HÄLP! Min ragdoll slutar inte jama!

• Katthälsa
  • Trådstartare Trådstartare laura Palmer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 17 051
L

laura Palmer

Min snart tvååriga ragdoll-hona (innekatt) håller på att göra hela familjen tokig! :cry:

Hon jamar hela tiden (med undantag, när hon sover och äter). Och eftersom vi har en sjumånadersbäbis hemma blir hennes jamande än mer krävande när hon väcker bäbisen när han sover. Hon stiger upp vid 05:00 och börjar jama.
Hon har alltid jamat mycket men inte såhär... Det började öka när vi i somras var på semester i två veckor. Katten var då på pensionat, (fick egen rastgård både ute och inne.) När jag kom för att hämta upp henne efter två veckor började hon jama när hon hörde min röst och såg mig. Sedan var det helt galet, hon jamade c:a en gång i sekunden i bilen hem. Det fortsatte sedan hemma tills hon på kvällen var så hes att hon bara kunde väsa.
Det har blivit lite sedan dess bättre men hon jamar i princip jämt. Försöker leka och aktivera henne, kela m.m. Men inget verkar hjälpa. Försöker också leka med henne och vår bäbis samtidigt så att hon inte ska känna sig utkonkurrerad.
Vi kastrerade henne för c:a en månad sedan, då jag trodde att det var löpet som orsakade det mesta av jamet. Det verkar inte vara så.
Dessutom jamar hon fortfarande de "djupa" jamningarna som hon gjorde tidigare när hon löpte. Hon visar också upp samma löpningsbeteende, stryker sig mot saker, trycker upp svansen när man stryker över ryggen m.m.
Tidigare satte hon sig framför mig på golvet och jamade, då visade jag att hon kunde hoppa upp i mitt knä, vilket hon gjorde. Men nu hoppar hon inte upp utan sitter bara kvar och jamar.
Jamandet stressar hela familjen och situationen håller på att gå över styr... Hjälp vad ska vi göra?

Sv: HÄLP! Min ragdoll slutar inte jama!

Att stryka sig mot saker och att trycka upp svansen behöver inte vara löpbeteende. Det kan vara helt normalt kattbeteende. Det handlar om att visa tillhörighet och sätta sin doft på varandra.

Däremot kan det såklart vara så att hon löper om det blivit kvar rester av äggstockarna. Det händer ibland och då finns inget annat att göra än att kastrera henne igen. Prova att sätta henne på p-piller och se vad som händer. Upphör beteendet behöver hon kastreras igen, om inte så handlar det inte om löp.

Jag tycker rent allmänt att det låter som att hon blev orolig när hon blev bortlämnad och att hon sedan dess söker tillhörighet och närhet. Hon verkar otrygg helt enkelt. Rädd för att lämnas bort igen?

Jag har en 9-månadersbebis och en katt som löper ibland (hon ska paras) så jag förstår att du är förtvivlad. Undersök först om det kan vara så att hon har rester av äggstock kvar och om inte så får ni arbeta på tryggheten eller omplacera henne. Jag misstänker att det kan vara ett långvarigt arbete att få henne trygg och lugn.

Hej och tack för snabbt svar!

Jag uppfattar inte att hon kände sig otrygg när jag lämnade henne på pensionatet. Hon hoppade själv direkt ur transportburen och började undersöka omgivningen, hon brydde sig inte om mig alls.

Kanske blev hon otrygg med tiden, medan hon var där?

Hjälp mig gärna med hur jag kan göra för att få henne trygg, jag känner mig helt desperat...

Nu när jag nu lyfter upp henne i famnen vill hon genast gå ner. Tidigare kunde jag hålla henne hur länge som helst. Borde hon inte vilja stanna i min famn om hon är otrygg?

Ska prata med veterinären om löpningen (hörde av mig för två veckor sedan och de bad mig återkomma efter en månad.)

En kattkompis som kan aktivera henne när ni inte är där kanske? Enligt din beskrivning verkar det som hon vill ha uppmärksamhet.

Kan du inte testa sån där... heter det Feliway? En dosa i ett uttag som avger feromoner, ska fungera lugnande och öka tryggheten för katter. Har hört att det funkar jättebra för en del.

Kan du inte testa sån där... heter det Feliway? En dosa i ett uttag som avger feromoner, ska fungera lugnande och öka tryggheten för katter. Har hört att det funkar jättebra för en del.

Tack! Det låter ju som en idé jag kan testa! Är det någon annan som har provat detta?

Ja jag har testat, dock bara sprayen. Men det funkade inte. Min hane pissar ändå på saker trots sprayen.

Jag har också en ragdoll, som jamar till förbannelse... :angel: :devil:. Det är så att man funderar på om det var enda anledningen till att katten omplacerades. Inte är det några fina, "mjuka" jamanden heller, nejnej, grova skrål ska det vara så fort något inte duger! Om det är stökigt, kattlådan smutsig, hunden tjafsar, inget vatten (trots att hon nästan aldrig dricker av det :grin:) eller mat som inte duger...

Allt jam och att hon inte vill bli buren av dig trots att hon gillat det tidigare får mig att fundera på om hon kan ha ont någonstans? Fast å andra sidan borde väl det ha märkts av dig, men det var min första tanke - att det var något fel inne i kroppen.

