Halskotpelaren

E

Ebony

Är det någon som vet hur/om man kan se på en häst att den har problem (t ex sammanväxningar eller osteochondros) i halskotpelaren? Förutom röntgen, menar jag. Jag tänker på t ex halsens form, rörelsestörningar eller spända muskler?
 
Den enda häst jag vet om som haft det fick som "nackspärr". Kunde inte ta upp huvudet och var stel i halsen. Tog ett bra tag innan det kom, och i början gick det över på kort tid. Se höll det i sig längre och längre tid.
 
Dimmiga symtom var lite ojämna rörelse, fr a bakbenen. Lite som slinger. Syntes ingenting utifrån och även vet gick bet efter den första, vanliga röntgen.
Först vid en kontraströntgen av halskotorna kunde felet ses.

LIA
 
Det behöver inte synas alls om en häst har problem med halskotpelaren.

En av mina vänner hade en häst som det var en del problem med under längre tid, bland annat var hon väldigt svår att rida in, vilket man skyllde på humör, uppfostran o liknande. (det VAR en väldigt ohanterad häst med en hel del humör, ja...)
Hästen ifråga kollades veterinärt flera gånger och även "alternativt". Efter behandling blev hon väl bättre men funkade aldrig helt tillfredsställande ändå.

Vid ett tillfälle skulle jag sko hästen (ordinarie hovis hade förhinder av nåt slag) och det var stört omöjligt att hålla upp bakbenen på hästen, hon klarade helt enkelt inte av att stå på bara ena bakbenet utan att tappa balansen :crazy:. jag frågade ägaren om hon brukade vara sån, varpå ägaren också försökte. Och nej, hon brukade inte vara sån, detta var betydligt värre än vanligt.
Hästen kördes in på klinik igen och DÅ såg veterinären direkt vad felet var. Dock ville veterinären inte uttala sig tvärsäkert förrän röntgenplåtarna även granskats av en expert, men det visade sig att det fanns en gammal skada (fraktur av nåt slag) på en av halskotorna som satt mellan bogbladen och skadan hade på något sätt akutiserats igen. Hästen hade alltså förmodligen nån nerv i kläm där och DETTA orsakade hennes balansstörningar. OCH var förmodligen roten till alla de problem som funnits tidigare också...
Och, som sagt, det syntes INGET på utsidan...
 
Knoppa din häst man och rid den totalt rak genom sits och en del hand. Manken ska finnas exakt mitt emellena händerna och halsen ska vara spikrak liksom kroppen. Götr kroppen rak först och sen halsen. Då kommer du att se att hästens hals buktar ut på vissa ställen och att det är omöjligt att få den rak för då tappar du hela hästen. Det brukar ofta vara 5:te halskotan som är låst och den hänegr ihop med en massa saker, svårighet att söka sig framåt neråt tex och att arbeta korrekt med bägge bakbenen.
 

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 412
Senast: Badger
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp