halsförlängare?

K

kimpas

hej!
varför heter det halsFÖRLÄNGARE?
jag menar, den hjälper ju inte till och länger halsen, den kortar ju upp halsen!!
:confused:
 
:confused: Jaa, det har jag också alltid undrat! Jag kallar den bara för "gummisnodd" för det låter så konstigt annars
 
Har ingen aning men kanske för att den "hjälper" hästen ner med huvudet om den är någorlunda lång och hästen då tar ner och länger halsen? Ingen aning ;)
 
haha de där sista lät verkl som de passade in... hihi
 
Det beror ju på hur hårt man spänner in den :angel:

Den är ju till för att få hästen i en lägre form, dvs hästar som i vanliga fall springer med huvudet rakt upp.
 
Näe.
Det kan jag inte hålla med dom.
halsförlängaren/gummisbodden är ju en av de snällaste och mest harmlösa hjälptyglarna.
 
...om du har en tillräckligt liten häst, kanske..
De flesta stora hästar är den för kort för, och det kan aldrig bli rätt eftergift hur man än bär sig åt.
 
Min är 152, med MYCKET kort hals, och det var svårt att få den att funka bra på henne... :smirk:
 
OJ..!
Fast det beror väl lite på själva hjälptygeln också, eller hur?
Alla har väl inte samma längd?
 
Det vet jag inte? :)
Har iofs aldrig sett några storlekar i butiker... Verkar bara finnas en, eller? :confused:
 
ah, men alla butiker kanske inte har samma längd.
En annan tjej i stallet rider med halsförlängare ganska ofta, och hennes är kortare än min.

Jag rider nästan aldrig med min nu för tiden, eftrsom jag nästan bara rider barbacka :love:
 
Jaha, det kanske beror på tillverkaren, då... :)
Men jag har ändå aldrig sett nån som är tillräckligt lång för en stor häst... ;) *envis*
 
Den är utmärkt till att binda fast julgranen på biltaket :rofl:
Tror det var nån användare här på Buke som skrev det för ett tag sedan och jag måste hålla med,till det duger den bra!
 
Den är utmärkt till att binda fast julgranen på biltaket :rofl:
Tror det var nån användare här på Buke som skrev det för ett tag sedan och jag måste hålla med,till det duger den bra!

Det var SVEA som skrev den där ytterst passande beskrivningen.
Grattis Svea! Det verkar som om dina ord kommer gå in i historieböckerna! :D
 
Rätt avpassad ska den absolut inte korta halsen på hästen utan sänka nacken så att hästen går i en lång, låg form. Unghästform alltså. Därav namnet förstås.
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 033
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
354
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
987
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
998
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp