Hållbarhet på skydden?

alazzi

Trådstartare
Hur länge har olika skydd hållit vid daglig användning och tvätt vid behov?

Är så less på mina Professional Choice skydd. De skyddar otroligt bra men jag tycker att kardborrebanden går sönder för snabbt. Ca 1 år vid daglig användning och sen är det alltid något av de undre kardborrebanden som helt går av. Men det kanske inte är ett dugg bättre med övriga skydd på marknaden?

Och har men en uppsättning runt om så handlar det ju om flera tusen i utgift varje år.

Hur upplever du att hållbarheten är på dina skydd? Märke och pris? Om det nu finns något samband.

Sv: Hållbarhet på skydden?

Tråkigt att de går i sönder så fort. Har funderat på ett par sådana eftersom mitt första par från hööks inte höll särskilt länge, och det andra paret av annan model inte sitter lika bra.

Par nr 1: Hööks benskydd i neopren, 229 kr. Höll ca 3 månader.
Hon stryker sig på bakbanen och lyckades ta hål på dem trots att hon inte har bakskor. (Kan också ha varit under ett av de anfall när benen var överallt och ingen annan ville va på banan...)

Par nr 2: Equi-guard, 275 kr. Är fortfarande i fint skick.

Har inte provat att tvätta något av paren. Hänger de bara till tork och borstar sen.

De skydd jag haft:
Equigard från hööks-Bra skydd och passform, men ganska dålig hållbarhet, blir fula och sömmarna spricker
OlympicBra passform och skydd, har hållt i evigheter (fick med dom till pållen) Ser nya ut efter tvätt, dock ganska tråkigt utseende (helt svarta och väldigt standard)
Pro HampaBra passform och skydd, lite roligt utseende, men gillar verlkligen inte bakskydden (använder bara dom fram) Ser som nya ut efter tvätt, inte en söm har spruckit
Eskadron Favoriterna! Har ett par vita läderdamasker, väldigt snygga och med bra passform och kvalité-har hållt läääänge
Har oxå ett par klassiska senskydd+kotskydd, ganska nya, men passformen och utseendet är :bow: än så länge

Har ett par "stödskydd" från eskadron som verkligen är kanon! (såna som går ner över kotan, liknar proffessionals choice).
Har haft dem i 4-5 år och de är fortfarande som nya, kardborren är lika bra som första dagen, inte en skråma på dem och de har behållt formen! Inte dagligen använda men mycket använda, även i hagen en kort period. Superskydd!

Vet dock inte om exakt dem tillverkas längre... men gör de det kan jag verkligen rekommendera dem!

Hööks:Mina är väl ca 3 år och dom håller fortfarande,passformen är ok.Dom känns dock inte riktigt rejäla och starka.Jag har både senskydd+kotskydd.
Pro Hampa:Fick med nya hästen,passformen tycker jag är jätte bra,hållbarheten tror jag också är bra,dessa är väl 1-2 år gamla.Bra skydd för pengarna!
Norton:Bra skydd ,ca 3 år gamla,passformen är kanske inte den bästa men helt ok.Dom är mer rejäla och starka än hööks.Lite tråkiga och fula.
Eskadron flexisoft:Köpte dessa i falsterbo och jag älskar dom!Bra passform och starka och rejäla!Sen är det bra med den lilla mjuka "flärpen" högst upp,det är ju bra för senan!Bakskydden är extra höga så dom skyddar lite mer!Dock var dessa dyra,ca 1000kr betalade jag.Vet inte om jag kan säga att dom är värda det priset,det tycker jag inga benskydd är men om jag skulle köpt ett par till så skulle jag köpt dessa!

Senskydd, strykkappor:
Fick med ett par Eskadron med pållen när jag köpte honom. Då var de ca 2 år gammla. Efter ännu 1 år hos mig var det dags för nya...
De var så slitna så de var alldeles mjuka och nästan hål på.
Annars mkt nöjd med passform.

Köpte nya i våras, Hampa pro, än så länge mkt nöjd, mjuka längst upp och nere så de är snälla mot senan, bra passform och blir som nya i tvätt..
Får se hur länge de håller..

Snabbandage:
Har ett par begagnade väl använda från equi-gard.
Mkt bra kvalitet!!!

Prova att sy fast ny kardborre på den befintliga som är slut, det borde inte bli så dyrt.
I många tygaffärer behöver man inte köpa båda sidorna av kardborrebandet, utan man kan välja om man vill ha den luddiga eller den fastnande sidan. De breda brukar kosta ca 30-40kr/meter och det är inte svårt att sy fast.
När den påsydda är slut så sprättar du upp stygnen och sätter dit nya igen.

Jo, det är ju bara bandet som går av. Det bör ju gå att fixa tycker jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 720
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 325
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka