Bukefalos 28 år!

Hålla in explosiv häst utan ont?

Kristinchen

Trådstartare
Jag rider på ridskola sedan 6 månader och är alltså långt ifrån rutinerad, men bälgar i mig ridteori från tidningar och böcker. Med den senaste hästen jag rider (4 gånger, sedan byte) har jag dock ett nytt problem. För en gångs skull är det här en häst med härlig framåtbjudning. Han vill dock forsa iväg så väldigt i galoppen att jag får arbeta helt maniskt på att hålla in honom, vilket resulterar i att jag får väldigt ont i händerna, framför allt höger.

För dem som nu genast tänker "ja, men tänk då på hur det känns för hästen!!!" - ja visst, jag tänker på honom också, därför behöver jag hjälp.

Ridläraren hojtar mest "du måste hålla in honom", och det vet jag också, men jag behöver få mer konkreta råd HUR. Jag ger korta små förhållningar, följda av eftergifter, men får inte jättemycket svar. Jag lägger volter, och det hjälpte en del senast. Ett annat problem är dock att vi är 10 pers i en ganska liten manege, så det är svårt att hinna koncentrera sig på just övningarna i fråga, istället för att slippa krocka med andra nybörjarryttare vars hästar bryter av galoppen och allt vad det är.

Hur skall jag göra? Och under tiden som jag jobbar på detta, har ni några quick-fix-lösningar på hur man kan se till att inte ha ett ringfinger med skavsår och blåmärken? Kan knappt böja på fingrarna dagen efter. Har förstås handskar, men det räcker inte.
 
Sv: Hålla in explosiv häst utan ont?

Säg till din ridlärare att du behöver mer konkreta tips!

Sen allmänt, kom ihåg att "ställa in" känsligheten för dina hjälper från början av passet, så att du inte väntar till galoppen, bara för att det är där du upplever mest problem. Väl i galoppen brukar ju de bästa sprången vara de första, bryt av till trav eller kanske tom skritt när den ger sig iväg och sen ny fattning, osv hela tiden!
 
Sv: Hålla in explosiv häst utan ont?

Du kan också prova att fatta galoppen från skritt. Om hästen är så het kan det väldigt lätt bli springigt när man fattar från trav. Tror inte att du behöver bekymra dig om att vara i vägen för de andra, då det endast på sin höjd rör sig om ett par skrittsteg.

Men som sagt: be ridläraren om råd. Du är ju kund och betalar för att lära dig rida, då ska ridläraren kunna ge dig den servicen att hjälpa dig med den heta hästen.
 
Sv: Hålla in explosiv häst utan ont?

Tycker du fick jättebra tips av svaren ovan :)

Tänk också på att försöka sitta så djupt du kan, och som du skrev att du redan gör - tar i tygeln, ger efter, tar igen, ge efter - fortsätt så, men testa att göra det med bara yttertygeln. Hästen är mycket starkare och får lättare övertaget om du försöker hålla in den med båda tyglarna än om du använder ''ta och ge''-tygeltagen på bara yttertygeln. Håll ändå i innertygel, men håll den stilla. Yttertygeln bromsar effektivare än båda tyglarna. :)

För att inte få ont i handen, kan det hjälpa om du försöker rida med mjuk hand trots att du håller in hästen; slappna av ända från axlarna, sänk axlarna och föreställ dig att du håller en fjäril i handen; håll inte i tygeln så hårt att fjärilen mosas, men inte heller så löst att fjärilen flyger iväg. Ju mer du spänner dig, desto mer spänner sig hästen, det blir en dragkamp som slutar i krampaktiga fingrar. Håller du emot, håller hästen emot. Försök istället ha en mjuk hand med rörliga fingrar, så slipper du dragkampen. Det är inte alls lätt, jag vet, har också varit med om att vara tvungen att typ bända loss fingrarna från tygeln :P Men det går :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hålla in explosiv häst utan ont?

Låter mer som att hästen borde få en chans med utbildning från grunden. Hästen behöver lära sig att ta halvhalter och att lyssna, lydnadsträning helt enkelt. Och då kanske börja i de långsammare gångarterna... Känns inte som ett problem man löser i galoppen som ridskoleryttare.

Det jag sett som en fördel på min egna häst som gärna vill rusa iväg i galoppen är en övning där man travar på volt och hästen är lösgjord och "med på noterna", mycket lätt tygelkontakt gärna "lös". I första kurvan på kortsidan ger man innertygeln och fattar galopp, så fort hästen tagit galoppen så styr man in på volten igen och gör den mindre tills hästen inte klarar hålla galoppen och fortsätter jobba i trav med fokus på lösgjordhet och god kommunikation. Man bromsar alltså inte med båda tyglar utan med halvhalter på innertygeln bromsar hästen för att den inte klarar galoppen på liten volt. De lär sig tillslut att bryta av för bara innertygel. Det blir en finare variant av en one-rein-stop och man får inte en dragkamp. Hästen ges inte möjlighet att hänga i handen utan måste bära sig själv tack vare att man har lite längre tygel.

Jag är glad att ha egna hästar som jag långsiktigt kan jobba med. Det fanns en tid då vi nyss köpt hästen jag nämnde då jag fick "hålla så hårt" i tygeln att jag slutade rida honom för det fick mig att må så dåligt. Jag fick ont i händerna o då är något fel... Med god träning (och åtgärdande av de tandfel hästen hade) så har lydnaden blivit tiofalt bättre och hästen är mjuk och trevlig. Tar halvhalter med sätet och hamnar inte i "försvarställning" så fort man tar i tygeln. Men vi har börjat med lydnaden i skritt och arbetat oss uppåt.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: Solis
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 659
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp