håller inte dagens hästtransporter?

vinkelina

Trådstartare
Funderar på att köpa en egen transport. Boggi är ett krav. samt att den är fullstor, dvs två hästars

Men blir lite förvånad då jag tittar runt. Många, även mer kända märken har en max lastvikt på mellan 500 och 800 kg, trots att de fyller alla mina krav.

Tål inte en transport att man lastar två fullstora hästar i den?

Sv: håller inte dagens hästtransporter?

Det är få transporter som du får lov att lasta två stora hästar i idag, tyvärr.

Det är lite konstigt kan man ju tycka, det är samma med B-kortsbilarna - en häst med packning eller två hästar utan packning. Om man ska vara laglig.

Det kan väl ändå inte stämma. Många större transporter väger ju runt 1 000 kg om mitt minne stämmer. Du kan ju då ofta välja totalvikt själv och sätter du t.ex. 1 900 kg så har du ju en lastvikt på 900 kg. (Om jag inte missförstår din fråga.)
Kollar du nytt eller begagnat? Har du B- eller BE-kort? Vad har du för dragbil?

söker begagnat, och är inte så insatt i hur man klassar vagnarna. vet att man kan få dem upp och nerklassader

Men hittar bla värmlandsvag där de står max lastning 870 kg eller nått liknade

Men det avgörande i frågan är ju vad du har för bil och vad du får dra med den. Det måste ju vara utgångspunkten.
T.ex. Ume har generellt sett en tämligen låg vikt på släpet och därmed en högre lastvikt.

Men det har väl med totalvikten på släpet att göra? Det är ju ofta bilen som inte får dra så mycket (på b - kort) därför sätter man en lägre lastvikt på släpet. Samma släp hade kanske fått ta mer lastvikt om det dragits av en annan bil och föraren har rätt körkort.

Vi köpte ett nytt släp i september. Ett Thule Royal. Totalvikt på 1990 kg och lastvikt 1170 kg. E-kort behövs dock självklart.

Det har även till viss del att göra med axlarna. Tex den enklaste bojen kan bara vägas upp till 1600 kg. Många går bara att väga upp till 2000kg vissa till 2500 och några enstaka upp till 3500.

Det är inte helt enkelt att hitta en transport där man helt lagligt kan köra två stora hästar i. Många transporter är hyffsad tunga och väger runt 900 kg om man väger dom på ett korrekt sätt.

För att helt lagligt köra två stora halvblod så borde man ha en lastvikt på iallafall 1200 kg.

Mvh

Tora

körkort och bil kommer inte att spela nån roll om vi säger så, eller är tvungen att köpa ny bil nu oxå så kommer att ta en med bra dragegenskaper, samt att bara jag får tummen ur ändan skall köra upp för E-kort

oki, men då vet jag i alla fall vad jag skall titta på för maxvikt, gissade nog på att de måste ligga på 1000+ kg

Jo jag förstår att det även skiljer mellan släpen, skrev kanske lite otydligt :)

Men menade bara att man inte bara kan titta på släpet utan måste se på helheten.

Maxvikt = totalvikt? 1000 kg+ totalvikt är ju ingenting. Det går nog inte att hitta något under 1000 kg totalvikt.

Vårt Boj Classic har totalvikt 2100 kg, tjänstevikt 840 kg.

Vet inte vilka regler för körkort som finns i Finland, du har nog bättre koll.

nu skrev ju jag lite tokigt, mena ju försåss maxlastvikt på 1000 + kg (totalvikten ligger väl på närmar 2000 kg då)

är ganska sipla regler här, du får dra 750 kg på vanligt B kort, alt att släpet väger mindre än bilens totalmassa, dock får inte ekipaget totalt väga över 3500 kg så det är en ganska ovanlig kombination. Här bör man dock ta hänsyn till vad bilen får dra. för de får ju inte överskridas.

Men annars är de nog så att allt över 750 kg så får man ta lilla E som de heter här (E är långtradare)

Men det du skriver "alt att släpet väger mindre än bilens totalmassa, max 3500 kg" (tågvikt) är ju samma som gäller här i Sverige.

Men annars är de nog så att allt över 750 kg så får man ta lilla E som de heter här (E är långtradare)

Jag antar att du menar att "Lilla E" = personbil/lätt lastbil med tungt släp
"Stora E" skulle i så fall vara = Lastbil (tung då)/Buss med tungt släp.

C = tung lastbil
D = Buss

Och i så fall är det samma regler som i Sverige.

Tyvärr verkar många tro att om man har lastbilskort så är det bara att koppla, lasta och köra. Men för att få köra personbil med tungt släp så är det bokstäverna BE som gäller på körkortet.

Med rätt bil så får jag lasta 1200kg i mitt släp (jag har E-behörighet) Det är ett -09 Thiel-släp

Nja så svårt är det inte, dock har ju många vägt ner sina transporter för att köra laglig så utbudet av begagnade kanske inte är så stort.... Men kolla man på nya transporter är det många som kan lastas tungt.

Jag har en Böckmann Big Champion, den får lasta två fullstora hästar (1410 kg lastvikt, 2400 totaltvikt). Krävs givetvis stor och stark dragbil samt BE kort. :)

nja CE går bra också, men då får man automatiskt BE på körkortet ändå.

Dvs kör man långtradare (lasbil m släp) lagligt är det bara att "koppla, lasta och köra" för då har man även BE.

När jag letade släp för ett par månader sedan märkte jag att det fanns två olika typer, de som kunde ha totalvikt på max 1600kg, och de som kunde ha högre totalvikt. Detta beroende på vilken typ av axlar som satt på (enligt vad en ÅF förklarade för mig). Det gjorde att vi bestämde oss för att avvakta och om inget lämpligt släp dök upp innan årsskiftet så skulle vi beställa ett helt nytt Thule Royal i samband med Gbg Horse Show. Bara några veckor efter det beslutet hittade vi ett begagnat släp som uppfyller alla mina önskemål, och jag är numera ägare till en Startrailer XR3000. Totalvikt 1990kg, tjänstevikt 900kg, maxlast 1090kg. Att jag sedan fick släpet till ett riktigt bra pris gör mig bara ännu mer nöjd :D

Drar med en Saab 9-5 diesel (och givetvis krävs det BE-behörighet för den kombinationen)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 007
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har... 2
Svar
23
· Visningar
2 677
Senast: Digbil
·
Utrustning Ska köpa en nyare begagnad transport och vill göra ett bra val. Själva transporten ska vara liten och lätt och kunna lasta två...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: Bison
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka