Halstygel??

Det är inte någon form av hissbett då, typ gag? Då har man ju två tyglar där båda sitter i bettet fast på olika ställen, så att säga.
 
Halsrem kan användas på unghästar när dom rids in. Lite att hålla i om det brallar till.
Om två tyglar går till samma bettring så har jag svårt att se nyttan med den. Antingen är båda lika spända eller så är ena tygeln lösare och har ingen inverkan.
 
Jag har ingen aning. Du får nog fråga den som la ut inlägget om att hon rider sådär. Hon vet nog mera eftersom hon uppenbarligen rider med halstygel. Jag gissade bara att det troligen är så den ska sitta

Vedertaget knappast men håller med ovan. Är det inte Kyra som introducerat halsrem som något hjälpmedel att påverka framdelen någon gång eller rör jag ihop det?
 
Vedertaget knappast men håller med ovan. Är det inte Kyra som introducerat halsrem som något hjälpmedel att påverka framdelen någon gång eller rör jag ihop det?
https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/kyras-sitsverktyg-bollstuds-och-halsrem-hela.htm

Kyra förespråkar halsrem men det är ju för att ryttaren ska få en bättre hand så den tränaren TS pratar om har nog någon annan teknik. För annars vore det ju bättre med bara en halsrem än en tygel från bettet och runt halsen.
 
https://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/kyras-sitsverktyg-bollstuds-och-halsrem-hela.htm

Kyra förespråkar halsrem men det är ju för att ryttaren ska få en bättre hand så den tränaren TS pratar om har nog någon annan teknik. För annars vore det ju bättre med bara en halsrem än en tygel från bettet och runt halsen.

Den clinicen var jag på! Och ja TS pratar om en egen teknik men även Kyra nämner Alices halsremsridning och (det hade jag glömt) det korta spöet att kittla hästen på magen med. Jag tycker alltså inte man ska vara helt stängd för annan inverkan än bett och sits även om som TS frågade hästen såklart inte kommer "lära sig gå i form" bara av en tygel på halsen.
 
Jag undrar mest vad den tränaren har för utbildning :confused: För mig låter det som en ryttare på märke 1 nivå som har tittat på dressyrtävling på tv och därefter börjar trixa med händerna i tron att det är så man får hästen att gå i form vilket i deras värld är en krök på nacken.
En häst som ska lära sig att gå i form ska lära sig det på lös tygel är min åsikt. Allt annat riskerar bli falsk form med böj på nacken och bakbenen kvar i stallet.
 
Jag undrar mest vad den tränaren har för utbildning :confused: För mig låter det som en ryttare på märke 1 nivå som har tittat på dressyrtävling på tv och därefter börjar trixa med händerna i tron att det är så man får hästen att gå i form vilket i deras värld är en krök på nacken.
En häst som ska lära sig att gå i form ska lära sig det på lös tygel är min åsikt. Allt annat riskerar bli falsk form med böj på nacken och bakbenen kvar i stallet.
Hen har gått 2 år på Flyinge i början av 90-talet. Hade Kyra som lärare bland annat.

/Lizzie
 
Finns det ingen bild på hur tränaren har satt tyglarna?

Det låter mycket mysteriskt. Vill man rida med "trängande tygeltag" dvs neckreining behöver man ju ingen extra tygel.

Och hur... Hur får man hästen att lyfta "halsbasen"? Vad är det ens för något? Där hals möter bog? Det kan man ju säkert träna in med halsring, men det verkar ju inte röra sig om en halsring...
 
Finns det ingen bild på hur tränaren har satt tyglarna?

Det låter mycket mysteriskt. Vill man rida med "trängande tygeltag" dvs neckreining behöver man ju ingen extra tygel.

Och hur... Hur får man hästen att lyfta "halsbasen"? Vad är det ens för något? Där hals möter bog? Det kan man ju säkert träna in med halsring, men det verkar ju inte röra sig om en halsring...
Ja, jag tycker det låter konstigt.

