miamiSwing

Trådstartare
Nån som vet hur hårt den ska sitta runt halsen om man ska ha den o köra häst i. Och hur ska den sitta? nån som har bild?

Om tråden ligger fel får ni gärna flytta den!

Sv: halsring

Jag hajjar inte heller. Menar du som en loksele? Du får nog vara lite med specifik, för jag får en jättekonstig bild i huvudet.
Tilläggas bör dock att jag inte kan mycket om körning! :)

Ja menar i hästtransport. dumt o inte skriva de! har fått tips o ha halsring på honom då han hoppar över bommen!

Haha, ja då förstår jag! :p

Dock kan jag inte ge dig något bra svar, har ingen erfarenhet av halsring på det sättet!
Lycka till ändå!

Det är en kraftig halsrem i läder. Den ska sitta ganska hårt, vi brukar använda det då vi kör hingstar.

Hindrar det vet jag inte om man kan säga. Men vi brukar ta grimskaftet från halsremmen ner genom grimman och sedan binda hästarna ganska kort kommer inte hästen upp med huvudet som med bara grimma. Eftersom den är ganska kraftig och inte går sönder speciellt lätt minskar risken att hästen skadar sig iom att den inte kommer upp med huvudet tillräckligt högt för att kunna hoppa. Den ger ju ett annat tryck över nacken.

Men vi har som sagt inte haft några hästar som försökt hoppa över bommen utan bara hingstar som detta har används på ur säkerhetssynpunkt då vi transporterat fler än en häst.

När min häst åker med transportör i lastbil så har han nu mera alltid halsring,pga han hoppar över bommen både i transporten och har även försökt i lastbil!Alla transportörer jag har använt har haft det med i bilen och det har varit vanliga ko halsringar som finns att köpa på bla Granngården.Den sätter dom ganska långt upp på halsen rätt så tajt, men inte så pass hårt så att den hindrar andningen .Men den måste sitta så pass så att om hästen backar el kastar sig så får ju inte hals ringen kunna glida av huvudet.Halsringen har två ringar som sen fästs antingen i bommen ganska kort eller i sido väggarna,då kan inte hästen resa sig i och med att trycket kommer på en gång över halsen.Nu mera så står min häst lugnt och fint i lastbilen, tidigare så levde han rövare och steppade runt och försökte resa sig hela tiden.

ok, tack för svaret. ska snart upp o ge han mat o så. blr iväg till strömsholm idag så vi får se hur de går. mest nervös för att köra honom.

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
266
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
162
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka