Hålla växter vid liv i 2 veckor utan vattning?

iNHALE

Trådstartare
I sommar ska jag åka iväg under 2 veckor och jag funderar på vad det finns för alternativ för att hålla mina växter vid liv utan att behöva hitta en person som kan komma och vattna. De flesta växterna är lättskötta växter som tål att torka lite utan att dö av helt (dvs växter som är bra för oss som tom kan döda kaktusar), men det är ändå två veckor som de ska stå utan vattning på sommaren när det är risk att det blir rätt varmt.

Tror ni det kan funka att vattna rikligt precis innan man åker, och sedan låta växterna stå mörkt och svalt i badrummet tills jag kommer tillbaka?
 
@iNHALE: Kapillärmatta är din vän. Lägg den på en bricka, ugnsplåt eller direkt på diskbänken och låt kanten av mattan hänga ner i vasken som du fyllt med vatten.

12047.jpg

Jag köpte en nyligen på Clas Ohlson.
 
Det där såg smart ut. Hur funkar det med växter där rötterna inte når botten på krukan? Har en liten dvärgros som står i en hög, smal och djup kruka, kommer fukten upp tillräckligt där eller ska man kanske sätta den i ett eget litet vattenbad så att vattnet "tvingas" in i botten på den?
 
Det där såg smart ut. Hur funkar det med växter där rötterna inte når botten på krukan? Har en liten dvärgros som står i en hög, smal och djup kruka, kommer fukten upp tillräckligt där eller ska man kanske sätta den i ett eget litet vattenbad så att vattnet "tvingas" in i botten på den?

Så länge jorden når ner i krukans botten kommer jorden i hela krukan att vara fuktig (så länge det finns vatten). Kapillärkraften @work :up:

Mina förodlingslådor är konstruerade så att de står på en kapillärmatta på en vattentank så det är jättelätt att hålla dem jämnt fuktiga:

12751222_1124047920968493_169666744_n.jpg
 
Så länge jorden når ner i krukans botten kommer jorden i hela krukan att vara fuktig (så länge det finns vatten). Kapillärkraften @work :up:

Mina förodlingslådor är konstruerade så att de står på en kapillärmatta på en vattentank så det är jättelätt att hålla dem jämnt fuktiga.
Super, får införskaffa ett par sådana och hoppas att alla krukorna får plats på diskbänken. Den enda växten jag inte oroar mig för är min svärmorstunga. Den har inte blivit vattnad på en månad men är ändå grönare än någonsin.
 
Super, får införskaffa ett par sådana och hoppas att alla krukorna får plats på diskbänken. Den enda växten jag inte oroar mig för är min svärmorstunga. Den har inte blivit vattnad på en månad men är ändå grönare än någonsin.

Jag ställer ut alla inneväxter långt inne i min syrenhäck i början av sommaren. Någon gång går jag förbi och strilar över med stora vattenkanna men daggen på natten och enstaka regn räcker oftast, det kan faktiskt blir för blött. Helt arbetsbesparande och växterna bli otroligt fina. Jag sätter om dem utomhus innan jag tar in dem på hösten. Har en enorm svärmorstunga.
 
Jag ställer ut alla inneväxter långt inne i min syrenhäck i början av sommaren. Någon gång går jag förbi och strilar över med stora vattenkanna men daggen på natten och enstaka regn räcker oftast, det kan faktiskt blir för blött. Helt arbetsbesparande och växterna bli otroligt fina. Jag sätter om dem utomhus innan jag tar in dem på hösten. Har en enorm svärmorstunga.
Jag hade gjort det om jag kunnat. Tyvärr är min uteplats helt bar, har extrem förmiddagssol och alla växter man har stående där på sommaren måste kunna motstå solen annars bränns bladen tills de blir svarta. Dessutom vågar jag inte sätta ut mina växter där och sedan sticka iväg. Uteplatsen är "öppen" ut mot parkeringen med bara en halvmeter hög betongkantad rabatt. Vill inte riskera att någon är där och plockar på sig mina krukor medan jag är borta.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Följdfråga: måste det vara pet? Skulle det funka med glasflaskor? Snyggare...
Nej, det måste inte vara pet. Jag tycker att det är bättre med glasflaskor, för de har ofta längre och smalare hals. Det gör att det är lättare att få ner dem i jorden. Men det kräver förstås att det är hyfsat mycket tyngd i krukan, så att flaskan inte välter hela arrangemanget.

(De där vanliga ciderflaskorna i mataffären har perfekt hals.)
 
Jag hakar på med en relaterad fråga:
Om man inte har tillträde till lägenheten på ca 2-3 månader och har ungefär 60 krukväxter av olika sort.
Det är stambyte och totalrenovering på gång, så inget kök och inget badrum, Inga växter i fönster och inget får stå i vägen.

Hur kan man göra då?

En del växter kommer flytta med oss, mina fina klockmalvor, hibiskusen och kaffeodlingen. Några kommer få vandra vidare till soptunnan (:nailbiting::nailbiting:) och några omplaceras.
Men resten, en massa pelargoner, ampelliljor, orkidéer och andra saker.

Bevattningsmatta vore ju bra men hur löser jag det utan diskbänk och med parkettgolv?

Plötsligt känns renoveringen bara jobbig..
 
@sthu: Någon form av stora baljor kanske?

Jaa jag var lite inne på det.. Stora murbruksbaljor har vi ju i stallet så de borde jag kunna använda.
Det är inte förrän efter semestern de ska börja så jag har ju lite tid att testa och planera.

Å nej just det! Balkongen :nailbiting: alla växter som bor där! Hmm.. Mycket av det kan jag nog flytta ut på friland i stallet istället..

Nej nu får jag nog ta och gå igenom min djungel och se vad som kan omplaceras och vad som ska sparas. Om inte annat har jag en anledning att bygga en ny djungel till hösten :D
 
Jag hakar på med en relaterad fråga:
Om man inte har tillträde till lägenheten på ca 2-3 månader och har ungefär 60 krukväxter av olika sort.
Det är stambyte och totalrenovering på gång, så inget kök och inget badrum, Inga växter i fönster och inget får stå i vägen.

Hur kan man göra då?

En del växter kommer flytta med oss, mina fina klockmalvor, hibiskusen och kaffeodlingen. Några kommer få vandra vidare till soptunnan (:nailbiting::nailbiting:) och några omplaceras.
Men resten, en massa pelargoner, ampelliljor, orkidéer och andra saker.

Bevattningsmatta vore ju bra men hur löser jag det utan diskbänk och med parkettgolv?

Plötsligt känns renoveringen bara jobbig..
Lämna ut på foder till dina vänner :)
 
@athena_arabians jag har försökt snura runt på Clas O och letat, även sökt på friord men hittar inte alls.
Heter det verkligen Kapillärmatta ??

/hallonsaft var få ynkliga växter behöver hjälp och stöd för att frodas.:o
 
@athena_arabians jag har försökt snura runt på Clas O och letat, även sökt på friord men hittar inte alls.
Heter det verkligen Kapillärmatta ??

/hallonsaft var få ynkliga växter behöver hjälp och stöd för att frodas.:o

Droppvattnare är suveräna att ha om dom behöver växa till sig :D

När jag åker på semester ( och till vardags även i sonens grotta ) så får växterna massor med sådana och så länge jag ser till att flaskorna är fulla med vatten och gärna flera så är växterna glada, gröna och vackra.

Sådana finns för en struntsumma på Jula :love:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 871
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 136
Senast: Trissa
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 649
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp