LisaDzorza

Trådstartare
Funderar på halsring för att få ett slags extrahandtag vid ex bockning av unghäst...... mjuk eller styv halsring är frågan? Tacksam för råd och era erfarenheter.
Är den styvare lite skarpare så det kan bli obehag är det ju inte så bra. Vill inte irritera honom i onödan.
//Lisa
 
Funderar på halsring för att få ett slags extrahandtag vid ex bockning av unghäst...... mjuk eller styv halsring är frågan? Tacksam för råd och era erfarenheter.
Är den styvare lite skarpare så det kan bli obehag är det ju inte så bra. Vill inte irritera honom i onödan.
//Lisa

Om du vill ha den för att hålla i dig är ju ett tunnare stigläder perfekt. Inte bredare än att det är lätt att få tag i och ändå så skonsamt som möjligt för hästen :)

Styvare är ju mer för att svänga lättare eller precisa hjälper tänker jag och de ligger dessutom inte så lätt still. Helt tunna och mjuka (som i repgrimmerep) ligger helt still och det föredrar jag som vill använda den för kommunikation när jag behöver extra hjälp men inte behöva hålla i den eller tänka på den. Ingen av dem är någon jag skulle hålla mig fast vid!
 
Jag brukar ha en tygel runt halsen eller rem från martingal. Tygel är jättebra, då kan jag hålla i remmen med ena handen samtidigt som jag rider. Ger dessutom väldigt stabil och stilla hand 👍
 
Jag har halsringar i biothane. Smala så de får plats i handen utan att störa. Mjuka men inte sladdriga. Mina känsliga hästar har inte reagerat på dem (använder dem just för att ha ett "handtag").
 
Funderar på halsring för att få ett slags extrahandtag vid ex bockning av unghäst...... mjuk eller styv halsring är frågan? Tacksam för råd och era erfarenheter.
Är den styvare lite skarpare så det kan bli obehag är det ju inte så bra. Vill inte irritera honom i onödan.
//Lisa

Man kan också använda förbygel. Då får man ett handtag att hålla i vid bockning. Handtaget kan inte glida fram mot hästens huvud likt en halsring.

Eller sätt en läderrem på sadeln som de ibland har på ridskolor. Borde gå att fästa på de flesta sadlar.
 
Jag lät en sadelmakare fixa en halsring åt mig. Jag ville ha en smäcker men ändå stadig, så att det är lätt ta få tag i den vid ett skutt... Min blev som en tygel i bredd och tjocklek.
 
Funderar på halsring för att få ett slags extrahandtag vid ex bockning av unghäst...... mjuk eller styv halsring är frågan? Tacksam för råd och era erfarenheter.
Är den styvare lite skarpare så det kan bli obehag är det ju inte så bra. Vill inte irritera honom i onödan.
//Lisa
Ska du bara ha halsringen som ett extra handtag och vill inte att det ska påverka hästen så välj en tjock, mjuk följsam - grimskaft t ex

vill du använda halsringen till att ge signaler, halvhalter, vända, stanna osv så föredrar jag en styv, den är lättare att flytta uppåt på halsennär man behöver ta extra mycket vid vändningar/broms.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Görel
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp