Halsförlängare

Qvistis

Trådstartare
Vill ha hjälp hur man spänner och spänner in halsförlängaren.

Gärna med bilder i steg!

Vill ej ha kommentarer om att man försör hästen med halsförlängare osv.

Jag använder den på ett bra sätt och ser till att hästen jobbar rätt och inte bjuder falskt!

Sv: Halsförlängare

Länken, eller vad det är funkar inte? iaf inte för mej...

Hur kan du arbeta hästen rätt med en halsförlängare om du inte ens vet hur den ska sitta..? :cool:

Har haft en annan variant innan gamal sort!

Men någon tog den från mig!

Och nu undrar jag hur man spänner den nya sorten (vanliga)!?

En halsförlängare sätter man över nackstycket och genom bett ringarna sedan antingen mellan frambenen eller vid sidorna på hästen runt sadelgjorden.
Halsförlängaren ska bara vara verksam när hästen tar upp huvudet högt.
Man ska alltid skritta fram utan halsförlängare och sätta på den när hästen är uppvärmd.
En halsförlängare spänner man genom att dra upp "snöret" genom spännet som sitter på mitten av halsförlängaren, denna ska sitta på nacken.
Man ska aldrig använda en halsförlängare till att dra ihop hästen utan den ska användas till att mjukt få hästen att söka sig framåt nedåt istället för att gå med huvudet bland molnen.

Nja va ett elastiskt sak med några konstiga hakar! Fick den av en gammal gubbe! Alla i mitt stall ville ha den för den var anurlunda och en dag tog nån den precis innan jag skulle flytta där i från.

Den är som vanlig halsförlängare men man spänner på annant sätt!

Jag har försökt mig på att göra en snygg bild!

25776824.jpg

Det röda är själva halsförlängaren och det gröna är knäppet. Det röda prickade är hur man kan ha dem om man fäster de vid sidan av hästen. Då sätter man fast "krokarna" i spännerna till sadelgjorden.
Om man sätter fast den mellan benen är jag osäker på hur man egentligen ska göra men den enda gång jag använde trädde jag den under gjorten och satte sedan fast krokarna i varandra.

Vid själva spännet drar man ur den elastiska tråden så att det bildas en liten ögla. Större, ju hårdare man spänner såklart.

Säg gärna ifrån om det är fel. Har som sagt bara använt det en gång själv och några gånger på ridskolan.

man ska inte fästa halsförlängaren mellan benen. Den drar ner nacken på ett obehagligt sätt och får hästen att hamna för mycket på frambenen.
Du ska fästa den i sadelgjorden såsom den prickade linjen. fäst hakarna i själva gjorden över stigbygeln :)

man kan mycket väl fästa snodden mellan frambenen. Det handlar om att vetavad man gör, när man gör det! En häst som vill krypa upp och bli kort i halsen och spänd i nacken är det super att anv. snodden på.

Vet inte om TS menar att longera eller rida med snodden, jag longerar bara...

Jag har sett flest som använder den så och därför trott att det var vanligast. Men då förstår jag att det kanske inte är bra att ha de så. :)

KL

En liten korrigering bara, halsförlängaren ska träs "utifrån o in" genom bettringarna. Dvs tvärt om vad LUENs bild visar. =)

haha men det är bra ändå Luen :)
om du inte hade gjort bilden så hade vi ju inte haft något att rätta ;)

Jag har alltid haft mellan frambenen på hästen, halsförlängaren är elastisk så hästen om den vill kan den sträcka på halsen om den vill. Halsförlängaren gör så att hästen använder bakbenen och genom de förflyttar vikten till bakbenen.

Rid en stund både före och efter utan så hästen får sträcka på sig och värma upp.

Nu måste du väl ändå skoja med oss?!

Halsförlängaren har INGENTING med bakbensaktivteten att göra. Det absolut enda halsförlängaren påverkar är HUVUDET och i viss mån halsens position. Ingenting annat. Absolut inte bakbenen.

Du säger dessutom emot dig själv när du först hävdar att hästen kan sträcka ut med halsförlängaren kopplad, och sedan i sista stycket anser att man ska rida fram och skritta av utan, för att hästen ska få sträcka på sig.

Du kan aldrig någonsin påverka bakbenen genom att spänna in huvudet. Aldrig. Någonsin.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 432
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025