Bukefalos 28 år!

Bästa staketet

Sv: Bästa staketet

Annars tycker jag jordborr var helt fantastiskt faktiskt. Min far hyrde en sån nu inför att vi skulle göra vid sommarbetet och aldrig har det varit så enkelt att stängsla, väl investerade pengar!
 
Sv: Bästa staketet

Kl
Jag måste slå ett slag för aluminiumtråden. Den har extremt lågt ohm-tal, betydligt lägre än järntråd, och den är lätt, smidig och prisvärd - och går av lätt. Vi använder den på 2mm. Vi stängslade härom året 4 ha med tryckimpregnerade stolpar (8 cm på längderna, 10 i hörnen) 160 cm långa nedtryckta 45 cm, i hörnen 2 m långa nedtryckta till samma längd. På det nya har vi bara två aluminiumtrådar, tidigare tre. Vi gjorde ett noggrant förarbete där vi drog trådar mellan hörnen för att få räta linjer, stegade upp jämna avstånd (4 m) mellan alla stolpar och lade ut stolparna. Sedan hyrde vi in en granne med grävare som tryckte. Jag hade sågat av en regel i rätt längd, som jag höll intill stolpen, så tryckte vi tills de var lika långa. Vi tryckte ner 200 stolpar på 2 timmar.
Nu ska vi stängsla nytt igen, och kommer göra likadant på de stora hagarna. Vi kommer även göra en rasthage på redan hårdgjord mark. Där behöver vi troligen hyra jordborr.
 
Sv: Bästa staketet

Men hur står stolparna efter någon vinter då? Eller fyller man i i efterhand? Hela poängen trodde jag var att det undantryckta materialet höll stolpen stabil en längre tid?
 
Sv: Bästa staketet

Ja ytterligare en fördel med aluminiumtråd är att den töjer sig när den går sönder så det är enkelt att skarva ihop den!
 
Sv: Bästa staketet

Kl

Vi hade tänkt trycka ner stolpar med traktorn. Men, hälften av staketet kommer gå genom skog. Och där kommer vi inte kunna köra med traktor och jag tror inte heller vi kommer kunna trycka ner dem där. Funka jordborr även på rötter?

Isolatorer, vilka är de bästa? Som grindöppning är jag lite såld på de i "gummi" men man kan inte hänga dem i varandra. Skulle man kunna sätta dit en ögla, liknande nyckelring på dessa? Jag vet att gummit inte håller så länge. Men de är så praktiska och man slippertrådar som hamnar på marken när man ska ta in och ut hästar.
 
Sv: Bästa staketet

Jag föredrar ringisolatorer med metallkärna. Enkelt att sätta i med skruvdragare och monteringsnyckel;)

Borde funka att sätta i en ring, fast hur få fast den? Tänker du trä i den i gummit, eller?
Jag tycker dom håller förhållandevis länge, används de inte hela tiden är det ju bra att ta ner dem och förvara inne, så tappar de inte elasticiteten lika snabbt!
 
Sv: Bästa staketet

Jag tycker att de nya spiralgrindarna, som för övrigt är jättebilliga på Börjes, är bäst. De blir inte alls så där utdragna och farliga som spiralgrindarna förr blev. Och det går att haka handtagen i varandra - fast vi har valt att bara ha enkla grindar, i övertrådshöjd. Då kan man släppa handtaget och spiralen drar ihop sig och når inte marken.
 
Sv: Bästa staketet

Jag gillar dem inte. Fula och hästarna ser dem inte lika lätt som en vit grind.
 
Sv: Bästa staketet

Där sa du något. Alla hagar används ju inte året runt. Tex sommardagen. Där kan man ju ta in grindarna:)
 
Sv: Bästa staketet

Jag gillar dem inte. Fula och hästarna ser dem inte lika lätt som en vit grind.

Och...jag hade en inackordering som stod vid grinden och viftade med svansen. Gissa vad som hände när svansen hamnade på spiralen och trasslade in sig?
ALDRIG mer spiralgrind för min del!
 
Sv: Bästa staketet

De rekommenderas att INTE användas till häst, av just den anledningen.

Från försäljares sida:

Fjädergrindspaket

Fjäderns maximala längd (grindens maximala bredd) 4,5m. Ringisolator och frindisolator medföljer. Observera! Rekommenderas ej för hästar, fara för att svansen fastnar.


Visst är dom bra, men farliga för hästar.Avsedda för nöt
 
Sv: Bästa staketet

Avstånd mellan stolpar? 2m där vi har trästaket. Är det 4 m där vi har el?
 
Sv: Bästa staketet

Ja, här blåser satan ibland (band går bort för mig pga det) men staketet har vart bra hela vintern (sattes upp i oktober).
 
Sv: Bästa staketet

De rekommenderas att INTE användas till häst, av just den anledningen.

Från försäljares sida:

Fjädergrindspaket

Fjäderns maximala längd (grindens maximala bredd) 4,5m. Ringisolator och frindisolator medföljer. Observera! Rekommenderas ej för hästar, fara för att svansen fastnar.


Visst är dom bra, men farliga för hästar.Avsedda för nöt

EXAKT! Aldrig fjädergrind till häst! Mycket bättre med E-line grindarna istället, de fjädrar också men hästarna kan inte fastna.. Huu.. jag har varit med om en häst som fick tas bort pga av att den fastnat i en fjädergrind och fått panik. Blir förbannad när jag ser att ex.vis Hööks fortfarande säljer dom! :mad:
 
Sv: Bästa staketet

Kl
Isolatorer, vilka är de bästa? Som grindöppning är jag lite såld på de i "gummi" men man kan inte hänga dem i varandra. Skulle man kunna sätta dit en ögla, liknande nyckelring på dessa? Jag vet att gummit inte håller så länge. Men de är så praktiska och man slippertrådar som hamnar på marken när man ska ta in och ut hästar.

Nu är jag inte helt säker på vilka du menar, men vi har haft grind med någon typ av gummiband. Då borrade vi ett hål längst ner på det övre handtaget så man kunde fäste det undre handtaget i den när man öppnar.
Hmm, kluddigt förklarat kanske...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 936
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 343
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag börjar tappa hoppet om att nånsin kunna stängsla in mina vilddjur och vänder mig till bukeoraklet för hjälp…. Flyttade till gård...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 745
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag har precis sålt en av mina hästar då hon tyvärr inte passar just mig, och håller på och ska köpa en ny häst istället (besiktas...
Svar
13
· Visningar
1 197
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp