Hålligång för kanin?

Sasse

Trådstartare
Jag har nog världens lataste kanin :p

När hon är i buren så sover/äter hon, och när hon väl får komma ut och skutta, ja vad tror ni hon gör då? Jo, lägger sig och sover! :grin: Alternativt biter sönder möbler/tapeter.

Så nu undrar jag hur jag kan få igång henne? Snart är det väl så pass varmt att jag kan ha henne ute kortare turer i trädgården, men för tillfället är det lite kyligt och snö..

Vad kan man göra inomhus? Vad gör ni med era kaniner? Jag lägger ut en boll ibland som hon rullar runt med en stund, innan hon går och lägger sig igen.. Kaninhoppning är väl egentligen inte ett alternativ, såvida ingen kan lära mig att lära min kanin att hoppa. Hon är sååå värdelös, t.om att hoppa över "tappen" till kaninburen är en kamp :angel: ;)

Så vad kan jag göra? Behöver lite tips. :)
 
Sv: Hålligång för kanin?

Vilka tider har du henne ute? Mina är ute och skuttar fritt 12- 14 timmar per dag, från kanske 8 på morronen till 12 på kvällen. De är aktiva på morgonen och kvällen, men sover flera timmar mitt på dagen, gärna i soffan eller under sängen, men går emellanåt in i buren och äter innan de lägger sig igen. Tydligen en normal dygnsrytm för en kanin.

Jag kan inte påstå att jag aktiverar dem särskilt mycket, det gör de väldigt bra själva, men de sitter gärna med mig i soffan och ser på tv eller läser (jaja, knaprar då) bok på kvällarna. :)
 
Sv: Hålligång för kanin?

Tackar för svar! :)

Jag är lite avis på hur du har dina kaniner ute måste jag säga. Jag skulle gärna vilja ha med mig min kanin i soffan/sängen också, men hon använder det som en toalett så det funkar inte.


I övrigt så varierar det lite när jag har henne ute, vanligtvis eftermiddag, kväll och natt. När hon var ute denna eftermiddag/kväll så hoppade hon runt två rundor i rummet sen var det slut med det.

Kan också undra om den här stillsamheten har något med hur stort rummet hon får vara i är. Min kanin får inte vara i hela huset, utan blir mer eller mindre begränsad till badrummet/n då hon i de övriga rummen attackerar sladdar, tapeter och soffan om hon vid något tillfälle hoppar i vardagsrummet. I badrummen finns inget ömtåligt så där brukar hon få hålla till under den här årstiden.
 
Sv: Hålligång för kanin?

ang att din kanin äter på möbler/sladdar osv.
Har den tillräckligt med kvistar att gnaga på?:)

Sen undrar jag om din kanin är överviktig eller nomalviktig?
Om den är lite tjock så kan det vara anlednignen till att den mest vill sova och vila, då är det dags att banta :o
 
Sv: Hålligång för kanin?

Jag har halvloftsäng och den kommer de inte upp i, däremot har de kissat i sängen när de varit med hem till mina föräldrar. :crazy: Där äter de dessutom på tapeterna, då det finns en massa skarvar som börjar lossna. I min lägenhet är det inte alls något problem, allt sitter mycket snyggt och prydligt, däremot äts det en del på vissa möbler, tack och lov inte de lite finare som man är rädd om.

Jag tror inte att ytan i sig spelar någon större roll, men kan du inte prova att ha henne lös på ett större utrymme nån halvtimme eller så per dag, men under uppsikt hela den stunden?
 
Sv: Hålligång för kanin?

Jag brukar ärligt talat inte ha kvistar till henne, då hon bara pillar ut dom genom gallrena.. Däremot har hon något annat hon kan gnaga på (vet dock inte vad det heter, en "stång" med mat på typ). Angående sladdarna är det inte så att hon gnager på dom direkt, utan mer tar dom med munnen och "flyttar" dom urvägen.. Men de går ju sönder ändå ;)

Sedan så ja, hon har börjat gå upp i vikt nu har jag märkt. Jag trodde det berodde på att hon inte rörde sig så mycket, men det var tydligen tvärtom då :idea: Bantningsmetod? ^^ Nej, jag får väl dra med henne till stallet lite så hon får springa av sig sin mage :p
 
Sv: Hålligång för kanin?

Jag får väl se hur det går. Nu är hon så van att hon bara får vara i badrummet så hon vågar knappt hoppa ut därifrån även om dörren står vidöppen och "välkomnar" henne ut i det stora vardagsrummet :p

Men på en halvtimme hinner hon förhoppningsvis inte äta upp något viktigt och dyrt, och om värmen kommer snart kan hon följa med till stallet som hon älskar så mycket. Där hoppar hon omkring som besatt och vilar knappt alls även om det är mitt på dagen, men än så länge känns det lite för kallt.
 
Sv: Hålligång för kanin?

Kaniner BÖR ju ha kvistar för att gnaga på. Om du sätter in en grövre pinne då? :idea: Jag märker direkt när jag missat att mina kaniner ätit upp sin pinne, då börjar de gnaga på allt de kommer åt, tapeter, sladdar, möbler, gallret osv... De mår helt enkelt inte bra att vara utan sina grenar, det märks att dem blir stressade utan.
Så JAG tror att din kanin behöver en rejäl pinne att gnaga på, då borde hon sluta äta på sånt hon inte ska äta på. En stång med mat på är inte tillräckligt, tyvärr.

Mina två niner har fri tillgång på hö, och de får dela på en liten näve med pellets 1-2 ggr / dag. De är i alldeles lagomt hull. De har ett eget rum att springa i 24 h/dygn, så de rör sig ganska mkt.
Men, jag tror att om din kanin är överviktig, så kanske det räcker med bara hö? Har för mig att jag läst på en veterinärhemsida att oftast så räcker ett bra HÖ som enda foder. :)
 
Sv: Hålligång för kanin?

Glömde ju trähuset :p

Det är rätt dock, jag har inga pinnar till henne och har inte haft på ett ganska bra tag. Däremot har hon ett trähus inne i buren som hon gått loss på några ggr, så på det sättet så har hon något "träaktigt" att bita på. Men jag kan såklart testa och se om hon vill ha någon pinne också.

Från och med i morgon hade jag tänkt börja en diet med henne - bara hö och vatten. Hennes mage krånglar nu också så det är väl bäst att inte ge henne något mer. Sedan får jag väl se hur jag ska få henne att röra sig lite mer.

Tack för hjälpen :)
 
Sv: Hålligång för kanin?

hoppas dieten går bra och att hon blir bättre i magen!
Du får hålla oss uppdaterade!


ps.
Håller tummarna att hon accepterar hö-dieten, de kan ju bli sådana finsmakare när de väl bara äter "fin" mat :p
 
Sv: Hålligång för kanin?

Hon går på hö-diet ibland själv när den övriga maten jag ger henne inte duger :p så det går säkert bra denna gången med, även om hon är ofrivillig ^^

Uppdaterar om hur det går och tackar igen för tipsen :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: Blyger
·
Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 574
Senast: Ainon
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 239
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp