ser tryckta stolpar som är tämligen nedgångna bara efter några år.

28 kr/stolpen tar vår "ekstolpsbonde". Vet inte hur det priset ligger i förhållande till andra (har inte kollat upp eftersom det inte varit aktuellt för vår del).
 
Sv: Bästa staketet

Jo det var de nog, mer gift med:eek:

Ja till det priset skulle inte jag heller tveka!
 
Sv: Bästa staketet

Bra att du tänkt om ang djupet :) Vi har 8:or på typ 50 cm djup och i hörnen 10:or ännu längre nedslagna. Mjuk lermark när det är blött. Runda för det var vanligast och vi hittade bäst pris på Svenska Foder med helt ok kvalite utifrån de vi tittat på.

Vi valde till slut rep eftersom det är lätt att dra om, band är jag rädd blåser bort.

Det mest välinvesterade var (måste jag erkänna såhär i efterhand, under tiden den var under utveckling var jag galen av misstro!) en stolpnedslagare sambon byggde. Jag testade att slå ner en stolpe för hand, ALDRIG I LIVET! att det hade funkat i detta hushållet (vi har skitfin plan åkermark utan sten men varken jag eller sambon vill lägga så mycket tid och slit på det).

Det bästa staketet är ändå alltid det hästen har störst respekt för och aldrig riskerar att springa in i!
 
Sv: Bästa staketet

Det mest välinvesterade var (måste jag erkänna såhär i efterhand, under tiden den var under utveckling var jag galen av misstro!) en stolpnedslagare sambon byggde.

Hur ser den ut?! *nyfiken*

Våra stolpnedslagare ser ut så här:
1) Fruns far (>100 pannor)
2) Lastaren på traktorn
3) Vi själva (men efter ett par stolpar så är jag så trött i händerna att jag knappt kan greppa en penna, frun är ngt tåligare)
4) Hyrd jordborr (500 kr/dag) + vi själva = fungerar helt OK faktiskt
 
Sv: Bästa staketet

Litet tillägg, särskilt vad gäller lerjord.

Absolut bäst är om man kan borra upp ett större hål än stolpen och fylla under och runt med grus, dränerar bort vatten från stolpen och gör att den står stadigare....

Ett jäkla jobb, men säkert bättre i längden. Har själv funderat på att göra så i hörnen, men än har det inte blivit av, förutom på hagen som f d hyresgäst byggde, då med telefonstolp i hörnen:)
 
Sv: Bästa staketet

Litet tillägg, särskilt vad gäller lerjord.

Absolut bäst är om man kan borra upp ett större hål än stolpen och fylla under och runt med grus, dränerar bort vatten från stolpen och gör att den står stadigare....

Ett jäkla jobb, men säkert bättre i längden. Har själv funderat på att göra så i hörnen, men än har det inte blivit av, förutom på hagen som f d hyresgäst byggde, då med telefonstolp i hörnen:)

Väldigt sant! Hade vi tänkt stanna här för en längre tid hade det varit väldigt aktuellt just eftersom det bara är lera.
 
Sv: Bästa staketet

Den ser ut som att man tager vad man haver :-D

Nä, precis samma modell som vanliga stolpnedslagare fast hemma gjort liksom förutom att vi inte äger någon traktor (då hade nog valet varit att trycka ner). Så grunden är en lift och den drog vi med en bil störta biten (funkar alltså här men inte om det är minsta backigt, liften är verkligen INTE terränggående :-D).
 
Sv: Bästa staketet

De tryckimpregnerade furustolparna vi haft har inte varit särskilt bra, inte hållbara och väldigt lätta att knäcka. Allra bäst har stolparna av en (ene kanske det heter?) varit men sådana går nog inte att få tag på längre till rimligt pris. Därefter kommer de av ek, som skrivet kan de vara svårt att slå i spikarna till isolatorerna men man kan ju alltid förborra om man tröttnar på att dra ut krokiga spik man försökt slå i.

Jag såg ett program på tv där de brände spetsen på stolpen så att ytskiktet förkolnades, man skall ha gjort så förr i tiden för att öka hålbarheten. Jag har inte provat själv men det verkar logiskt för träkolsbitar kan ligga väldigt länge i jord utan att brytas ned.
 
Sv: Bästa staketet

Runt 25kr/stolp är vad jag hittat hittills. Upp till 2m höga och 6cm i diameter.

Kommer använda försträckt trippelgalvaniserad järntråd, kostar ca 1kr/m. Tre rader, har inget mindre än b-ponny :) men en D som hoppar så runt 140-145cm behövs till översta tråden. Gör också grinden strrömlös i öppet läge med markkabel :)

På vintern drar jag en billig plasttråd från biltema nära översta och understa som kopplas till jorden på aggregatet, så jag har el när det är fruset och snö :D
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 936
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 343
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag börjar tappa hoppet om att nånsin kunna stängsla in mina vilddjur och vänder mig till bukeoraklet för hjälp…. Flyttade till gård...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 741
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag har precis sålt en av mina hästar då hon tyvärr inte passar just mig, och håller på och ska köpa en ny häst istället (besiktas...
Svar
13
· Visningar
1 197
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp