Halm billigare än spån?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 815
K

klabbarparn

Hur är det... Är halm billigare än spån?
Vad är bäst att använda för sorts halm? Inte havrehalm antar jag ? :)

Sv: Halm billigare än spån?

Lite svårt att svara på vad som är billigast,för mej är det billigare med halm.Havre eller vetehalm använder jag.

Halm BRUKAR kunna vara lite billigare, sen beror det ju på vart man köper det, hur mycket du ska ha, osv. Vet att de som köper spån i vårat stall köper på pall, då blir det ju några kronors skillnad. Halmen här har skillt från 5 kr per bal till 10. Då har balarna legat på runt 10 kg, ungefär lika mkt i varje. Så det kan spela stor roll :)

Vi köper rundbalshalm för 150 kr/st. De är på flera 100 kg så det ger ett kilopris på under 1 krona, dvs ca 60 öre skulle jag tro. Det är betydligt billigare än balat spån. Havre eller vetehalm är att föredra men det är också gott så det äter hästar gärna av. Har man problem med det kan man ha råghalm istället.

Spån från en såg kan ju också vara billigt om man har nära till en sådan och kan hämta.

För mig har det blivit betydligt billigare med halm och då har jag inte kommit över någon jättebillig på något sätt. Fått köpa småbal också. Har dock lyxat till det lite genom att ha lite tunnt med spån i botten för att suga upp kisset bättre. Så totalt för två hästar under den här vintern har jag lagt 2500-3000kr i strö. Skulle jag haft dem på bara spån hade jag hamnat på upp emot 5000kr.

Vi köper rundbalshalm för 150 kr/st. De är på flera 100 kg så det ger ett kilopris på under 1 krona, dvs ca 60 öre skulle jag tro. Det är betydligt billigare än balat spån. Havre eller vetehalm är att föredra men det är också gott så det äter hästar gärna av. Har man problem med det kan man ha råghalm istället.

Spån från en såg kan ju också vara billigt om man har nära till en sådan och kan hämta.
oj det lät ju jättebilligt! Frågan är bara vart jag ska få tag i det...hm...får kolla lite:)
Funderar på havrehalmen, är det farligt om dom äter mkt av den?

Nej det brukar inte vara farligt, snarare bra för magen att ha något att tugga på.
De kan ju bli tjocka :d
Vi har vetehalm, och ett par av hästarna smaskar i sig även den med god aptit.

vi fick köpa rundbal med rågvetehalm från våran bonde för 50kr balen då han hade tagit för mycket så han inte hade plats för det=)

för oss kostar 1 (sop säck) spån 10 kr går åt ca 1/vecka altså 40 kr/mån
Halmen kostar 7 kr/bal å det går åt 1 var 3:dje dag altså 70 kr.
detta är/häst.

Jag har torv. Mycket lättare att bli av med gödseln.

Men när vi hade halm, och har i ligghallen i hagen, så är det KORN halm som gäller. När de fick havrehalm blev de ALLDELES för pigga...:crazy:

På kornhalm håller de ett jämnt lynne, ialf mina... :love:

Men dammet i spån från sågar är väl farligt?

Vi hade ett helsike med att få tag på halm. Så här gäller spån och torv. Dock inte till fölstona.

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 523
Senast: attheedge
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V