Jag har PM:att en länk till dig.

Jag är av åsikten att man ska vara öppen för nya träningsmetoder. Inom hästeriet blir man aldrig fullärd och hästar är individer. Alltid kan man lära sig något nytt.

Men tränarens förklaring till varför man ska göra som Hen, känns konstruerad och fel. Men det beror ju på att jag lärt mig att får man igång bakbenen och rider hästen i balans så kommer den i rätt form av sig själv - utan att håll på och mecka med framdelen.

Så funkar i alla fall min häst 😊. Att jon skulle gå i form av att man trycker med en tygel under halsen på henne skulle bara göra att hon "hängde" på den 🙃

/Lizzie
 
Jag kan delvis förstå tankesättet med en rem runt halsen. Men inte att den även är fäst i bettet. Att ha en rem runt halsen att kunna hålla i och delvis ”bromsa” hästen med, den delen kan jag förstå. Fast inte hur det ska få hästen i en bättre form. Utan mest för att få en bättre hand på ryttaren och våga rida på lite bättre
 
Jag kan delvis förstå tankesättet med en rem runt halsen. Men inte att den även är fäst i bettet. Att ha en rem runt halsen att kunna hålla i och delvis ”bromsa” hästen med, den delen kan jag förstå. Fast inte hur det ska få hästen i en bättre form. Utan mest för att få en bättre hand på ryttaren och våga rida på lite bättre

Så är icke syftet med tygeln i det här fallet. Pm:at dig.

/Lizzie
 
Ja, jag tycker det låter konstigt.

Jag har PM:att en länk till dig.

Jag är av åsikten att man ska vara öppen för nya träningsmetoder. Inom hästeriet blir man aldrig fullärd och hästar är individer. Alltid kan man lära sig något nytt.

Men tränarens förklaring till varför man ska göra som Hen, känns konstruerad och fel. Men det beror ju på att jag lärt mig att får man igång bakbenen och rider hästen i balans så kommer den i rätt form av sig själv - utan att håll på och mecka med framdelen.

Så funkar i alla fall min häst 😊. Att jon skulle gå i form av att man trycker med en tygel under halsen på henne skulle bara göra att hon "hängde" på den 🙃

/Lizzie
Jag har ingen koll på halsremmar, men tycker absolut att det är relevant att påverka framdelen med hjälp av tygel när man tränar hästarna. Långt ifrån alla hästar går i balans bara för att man får igång dem bak.

Jag tycker det är så konstigt att fastna i att det enbart är sits och ben som ska inverka. Varför inte använda alla kommunikationsvägar liksom?
 
Jag har kikat på bilderna, rackarns suddiga.

Eventuellt så är det så att vanliga tygelparet är fäst i bettet, det andra tygelparet går genom bettring och upp över nacken, som en halsförlängare fast hon håller i den.

Oavsett så kan man ju inte lyfta halsens bas med ett snöre mellan hästens huvud och hand 😅, så tänker jag.

Hon får nog förklara sig själv för sina kunder tänker jag, vi kan nog inte greppa denna idé.
 
Jag har kikat på bilderna, rackarns suddiga.

Eventuellt så är det så att vanliga tygelparet är fäst i bettet, det andra tygelparet går genom bettring och upp över nacken, som en halsförlängare fast hon håller i den.

Oavsett så kan man ju inte lyfta halsens bas med ett snöre mellan hästens huvud och hand 😅, så tänker jag.

Hon får nog förklara sig själv för sina kunder tänker jag, vi kan nog inte greppa denna idé.

Ja, lite konstigt är det allt.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 319
Senast: kurakosz
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Emiro
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Fritid Är det någon som har eluppvärmda skosulor? Vilken sort/vilket märke använder ni och hur tycker ni de är? Hur fungerar de? Framförallt...
Svar
7
· Visningar
412
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp