hålla huvudet uppe

wizo

Trådstartare
Jag har funderat på vad man kan göra för att undvika att hästen drar ner huvudet när småbarn rider. Jag har några shettisar som gärna går och tar sig en tugga gräs när ungarna ska rida dressyr på banan:angel: . Det är så jobbigt för då tappar dom greppet och hästen stannar. Så måste dom börja om. Dra upp huvudet, skänkla fram hästen och sen ta tyglarna + att få dom lika långa igen...suck. Och sen 2 sekunder senare samma sak;)

Har ni några tipps på några typ hjälptyglar eller något som gör att hästen inte kan få ner huvudet så lånt? Vill ju inte gärna köpa munkorgar till dom:D

Om ni har några bilder på något som kan funka så vore det bra för jag e helt kass på såna där hjälpgrejer. Inte vad jag brukar behöva liksom...

Sv: hålla huvudet uppe

tag ett balasnöre bind en liten karbinhake i bägge ändar, sätt ena haken i bettringen trä snöret genom öglan i pannbandet och sedan fäster du andra karbinkaken i den lilla öglan i sadeln som är att fästa förbygel/brösta med.

Snöret ska vara så långt att ponnyn kan ta ner nosen i framknähöjd men inte längre ner. Då tror den att det är barnet som håller upp huvudet. Balsnöret är såpass tunnt att det går av om ponnyn skulle fastna men tillräckligt starkt att hindra den från att beta gräs....

/KT

Hööks har en s.k "grästygel".
Kanske något värt att spana in?

Jag tror snarare på att det är drivningen som behöver bli starkare. Kan vara svårt för barn, men jag har tränat barn på shettis och inte haft några problem med gräsätning så snart de börjat driva ordentligt och fått ponnyn att förstå att den ska arbeta och att det är KUL! Det går, hoppas det fungerar för dig också! :)

drivninen är det inget fel på. Har aldrig sätt en piggare shettis. Hon liksom skrittar på riktigt snabbt och ibland småtravar och sen bara kör ner huvudet. Men tack allafall.

jätte bra tipps från er alla. :banana: ska genast kolla hööks vad det var för tygel du menade där annars plocka ihop lita balsnören. Vad paff hon kommer bli när ungarna rider:)

funkar också att ta ett bar bakbenssnören från ett täcke o sätta fast fram i hakarna i sadlen o sen genom pannbandet o ner i bettet, som med balsnöret fast på bakbensnörena är det ju redan hakar!

Det här med grästygel är jätte bra, funkade på min gammla shettis också, och jag vet , DOM GILLAR MAT ;)

Vi tog två kaninkoppel som råkade vara i närheten och knäppte i bettringarna och sen knöt i ringen i sadeln, tog inte vägen genom pannbandet och vi spände absolut inte in, han fick mulen nedanför framknäna men dock inte till gräset!!!!
Sen efter ett tag kunda vi ta bort det för då hade han lärt sej.

Liknande trådar

Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar... 2
Svar
20
· Visningar
2 525
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 353
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens hopplektioner börjar med markarbete, och det var dags för en markarbeteslektion. Jag stod trevligt nog uppskriven på Laroko...
Svar
0
· Visningar
295
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka