Sv: Hållbart trevligt träns (pris oviktigt)
BeastieBabe skrev:
tack för alla svar.. men är det någon som har ett tips på vad man ska kolla på på ett träns, tex. hur ser man om sömmarna är bra? ska dom vara grova, osynliga, dubbelsydda? och läder i bra kvalitet hur ser/känner man att det är bra? torrt? stelt? glansigt? matt? fettigt?
Om det känns trevligt och mjukt att hålla.:smirk: Sen ska sömmarna inte vara grova, inga sprickor (små) på baksidan, som man kan se på billigt läder, slät, fin yta. JAg tror du märker det själv om du tittar på träns och jämför. Men allla dyra är inte bra, så titta och var kritisk.
Känn noga på lädret. Det ska kännas behagligt. Bässta sättet är nog att gå in i en ridsportaffär med många olika märken och känna och jämföra.
Jag har haft ett träns i 18 år, dyrt engelskt, och det håller än, trots att hästen jag köpte det till inte finns längre.
Men jag har också billiga träns som har hängt med en massa år, bara man sköter dem så blir de mjuka och fina. Men de är torra i lädret från början och kan lätt spricka utan noggrann smörjning och sömmarna är sämre. MEn med skötsel håller de också, som andra har sagt ovan. Det är bara det att känslan från början är annorlunda, innan de är mjuka och behandlade. OCh vissa riktigt billiga blir aldrig trevliga, bara töjs och ser ser "skrynkliga" ut i lädret.
Själv skulle jag nog hellre köpa ett begagnat märkesträns för samma pris som ett nytt billigt.