Bison

Trådstartare
Bra lr dålig idée att använda i hagen??
Jag har en liten bushäst som kan vara ganska svårfångad men bara han har grimma så är det inga problem, utan grimma leker han bara med mig, han kommer glatt fram och hälsar men när man sträcker fram grimman så drar han för att sen stanna och se om man kommer efter gör man inte det kommer han tillbaka igen osv....
Men nu till saken, han har en liten ovvana att ta av sig grimman i hagen + att jag är rädd att han ska få skav så tror ni att halsrem kan vara en bra idée??

Sv: Halsrem??

Våra spiltstående hästar har alla halsremmarna på sej i hagen på vintern...
Och ännu har ingen fått skav eller så..

Tänk på att halsremmen ska SE ut att sitta hårt åt när hästen har huvudet uppe från marken..
För när den sätter ner huvudet och betar så kommer den inte att sitta förhårt åt...

Det finns risk att hästen tappar halsremmen om den inte är tillräcklig åtdragen...

Tänk på hur pass hårt en krubbitarrem sitter, då behöver du inte oroa dig för en vanlig halsrem.

Det är oftast det folk är..och det är då hästen kan av misstag trampa på remmen och t.o.m. fastna med hoven i remmen

Jag lät helt enkelt min veterinär visa hur hårt jag skulle spänna...
Och jaa jag hade spänt för löst...

Jag hade en rem i PONNYstorlek till min ardenner för att slippa få förlång bit "över"...

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id533806.html

Senast ändrad:

Jag hade halsrem när min ena häst hade eksem på mulen.
Vi har grimmor i hagen pga dom ska vara lätta att fånga in om dom rymmer.
Men det gick jätte bra tills den en dag bara var puts väck (vi misstänker skarpt att det var nån som tog av den och tog med den).
Men hästen trivdes och vi trivdes.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Shixle
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: animalasia
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?