Sedan håller jag med om att Feliway är jättebra! Min mamma har en dosa i vägguttaget och sedan hon började använda det så har honkatten slutat bajsa utanför lådan, hon är tryggare helt enkelt. Jag tror det är det som är lösningen om jamandet beror på att hon är osäker, om jamandet däremot beror på att hon är understimulerad så tror jag en kattkompis skulle vara den ultimata lösningen. Många katter har ofta stort utbyte av varandra och det blir oftast inte mer jobb eller mycket dyrare, snarare mindre jobb då man inte behöver aktivera sin ensamkatt lika ofta längre.

Jag har tyvärr inga direkta tips att ge. En kompis vars Cornish Rex hade tendens till att mjaua nattetid tog och spolade av honom (vilket gjorde att han spenderade resten av natten med att slicka sig ren) men jag vet inte om det är ngn riktigt rekommendabel lösning.

Före vi skaffade vår kattunge kollade vi på äldre katter som skulle omplaceras och då var det två st ragdoll som omplacerades av just den orsaken. Där sa ägarna att de trodde att katten ville bli utekatt men jag är tveksam till att det var hela orsaken.

Jag vill hursomhelst önska er lycka till med att lösa problemet. Det är svårt att orka med en bebis om man inte får sova p.g.a. katten.

Allt jam och att hon inte vill bli buren av dig trots att hon gillat det tidigare får mig att fundera på om hon kan ha ont någonstans? Fast å andra sidan borde väl det ha märkts av dig, men det var min första tanke - att det var något fel inne i kroppen.

Javisst.

Eller så är det matte som inte luktar som "hon ska" längre efter barnafödande och ev. amning? Kissar är känsliga för både det ena och andra.

jag har en som är 50% siames och en annan katthona som är 50% norsk skogskatt. båda dom två är väldigt pratglada utav sig. Raskatter pratar väldigt mycket mer än vanliga bondkatter även i största allmänhet.

jag har en som är 50% siames och en annan katthona som är 50% norsk skogskatt. båda dom två är väldigt pratglada utav sig. Raskatter pratar väldigt mycket mer än vanliga bondkatter även i största allmänhet.

Stämmer inte. De är personligheten det hänger på, inte rasinblandningen. Dessutom har du också bondkatter, inte raskatt. ;)

TS
Med barn i huset blir det en stoooor omställning även för en katt. Hon får kanske inte vara i barnets rum längre, dvs fler restriktioner och ändrade regler.
Det är nog det hon är orolig för. Det luktar annorlunda, reglerna är ändrade, ingenting stämmer. Ge henne tid att vänja sej, ängna tid åt BARA henne varje dag. Gossa, kela, lek, prata - visa att du bryr dej om henne med. Hon kommer att lugna sej, men det kan ta tid.

Kolla även med vet om där var några komplikationer vid kastreringen, de kan ju ha glömt nått..

raskatterna är pratgladare än andra...hade dom varit hundra% så hade dom pratat ännu mer...Läs i kattböckerna! min 3:e är en bondkatt och pratar bara när hon vill ut och vill ha mat. det är ingen bondkatt i dom andra två.

men jag har aldrig sagt att det var just därför hon jamade så mycket. Ragdoll är kända för att vara lugna så vad det är för fel vet egentligen ingen om förutom hon själv.

raskatterna är pratgladare än andra...hade dom varit hundra% så hade dom pratat ännu mer...Läs i kattböckerna! min 3:e är en bondkatt och pratar bara när hon vill ut och vill ha mat. det är ingen bondkatt i dom andra två.

Jamen då måste det ju bero på att det är så många olika raser i mina bondkatter som gör att de är väldigt pratglada. ;)

Jag har fått lära mig att katter egentligen inte kommunicerar så mycket med varandra genom att just jama, utan att det är ett sätt att anpassa sig till människans kommunikation.

Det stämmer att det är därför tamkatter jamar. Vildkatter jamar i princip aldrig.

Mina skogkatter pratar inte hela tiden, och jag har haft bondkatt som pratat mer.

Dina katter är bondkatter; alla icke renrasade katter räknas som bondkatter.

Fast det stämmer inte. Vår bondkatt är mycket, mycket pratigare än vår raskatt. Fast bondkatten är 100% bondkatt och raskatten 100% raskatt.

Sen är väl just siameser kända för att prata mycket, men det gäller just siameser, inte alla raskatter.

Jag har fått lära mig att katter egentligen inte kommunicerar så mycket med varandra genom att just jama, utan att det är ett sätt att anpassa sig till människans kommunikation.

Det tror jag också. Min teori till varför vår bondkatt är så pratig är att vi uppmuntrat henne väldigt mycket till det sen hon var liten kattunge. Pratat mycket med henne, och genast reagerat när hon försöker kommunicera verbalt med oss. Hon reagerar också väldigt tydligt på sitt namn, till exempel.

Raskatten, som vi köpte som vuxen, är inte alls lika kommunikationsbenägen verbalt. Precis när vi fick henne reagerade vi på att hon inte verkade van vid att man pratade med henne, hon fattade liksom inte att det var henne vi pratade med. Hon pratar bara när hon tycker nånting har varit dåligt. Inte när det ÄR dåligt, men efteråt. Till exempel om hon fått vara ute länge och ingen har öppnat dörren, då kommer det en lång litania om hur dåligt det var, och hur kallt och blött det var att sitta ute. (eller så tolkar vi det i alla fall).

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
23 118
Senast: Zewz
·
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 316
Senast: et_flickan
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med... 2
Svar
30
· Visningar
3 628
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år... 2
Svar
26
· Visningar
6 456
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna