Bukefalos 28 år!

L

lisenfisen

är det farligt för en häst att äta jätte mkt halm? kan man byta ut lite av högivan mot halm till en fet häst?
 
Sv: halm

Självklart kan du göra det. Vet även många som fodrar med hösilage som även ger några kg halm för hästarnas magar ska hållas i form.

Jag har för mig att havre, rågvete och vete halm används som foder och resten som strö.
 
Sv: halm

Tänk på att hästar blir lättast feta på kraftfoder inte hö/hösilage. Så se till först att du inte ger mängder av kraftfoder innan du minskar grovfodret. För grovfodret är den största protein intaget så det inte blir brist på det.
 
Sv: halm

Nej, det är inte farligt.

Däremot så innehåller halm inget eller mycket lite protein, så räkna med halmen i foderstaten och kompensera proteinbristen som kan uppstå.

Halm innehåller ungefär hälften så mycket energi som ett normalt hö, så det kan vara en god lösning åt en fet häst. Men som sagt, man måste nästan proteinkomplettera om man inte grundar foderstaten på ett riktigt dunderhö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 770
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
732
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp